1.8 TDCI inhouden bij hogere toeren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RHRH, 14 sep 2012.

  1. Toch een topic over maken, ik vraag me af of mensen weten wat het zou kunnen zijn.

    Vanmorgen op de snelweg had ik in de 4de al het vermogen nodig, ik moest
    een prius eruit rijden.

    Dit lukte niet, men begrijpt ik heb het er nu maar moeilijk mee, telleurstelling is niet het juiste woord. :lol:

    Anyway, ik had boven de 3000 geen vermogen meer. Leek wel alsof er geen turbo op zat. Maar daarna wou die nog aardig maar weer kwam ik niet met vol vermogen bij het schakel lampje aan.

    Boost lek zou kunnen, maar dan zou ik ook niet vol moeten kunnen optrekken in de 1? Toch? Ik kom dus niet aan de 115pk en vraag me af wat er zou kunnen zijn?

    Morgen ga ik meteen het hele inlaattraject nalopen want ik heb gruwelijke haat nu natuurlijk. En dit moet METEEN gemaakt worden, alle auto's maar een prius for F...s sake... :nocheer:

    Maar het is dus echt alleen in de hogere toeren dat ie niet verder wil. Als het boost lek is zou dat juist toch in de piek moeten zijn rond de 1900 waar ik 280nm zou moeten hebben.

    Iemand een idee, dit heeft prio natuurlijk over het ST-DCI plan want als ie niet vooruit komt...
     
  2. Misschien dat je kat verstopt zit?
     
  3. Voelt het net dat je een dip hebt?

    wat sowieso handig om Samco siliconen of andere merken slangen op de je intercooler te zetten. Zodat de druk direct door gaat naar de turbo

    [​IMG]
     
  4. Ja een dip inderdaad, hij houd terug, niet in, maar terug. Er kan veel meer uitkomen als dat ie geeft zeg maar. En echt pas bij 3000rpm daarvoor gaat
    ie prima van de plek, daarna houd het op.

    Maar de turbo begint bij 2000 en juist dan zou die het toch niet moeten doen als ik een boost lek heb?

    Ik ben benieuwd wat het probleem zal zijn. :)

    edit

    Die turbo slangen die zetten uit heh? De originele? Moet wel even gaan kijken idd naar wat fatsoenlijke slangen. Heb
    onlangs voor mij andere auto de Intercooler piping gemaakt. Maar van Alu buizen! :-) Maar goed daar moet dadelijk
    1.4 bar door heen. Andere koek als op de diesol! :-)
     
  5. Verstopt? Maar dan zou die in lage toeren ook niets moeten geven toch?

    Ik heb alleen last bij vermogensverlies boven de 3000 rpm...
     
  6. 'De diesol' doet standaard al 1.3 bar en pieken naar 1.5 bar zijn niet ongebruikelijk ;)

    misschien moet je eens kijken naar je lmm
     
  7. :shock:

    1.4 bar

    Ik dacht dat diesels altijd lage druk turbo hadden? Ok, hmm dan denk ik
    inderdaad boost lek. En dat de buis het volhoud kwa scheur tot er echt
    volume doorheen komt.

    Vuck, morgen dus alles nalopen dan maar... Alles gaat morgen eraf, moet
    toch de EGR nog schoonmaken. pfeww word best dagje klussen dus..
     
  8. andersom ;) de meeste bezine motoren met turbo hebben (af fabriek) een lagere druk dan diesels af fabriek.
     
  9. Ik heb een scheurtje gehad in 1 van de slangen (nu nog 1) en daarbij wilde hij boven de 2500 toeren ook niet echt meer. Scheur in een slang lijkt mij nog steeds tot de mogelijkheden te behoren. Scheurtje is misschien nog niet groot en blijft bij de lagere toerentallen nog dicht zitten.
     
  10. :lol:Vanmiddag de EGR schoongemaakt, nog steeds houd de motor in.

    Heb afspraak gemaakt om nieuw diesel filter erin te zetten. Misschien dat
    het dat is. Bij 3300 is het afgelopen namelijk, net op snelweg in het begin
    wou die nog 180 daarna alleen nog maar 170. En niet harder meer...

    Dus ik denk als er bij hoge toeren meer diesel nodig is, maar die niet geleverd kan worden... Dan is dat miss het probleem?

    Of heeft iemand anders nog ideeen? Na inspectie vanmiddag kon ik geen scheuren ofzo vinden in de IC piping. Het variabele gedeelte van de turbo
    zou nog kunnen misschien. Moet nog kijken dan... Maar heb geen zin in een nieuwe turbo... onderin gaat ie prima, hij fluit wel maar ik heb niet het
    idee bizar harder als normaal.

    Maar het word nu wel storend ik moet verplicht wat langzamer rijden... Best irritant snachts...
     
  11. Het inhouden is minder, wel meer blaas geluid, en veeeeeeeel meer vermogen ineens. Ik snap er nix van, meer blazen zou toch juist minder vermogen moeten zijn... hmm... wel net lekker op snelweg terug van zandvoort. Leek wel benzine turbo joh, ben bang dat de turbo dood aan het gaan is. mja, wel goed vermogen nu...
     
  12. ging ik toch even zoeken hier op het forum...


    pakking van turbo! hoge toeren, geen vermogen.... oftewel, niet genoeg druk om wieltje harder als te laten gaan, en nu blazend geluid. hmm heel interesant dit!
     
  13. Updaten dan :thumbs:

    Lange zoektocht gehad... scheur gevonden, vandaag scheur laten
    fixen door een nieuwe slang.

    :nocheer:

    Stottert nog steeds... bovenstaande nog niet gekeken, wel foto
    kunnen maken van de compressor kant. En die ziet er goed en droog uit.

    Maar bij ford zeiden ze vandaag dat er een storing in stond omtrent
    de brandstof aanvoer, weet niet meer precies welk deel...

    Echter de code van de EGR kwam ook weer n die komt vrij vaak meteen,
    geen noodloop, geen pluim dus nog niet vervangen, wel schoon gemaakt.

    Dus ik dacht die scheur is gemaakt zal het wel geweest zijn. Toch niet...

    Dus in het weekend zelf weer op zoek ditmaal naar lucht :lol: misschien is
    de IC lek, het kan nu weer overal zitten, denk dat ik ff de bumper maar
    eraf haal. Ik haaaatttt overigens dit soort chips met autos. :lol: Ergens zit
    iets, zoeken maar... Beter gewoon wiel krom van sneeuwpret ofzo ;):lol:
    maar dat heb je zo gevonden! :thumbs::lol: (ooit gehad... niet met deze)

    Als ik het zelf niet vind mag de monteur de EGR en filter voor brandstof
    vervangen zonder te zoeken. En dan kan ik het sneller beperken waar het
    zit. Het moet gemaakt worden, zoek gereden worden door een prius is best
    wel kak als je ergens toch 115pk/280nm zou moeten hebben... :lol:
     
  14. Die van mij doet af en toe hetzelfde.
    Ik verdenk het regelklepje van de turbo.
    Voordat ik een nieuwe bestel ga ik nog even checken of de turbo zelf niet vervuild is (met een vacuĆ¼m pompje)
     
  15. #15 HokusSpocus, 21 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2012
    Had precies dezelfde problemen met trekken in hogere toeren. Als ik heet een paar keer vaker probeerde werd het steeds erger. Naar dealer geweest en die was en binnen 5 min achter. Brandstoffilter verstopt. Hoe langer de motor liep of hoe zwaarder die belast werd hoe meer gestotter. Plotseling stoppen en dan direct achteruit resulteerde dan ook in een afslaande motor. Achteraf bleek dat het filter er meer dan 90.000 km in zat ipv de voorgeschreven 60.000. Nu trekt hij echt weer als een dolle. Stonden ook een hele rits foutmeldingen in mbt dieseltoevoer en druk. Kwam direct naar boven aan de PC bij de dealer, maar ik had geen foutmeldingen of lampjes gezien.
    Een boostlek had ik vorig jaar maar dat voelt toch anders. En na een poosje klonk het bij accelleren alsof er een stofzuiger aanging achter het dashboard. Scheur in bocht vlak voor de EGR klep.

    Mijn advies: Kies eerst de goedkoopste optie met de meeste kans op succes: Vervangen dieselfilter!

    De 1.8 tdci van de FOCUS2 heeft overigens een electronisch geregelde Turbo, met stelmotor dus. Daar zit geen regelklep op.
     
  16. Die elektronische regeling kan ook vast zitten
     
  17. Waar zit het brandstof filter?
     
  18. Als je al niet weet waar die zit, is het dan verstandig om die zelf te gaan vervangen? Anyway ding zit (bij een Focus I) links (passagierskant) tegen de parafaanplaat aan.
     
  19. #19 RHRH, 22 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2012
    Ik heb een fofo2 en :lol: ik vraag waar die zit, de rest bedenk je zelf. Er zit
    nogal wat chips anders op een moderne tdci als de motor van mijn andere auto een
    1.8 turbo op benzine. En ik heb het ding nog niet nodig gehad, dus nog niet naar
    hoeven kijken/zoeken, het is donker, nat, koud buiten en ik zit prima op de bank.

    Bedankt
     
  20. Als het goed is zit die rechts van de motor (bestuurderszijde) onder dat metalen kapje.
     

Deel Deze Pagina