1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco probleem

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Tijmen, 29 jul 2011.

  1. Die punten van Hunter verwijder ik niet, omdat hij dit voldoende heeft onderbouwd.
    Die opmerkingen over die minpunten en moderators is totale onzin! Dit hebben we nog nooit gedaan en is dus echt helemaal nergens op gebaseerd. Volgens mij een lichte frustratie van je dat er mensen zijn met een hogere reputatie :?: (lekker boeiend ook)

    Ik heb je lang genoeg in bescherming genomen, maar nu is de maat vol.
    Als jij even gaat afkoelen gaan wij weer :ontopic:
     
  2. Vervolg:

    Nou bovenstaand verhaal heeft bij sommige mensen nogal wat teweeg gebracht. Het wordt een pittige discussie.
    Vandaag wordt een mooie dag dus laten we daar van genieten.

    Natuurlijk zit ik nog steeds met mijn probleem.

    Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, dat lijkt misschien overdreven maar zo hoop ik tot een oplossing te komen.

    Met uitgeschakelde motor en uitgeschakelde airco. de volgende tests gedaan.
    Het systeem behoort dan in rust te staan.

    Bij geopende motorkap onder voorruit zit een nippel (meet/test punt). Deze ingedrukt en hier staat (over)druk op. Er zit ook een elektrische opnemer (2 draads) deze is niet gesloten (oneindige weerstand).
    Naast de radiateur (links) zit ook een nippel. Deze heeft ook overdruk.
    Er zit ook een elektrische opnemer (deze is drie draads (wisselcontact??)).
    Welke draden combinatie je ook neemt, steeds is het resultaat oneindige weerstand.
    De compressor (hongaars ding) van het airco systeem bekeken. Deze is wel nat van de olie?? Maar aangezien hij niet inkomt (Zie vervolg) zal dat het probleem niet zijn.
    Wordt met een riem aangedreven, de stekker combinatie die hierop zit is vast en zeker de koppeling om het ding te laten inkomen.

    De motor gestart en airco ingeschakeld. Er komt nu geen signaal op deze stekkerverbinding. Logisch dus dat hij niet inkomt. Mogelijk zijn de drukken in het systeem te laag waardoor e.e.a. niet wordt vrijgegeven. Of een van de opnemers kan stuk zijn.

    Er werd in bovenstaand verhaal gesproken over lage druk beveiliging. Welke van de twee zou dat dan moeten zijn, of zit er nog ergens iets.
    Ik heb geen brug of kuil dus misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
    Wie heeft er nog goede ideeen? :cheer:
    Ik hou me aanbevolen. Bvd.
     
  3. Ik zou inderdaad even naar de dealer of een Airco specialist rijden om even een diagnose te laten stellen wat er met je airo aan de hand is. Is denk ik in mijn ogen de beste methode. Of natuurlijk helemaal opnieuw laten leeghalen, vacumeren en weer vol met koudemiddel. Dan komen ze er ook achter of er ergens een lek is heb ik begrepen.
     
  4. +1

    Helemaal mee eens met Jac
     
  5. Ik denk indd dat een bezoekje aan een airco specialist geen overbodige luxe is, deze kan zo testen of er genoeg druk op het systeem staat. Is dit het geval is het hoogst waarschijnlijk 1 van de 2 druk sensors, meestal is het de hogedruk sensor maar is geen vast gegeven natuurlijk. Waar deze zitten en hoe te testen weet ik zo niet, ze kosten geloof ik niet de hoofdprijs ;)

    Ik hoop dat je wat met deze info kunt ;)
     
  6. Mijn airco is vorig jaar gevuld met fluor, omdat ie leeg was. Nu is ie weer leeg en moet ik de condensor vervangen. Het opnieuw laten vullen is volgens mij om en nabij de 100 euro bij de dealer, mits ie niet lek is. Dan moet ie nl eerst gerepareerd worden alvorens ie weer gevuld mag worden.
     
  7. Ik lees bij meedere mensen dat de airco bijgevuld wordt. (Ook bij iemand op het forum die net een Focus aangeschaft had) en kennelijk ook bij "Cruisertje". Het is heel simpel, een airco kan niet zomaar leeglopen, dan is er gewoon een lek.
    Natuurlijk is dat soms heel moeilijk te vinden, maar laten afvullen en dan maar hopen dat het goed gaat is geen optie. De vloeistof is ontsnapt, er is een lek klaar uit.

    Wat ik niet begrijp is dat men, maar dat is gewoon leergierigheid, bij wijze van servicebeurt koudemiddel laat vernieuwen. Dat is toch onzin, dat doe je ook niet bij een huis airco installatie of bij de koelkast. Kan iemand mij vertellen waarom dit zinvol is. Lijkt mij pure geldklopperij.
     
  8. Een airco verliest altijd koudemiddel!!!! Is mij tenminste verteld bij de aircoboer. Het is dus niet zo dat als je hem een keer helemaal afvult dat hij dan ook jaar na jaar het zelfde gram aan koudemiddel blijft behouden. Daarom moet hij ook om de zoveel jaar een keer opnieuw leegehaald worden en weer afgevuld.
     
  9. Als een airco een poos niet gebruikt word loopt het koudemiddel er bij een asje uit. Gebeurt heel langzaam. Ford schrijft als ik het goed heb onthouden voor om elke 3 jaar het systeem opnieuw te vullen. Ik heb een ruime maand geleden ook mijn airco opnieuw laten vullen. Tot nu toe nog geen lek ontdekt.
    De enige manier om het lek te vinden is door het opnieuw te vullen en daar fluor aan toe te voegen. Dan kunnen ze met een UV lamp de lekkage makkelijk opsporen. Of er moet natuurlijk ergens een zichtbaar gat zitten...
     
  10. @Tijmen; de Focus II schijnt vaker een probleem te hebben met de airco.
    Mijn pa heeft een Focus II fase I 2.0 16v. Die heeft al twee keer de condensor moeten vervangen. En dat in ongeveer 2,5 jaar tijd. De eerste was zelfs origineel. Nu een imitatie.

    Pas geleden heeft hij `m weer opnieuw afgevuld. En toch zit er geen lek in het systeem.
    Wat betreft dat niet inschakelen van de airco; ik kan me ergens voorstellen dat de airco niet draait als ie geen koude middel zou hebben.
     
  11. #31 Tijmen, 5 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2011
    Nou ik ben weer wat wijzer geworden. Tenslotte moet ik naar de professional om de boel te laten checken. Wat betreft altijd iets doorlekken komt mij nog steeds vreemd voor.
    En dan helemaal laten leeghalen en afvullen? Bij een bepaalde minimum druk doet hij het niet meer en zou je hem hooguit kunnen laten bijvullen. Eventueel met een toevoeging voor lekzoeken.
    Mijn vorige Ford Escort Wagon Business Edition uit 1998 heeft nooit airco problemen gehad. Die heb ik vorig jaar pas weggedaan. Ook geen leeglopen. Wat betreft lekken langs een asje, zou kunnen. Maar dan is dit dus een manco van de zg. asafdichting. Dat zou i.d.d. misschien kunnen ontstaan door lang niet gebruiken.
    Maar daar is geen sprake van in dit geval.
    Ik blijf erbij leeglopen is niet normaal.
    De instanties zouden dit met het oog op milieu toestanden toch ook niet goed vinden als wereldwijd weet ik hoeveel auto's langzaam maar zeker leeglopen. Natuurlijk zijn de moderne koude middelen minder schadelijk maar goed voor het milieu is het nooit natuurlijk!!
    Ik baal wel want ik lees dat veel meer mensen deze problemen hebben.
     
  12. Tijmen, ik ben het met je eens dat de airco in principe niet mag leeglopen ivm milieu ed.
    Ook ik heb mijn condensor reeds moeten vervangen van mijn FoFo II
    Hiervoor een Fiesta, Escort en FoFo 1 gehad en nooit wat met de airco gehad. Als je het zo leest dan zal het wel een manco zijn van de Focus II.
    Heb inmiddels zoals meerdere leden op het forum gaas in de voorbumber gemonteerd ter bescherming van de condensor

    [​IMG]
     
  13.  
  14. Vanmiddag de condensor vervangen. De vergelijking met een stationair systeem gaat niet helemaal op. Ga maar na hoeveel trillingen het systeem te verwerken krijgt. Bij mij is het nu weer aangenaam koel in de CC. Het ding zit zoals Jack al opmerkte ook direct achter de bumper stenen en vliegen te vangen.
     
  15. Ik ga prof. hulp inschakelen. Al gebeld maar meneer zat in France. Dus moet ik nog ff een weekje w8-en.
    Laat het nou net niet zo warm zijn in NL. :cheer:
     

  16. Het word eindelijk warm haha
     
  17. Ander vraagje m.b.t. de airco. Ik heb zelf net een mooie gebruikte Focus wagon aangeschaft (Type 3? Met verticale richtingaanwijzers) en ik kom nu tot de conclusie dat mijn airco eigenlijk altijd aanstaat. Mijn ventilatie staat op stand 1 en in mijn beleving ging de airco alleen aan als ik op de beroemde knop drukte. Is dit te "programeren" dat hij alleen aangaat als ik daarvoor op de knop druk of gaat hij altijd aan zodra de ventilator op stand 1 gaat?

    Wie heeft voor mij het verlossende woord?
     
  18. volgens mij gaat de airco alleen "automatisch" aan als de keuzeschakelaar van de ventilatie op de voorruit staat gericht.
     
  19. Dat klopt. Dat is zelfs bij de focus 1 zo. Zelfs als het lampje niet brand, bij standje voorruit is de airco aan (mits ventilator op minimaal 1 staat)
     
  20. Tenslotte....................

    Eindelijk ben ik dan bij een prof. auto airco reparateur geweest. Het systeem staat zonder koelmiddel (dacht ik al). Systeem afgeperst op 14 bar.
    Druk zakt na ca. 15 minuten met 1/10 bar. Er zit dus een lekje (ook geen verrassing). Aan het lektesten geweest met een soort zeepsop spray maar kon geen lek vinden. Condensor ziet er slecht uit en zit er aan te komen aldus de professional. Deze auto is van 2007. Bij de vorige Ford heb ik 10 jaar geen problemen gehad. Er wordt nu gezegd dat de condensor een slijtdeel is die zo'n 6 jaar meegaat????
    Aangezien het lekje zo klein is werd voorgesteld jaarlijks iets te laten bijvullen, en tweejaarlijks een service beurtje te laten geven.
    Dit onderzoek kostte € 35. Afvullen met UV vloeistof t.b.v. toekomstige lektesten gaat € 125 kosten. Als ik alles op een rij zet zou ik in mijn beleving de condensor ook moeten vernieuwen. Anders heb ik straks dat weer.
    Van dat mooie gaas monteren voor de bumpergaten. Dan heb ik nog de keuze tussen een originele of made in china condensor. Geen idee wat die dingen kosten, heb het prijsverschil niet onderzocht.
    Ik heb het besproken met de baas (mijn vrouw) en we zijn er uit. We nemen afscheid van het airco systeem. :baeh:
    Begrijp me goed ik wil er best wat geld aan uitgeven maar het is me allemaal veel te kwetsbaar.
     

Deel Deze Pagina