Hoog olieverbruik (1L+ op 1000km)focus 1 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Acheron538, 22 mei 2011.

  1. Een hele goede avond allemaal.

    Ik heb nu sinds een aantal weken een fofo 1 1.6 74kw station. Ik was er helemaal blij mee,totdat ik afgelopen weekend eens mn oliepeil ging opmeten...er zat zo weinig in dat er niks op mn peilstok viel af te lezen,dus moest er 3L olie bij.

    Nu net heb ik weer even gepeild,en ik kon er weer een liter bij in gooien! Ik heb nu 4500km met de auto gereden en er bijna 5L olie ingegooid (in het begin ook al 1 liter,maar dacht dat de garage het filter niet had laten volzuigen).

    Nu is mijn vraag: is dit een bekend probleem? En wat zal de oorzaak zijn?
    Hij rookt niet extreem bij het optrekken,en onder de motorkap is hij ook droog
    Tevens zie ik na lang parkeren geen olie onder de auto.
     
  2. ja, dit is een kwaal van de 1.6 zetec motoren;)

    wat is je km-stand en bouwjaar?
     
  3. Welke olie gooi je errin? 5w30 of 5w40?
    je zou nog 5w40 kunnen proberen is ietsje dikker
     
  4. Is inderdaad een kwaal van de 1e type focussen met het alu kleppendeksel.
    Ruilmotortje of revisie ben ik bang, hoop dat je nog garantie hebt..
     
  5. is dat de hele focus 1 of bepaald bouwjaar?
     
  6. De een heeft het, de ander niet, heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken, het zijn vaak niet de allereerste uit "98, maar vaak rond 99 a 2000
     
  7. dus met 2002 sta ik redelijk aan de "goede" kant?
     
  8. Garantie heb ik helaas niet meer. Ik gooi er 10W40 in. Maar aangezien ik nu lees dat dit een bekende kwaal is,weet ik genoeg.

    En motorrivisie, wat moet ik daarbij denken? Is het vaak een kwaal dat mn cilinderwand besxhadigd is? Of iets met de klepstoters? Weet voor 99% zeker dat mn koppakking nog goed is dus dat is het niet....
     
  9. het kunnen je klepseals zijn (dat is immers de afsluiting tussen nokkenaskamer en verbrandingskamer,

    of je zuigerveren, dat is je afsluiting tussen carter en verbrandingskamer;)

    overigens kan ook gewoon je krukas seal lek zijn;)
     
  10. als er geen uitwendige olielekkage is dan komt het meestal van de zugierveren of klepseals af

    zuigerveren lekken het beste als je veel toeren draaid dan schrapen de schraapveer de olie niet goed genoeg naar beneden waardoor olie mee wordt verbrandt.

    klepseals
    wanneer grote onderdruk in de inlaat is
    dus stationaair draaien

    voor allebei zou de kop eraf moeten maar voor zuigerveren ook de carterpan echter dan praat je over nieuwe zuigers
     
  11. Kijk, hiermee kom ik al een heel stuk verder!...Binnenkort maar eens even na laten kijken, en hopen dat het allemaal wel meevalt.

    Al wel een kennis gesproken, die zelf monteur is, en deze had al aangegeven dat elk van de mogelijke problemen niet goedkoop zal zijn qua reparatiekosten :-(
    Dacht eindelijk van het gezeik af te zijn na de verkoop van m'n vorige auto..
     
  12. Ik vrees voor je dat het inderdaad een motorwissel wordt. Ik heb in mijn vorige focus '98 bezine exact hetzelfde probleem gehad. Het werd steeds erger tot op een gegeven moment 1 liter olie op 200 km. Ik reed zo ongeveer om mengsmering.

    Na verschillende pogingen van mijn garage om het probleem op te lossen is uiteindelijk de motor verwisseld. Kosten hiervan weet ik niet, omdat ik er (gelukkig) tijdens mijn garantieperiode achter kwam.

    Voor meer info over wat er bij mij allemaal is gedaan klik hier

    Mart
     
  13. Buiten dat olieverbruik helaas een bekend iets is van de 1.6 16v Zetec S. Let wel niet alle motoren gebruiken olie, een aantal wel. Het is niet een stndrd iets.

    (Kl*te japanse motoren (immers Yamaha).... die dingen gebruiken allemaal olie)

    Even het volgende:

    10W40 is niet goed voor een Zetec.
    5W30 is de juiste olie.

    5W40 is niet dikker dan 5W30.
     
  14. De Duratec motoren die in de Focus II fase 1 en 2 zitten zijn toch ook van Yamaha?
     
  15. Volgens mij wel (de 2.0 16v is volgens mij dezelfde als die Mazda gebruikt)... en ook die kunnen wat olie verbruiken. Niet veel, maar toch.
     
  16. Yamaha? Dit is toch gewoon een Ford-motor?! Hij zit in de mazda, omdat Mazda deels van de Ford Motor Company is..
    Yamaha maakt toch geen auto-motoren?! (kan het mis hebben natuurlijk.)

    De zuigerveren zijn de boosdoener bij deze blokken..
    Ik heb al eens 16 klepseals vervangen bij zo'n olieverbuiker, maar dat hielp niets..
     
  17. Is dat alleen een kwaal van de 1.6 16V Zetec S? Of ook van de 1.6 16V Zetec SE?
     
  18. De 1.25, 1.4, 1.6 en 1.7 Zetec motoren zijn door ford in samenwerking met Yamaha ontwikkeld. De motoren zijn door ford geproduceerd maar veel onderdelen zijn van Yamaha afkomstig. Ik heb bijna 10 jaar als monteur bij een watersportbedrijf gewerkt waar ik ook veel met (grote) Yamaha buitenboordmotoren werkte. Die motoren hebben dus onderdelen die ook in de zetec motoren terug te vinden zijn.

    Yamaha bouwt zelf wel degelijk automotoren. De 4.4 liter V8 die in de Volvo XC90 en S80 zit wordt volledig door Yamaha gebouwd.
     
  19. Ik heb met mijn Ford Focus 1.4 bj 2001 ook olieverbruik gehad(Na 2000km kon ik weer rustig 2,5 tot 3 liter erbij gooien). Er was nergens lekkage te bekennen. Ik heb het laten repareren in mijn garantie periode. Bij mij lag het probleem in de zuigerveren en olieschraapveren. Dit hebben zij netjes in de garantie periode opgelost. maar pas op, sommige Ford dealers proberen je een nieuw onderblok aan te smeren. (2000-2500 euro) Neem daarom contact op met de Ford in Steenbergen. Zij kunnen je goed helpen. Succes
     
  20. Een aantal feitjes:

    Probleem is bekend, zijn de zuigerveren en olieschraapveren.

    5w40 is WEL dikker dan 5w30, alleen niet in koude vorm.

    Mogelijke oorzaak:

    Verbrande zuigerveren door achterstallig onderhoud. Een keer te laat met bijvullen, of flink lang doorrijden met oude olie is funest. Koolvorming tussen de zuigerveren voorkomen dat deze door gasdruk goed kunnen afdichten. Dezelfde koolvorming tussen de olieschraapveren (de onderste op de zuiger) voorkomt dat deze goed kan afdichten.

    Mogelijke oplossing(en):

    Reinigen, vanuit brandstof en olie.

    Hoe? Div. producten op de markt, die de koolafzetting kunnen verwijderen, waardoor de zuigerveren weer in werking worden gesteld. Zelfde geld voor de olieschraapveer. Reinigen waar en hoe? Vanuit de brandstof. Met een directe radicale dubbele dosis toevoeging om bovenaf de zuiger de zuigerveren te bereiken. Ook mogelijk om via vacuum aan te zuigen direct de motor in, of om via bougiegaten een product in te laten weken op de zuigerveren...

    ...reinigen vanuit de olie door een spoeling en oliewissel, misschien wel 2 x. Toevoeging aan de olie en laten inwerken, oliewisselen en herhalen (gebruik goedkope olie!!!). Laatste oliewissel vullen met de juiste olie en een langdurige toevoeging om nabehandeling te geven.

    Evengoed een tankreiniger preventief toevoegen bij elke oliewissel kan helpen.

    Bovenstaande is een proces en is niet na 1 tank beurt al voorbij. Het is een proces van ongeveer 1000 kilometer en 3 oliewissels. Het kost ongeveer tussen de 150 en 300 euro als je dit zelf doet, afhankelijk van de te gebruiken middelen en olie. Baad het niet, schaad het ook zeker niet....

    Mocht je daar zin in hebben, DOEN.

    zo niet, revisie motor. Ruil zijn ze lastig te vinden op sloop of demontagebedrijven. Garanties kunnen ze niet geven, probleem is overal bekend en als er een motor binnen komt, is hij al weg voor je het weet. Maar niet te spreken over de prijs van een los blokje...lopen al snel tegen de 1000 euro aan.

    Een leuke garage kan je motor opridderen, voor misschien iets meer. Carter open, kop eraf, zuigers eruit en honen. Dit allemaal IN de auto. Nieuwe zuigerveren en monteren kun je (niet bij de dealer) uitkomen voor die prijs.

    En het klinkt misschien een beetje cru, maar je hebt eigenlijk een zepert gekocht, gewoon pech en verkopen dat ding. Neem je verlies en bespaar al je geld aan reparaties en / of middelen. de motor is 1, maar wat mankeert er nog meer aan je auto met de tijd????

    bezint eer gij begint
     

Deel Deze Pagina