1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remblokken vervangen voor en achter 1.8 TDCI

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door TDCI Power, 22 mrt 2011.

  1. #1 TDCI Power, 22 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2011
    Vandaag heb ik m'n remblokken rondom vervangen.
    Ik kon hier niet echt een goed fotoverslag van vinden, dus heb ik die zelf maar gemaakt!

    Laten we beginnen bij het begin!
    Verwijder de wieldop door er een schroevendraaier achter te zetten, en wrik hem dan voorzichtig los.
    [​IMG]

    Dan komen we bij de 4 wielmoeren.
    Draai deze los, maar meer ook niet!
    [​IMG]

    Plaats vervolgens de krik.
    Een garagekrik kun je onder de balk plaatsen.
    [​IMG]

    Een originele Ford-krik hoort om het randje aan de zijkant te vallen, waar een inkeping in de zijkant zit.
    Zet hier niet een garagekrik onder, want die drukt dat randje in elkaar!
    [​IMG]

    Dan komen we bij de remklauw.
    Deze moet losgeschroefd worden.
    Hiervoor moet je 2 dopjes verwijderen.
    De dopjes zitten achter tegen de remklauw aan.
    Op de volgende foto zie je de buisjes waar ze in zitten.
    De bovenste zit net naast de remleiding, en de onderste zie je daar een eindje onder zitten.
    [​IMG]

    Close up van de bovenste
    [​IMG]

    De dopjes kun je er makkelijk met de hand uit peuteren.
    [​IMG]

    Aan de binnenkant komen we dan een inbusbout tegen.
    [​IMG]

    Deze inbus heeft maat 7.
    Dit is een niet-gangbare maat, dus moest ik eerst even een maatje 7 bij de bouwmarkt halen.
    [​IMG]

    Vervolgens draai je beide bouten helemaal los.
    Deze bouten zitten wel heel erg vast!!!
    Bovenste bout losgedraaid
    [​IMG]

    En onderste bout losgedraaid
    [​IMG]

    Vervolgens wip je met een schroevendraaier het beugeltje aan de voorkant los.
    [​IMG]

    Zodat het er zo uit komt te zien.
    [​IMG]

    Nu kun je dr remklauw vrij gemakkelijk los wrikken.
    FILMPJE!
    [​IMG]

    Wip nu het beugeltje ook over de andere nokjes.
    [​IMG]

    Zodat het er zo uit komt te zien.
    [​IMG]

    Daarna kun je een schroevendraaier aan de zijkant onder het remblokje steken en hem zo omhoog duwen.
    [​IMG]

    Wissel dit af, links en rechts van het blokje, en druk hem zo naar boven, en uit de remklauw.
    [​IMG]

    Het achterste blokje is heel eenvoudig te verwijderen, door simpelweg je vingers er links en rechts achter te doen, en hem naar je toe te trekken.
    [​IMG]

    Hij komt er vrij gemakkelijk uit omdat hij alleen maar met beugeltjes in de plunjer geklemd zit.
    [​IMG]

    Hier een foto van de oude en de nieuwe remblokken, met de doos met daarop de artikelcode.
    De blokjes zijn van het merk Delphi en komen bij de Brezan vandaan.
    [​IMG]

    Voordat je de plunjer terug gaat drukken moet je eerst het oliepotje opendraaien, zodat je die in de gaten kunt houden dat die niet overloopt.
    Je vind dit potje helemaal achterin en dan ietsjes naar rechts. Lichtkleurig potje.
    [​IMG]

    Draai het dopje er af. (let op, hier zit nog een heel binnenwerk aan vast)
    De olie in dit potje is vrij agressief!
    Daarom heb ik er een doek omheen gelegd.
    Mocht hij overlopen heb ik het alleen maar in de doek zitten.
    [​IMG]

    Nu kun je de plunjer terug drukken.
    Als je heel sterk in je handen bent kan dat gewoon met de hand.
    Mijn duimen begonnen al snel te protesteren, dus toen heb ik even een tang gepakt.
    De tang die ik gebruikte was wel belachelijk groot, maar met deze tang kon ik hem wel goed vast pakken.
    Druk de plunjer voorzichtig terug.
    [​IMG]

    Ik had bij de eerste remklauw voldoende ruimte over in het potje om hem helemaal in te drukken.
    Bij de tweede kwam hij vol te staan!
    Houd dit goed in de gaten.
    Ik heb er even iemand bij gezet die het voor mij in de gaten hield terwijl ik de plunjer terug drukte.
    [​IMG]

    In dit geval moest er dus olie uit.
    Nu heb ik geen gereedschap om de olie er uit te halen, dus heb ik het even anders opgelost.
    Absorberende keukendoekjes, en een bakje om de verzadigde doekjes in te doen!
    [​IMG]

    Werkte perfect!
    [​IMG]

    De plunjer hoeft natuurlijk niet verder terug gedrukt te worden als noodzakelijk.
    Daarom af en toe de blokjes er provisorisch ingehangen en gemeten of de schijf er tussen paste.
    [​IMG]

    Als de plunjer ver genoeg is ingedrukt kun je het achterste blokje in de plunjer klikken en de voorste er in schuiven.
    [​IMG]

    Haak het beugeltje achter de nokjes.
    [​IMG]

    Zet de remklauw weer terug op z'n plek.
    [​IMG]

    Haak het beugeltje vast.
    [​IMG]

    Draai de inbusboutjes weer stevig vast!
    Loctite gebruiken is een aanrader!!
    Druk vervolgens de dopjes er weer in.
    [​IMG]

    En klaar is Kees!
    Of Piet, of Herman, of wie er ook mee bezig is! :D
    [​IMG]

    Plaats het wiel weer terug.
    Draai de wielmoeren kruislings licht aan.
    FILMPJE!
    [​IMG]

    Laat de auto zakken en haal de krik weg.
    Draai nu de wielmoeren stevig aan!
    Plaats de wieldop of kapje weer terug en dat wiel is klaar!
    [​IMG]

    Druk vervolgens een paar keer op de rem om alvast weer wat olie achter de plunjer te pompen.

    Ik heb er al gelijk een stukje mee gereden toen ik de voorwielen gedaan had.
    De eerste keer rijdend remmen kun je het pedaal weer helemaal weg duwen!
    Laat de rem dan weer los en duw er weer opnieuw op.
    Je merkt dan dat je al veel meer weerstand krijgt.
    Pomp zo een paar keer op het rempedaal en hij zou weer prima moeten remmen!!

    Dan de achterremmen!
    Dat is een heel moeilijk verhaal!!!
    Als je al problemen had om het bij de voorste remklauwen voor elkaar te krijgen, zou ik je afraden aan de achterste te beginnen, en dit aan iemand over te laten die dit vaker gedaan heeft!!
    Ik heb er wel een paar foto's van gemaakt, en zal proberen het toch zo goed mogelijk uit te leggen.

    Zet de auto NIET op de handrem!!!!!
    Verwijder het wiel op dezelfde manier als het voorwiel.
    Haak het kabeltje van de handrem los door met een tang het haakje naar voren te drukken.
    Het oog waar de kabel doorheen loopt zit de kabel los in, dus dat is geen probleem.
    Als deze kabel los is geeft je dat zometeen meer bewegingsruimte!
    [​IMG]

    Deze remklauwen hebben geen inbus boutjes, maar gewone boutjes die je met sleutel 13 los kunt draaien.
    Ze zitten ongeveer op dezelfde plek als waar de inbus boutjes zitten bij de voorwielen.
    Op de volgende foto is het bovenste boutje er al deels uit gedraaid.
    Ook deze boutjes zaten trouwens verschrikkelijk vast!!!
    [​IMG]

    Als je deze 2 boutjes er helemaal uit hebt gedraaid kan de klauw er af.
    De remblokjes houden de schijf echter nog ernstig strak vast, dus dit is nog een hele opgave!!!
    Er zal wat geweld aan te pas moeten komen, maar let heel goed op dat je niet de klauw, schijf of remleiding beschadigd!!!!!
    Er moet behoorlijk gewrikt worden met schroevendraaiers e.d., maar weet waar je mee bezig bent!!!!!
    [​IMG]

    De remblokjes schuiven aan de bovenkant over een soort randje.
    Dit randje is midden tussen de remblokjes in even onderbroken.
    Schuif de blokjes 1 voor 1 naar het midden, zodat ze er daar uit kunnen vallen.

    Nu kan er een gedeelte van de remklauw zo af gepakt worden.
    [​IMG]

    In dit gedeelte zit het randje wat ik bedoel.
    Maak dit randje even schoon met een staalborstel o.i.d., zodat de nieuwe blokjes er gemakkelijk overheen kunnen glijden.
    Op de volgende foto kun je dit zien.
    Op deze manier moet het straks ook in de remklauw komen te zitten.
    [​IMG]

    Hier een foto van de oude en de nieuwe remblokken, met de doos met daarop de artikelcode.
    De blokjes zijn van het merk Delphi en komen bij de Brezan vandaan.
    [​IMG]

    Dan komt er nu weer een moeilijk ding.
    Tenminste, als je niet het gereedschap hebt wat daar voor bedoeld is.
    Het terug drukken van de plunjer.
    Dit kan alleen terwijl de plunjer draait. Met de klok mee.
    We zijn hier met z'n tweeën mee bezig geweest.
    1 draait de plunjer, terwijl de andere er zo goed mogelijk op probeerd te drukken.
    Met de hand kun je niet hard genoeg drukken, dus hebben we een platte schroevendraaier als hefboom gebruikt.
    Wederom: Wees voorzichtig, en probeer niks te beschadigen!!!
    Ga ook regelmatig even kijken of het oliepotje niet overstroomd!!!
    Dit hele gebeuren was vrij intensief werk, en ik heb hier even geen foto's van kunnen maken.

    Schuif het losse gedeelte weer terug aan de remklauw.
    De 2 pennetjes waar hij overheen glijd moeten wel vettig zijn.
    Zijn deze droog, dan kun je ze beter eerst even invetten.
    [​IMG]

    Druk een remblokje in het midden omhoog in de remklauw, zodat hij door de uitsparing van het randje gaat.
    Hierbij druk je de veer in die bovenaan het remblokje zit.
    Als het blokje met de hoekjes bovenaan boven het randje zit kun je het hele blokje naar achteren schuiven, over het randje, tegen de plunjer aan.
    De plunjer heeft 4 "inkepingen".
    Onderaan het remblokje zit een klein bultje.
    Zorg bij het plaatsen van het remblokje dat dit bultje in een inkeping valt!
    Is dit niet het geval, draai dan de plunjer tot er een inkeping op de goede plek zit!
    [​IMG]

    Let op dat bij het schuiven van het blokje de veer bovenin ook meeschuift.
    Als die een beetje blijft hangen op de ondergrond kun je die krom drukken.
    Mocht dit gebeuren, even met een schroevendraaier het veertje de goede kant op drukken.

    Nu kan de remklauw weer terug op de schijf.
    Draai de boutjes er weer in met sleutel 13, en haak de handrem weer vast.
    Ook hier is Loctite weer een aanrader!
    [​IMG]

    Bevestig het wiel weer zoals beschreven bij de voorwielen.
    Druk een paar keer op het rempedaal.
    Draai nu het dopje weer op het oliepotje.
    LET OP! Het olieniveau moet niet net onder de rand zijn, maar duidelijk lager!
    Gezien het feit dat er eerst een heel binnenwerk naar binnen moet kan hij alsnog overlopen.

    Ga een stukje rijden en rem vrij veel en stevig.
    Breng nu je remvloeistof naar het maximum peil, door er wat bij in te doen, of juist uit te halen.

    Ik hoop dat het verhaal over de achterremmen een beetje te volgen is...
    Het zit wat ingewikkeld in elkaar, en is zodoende erg moeilijk te omschrijven.

    Onthoud dat je remmen van levensbelang zijn, dus bij twijfel niet zelf aan beginnen, maar laten doen door iemand die hier ervaring mee heeft!!!!!
     
  2. Hele goeie howto, de achterkant is echt een klote klus vooral die zuiger terug duwen.
     
  3. Mooi fotoverslag.
    Maar je had niet zoiets van: laten we ook de schijven eens vervangen?
    Vooral de voorschijven zitten al flinke randen aan. Ik neem aan dat je ze opgemeten hebt?
    Verder als de schijven nog voldoen, dan zou ik op zijn minst die buitenste rand er met een beitel af halen om piepen van remmen te voorkomen.
     
  4. #4 Mr Bullet (Sietze), 23 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2011
    Je handleiding klopt precies! Moeren van je velgen wel op moment zetten met een momentsleutel en ik zie je geen kopervet of keramische remmenmeuk gebruiken bij de montage.

    Je mocht trouwens je remklauw ook wel eens schoon maken zeg! Ohw ja en waarom locktide gebruiken bij het vastzetten van je bouten?
     
  5. Ik wil je niet te veel afzeiken, dat is zeker niet de bedoeling (al komt het misschien wel zo over).
    Maar ik wil net als Sietze wel wat extra opmerkingen maken.

    Loctite hoeft er zeker niet aan, zeker omdat de pennen nauwelijks belast worden.
    De ford manual zegt iets van 25nm; wat gewoon handvast is.
    Verder is idd schoonmaken met remmenreiniger wel verstandig geweest en wat Sietze zegt met een likje kopervet de glijranden van de blokken in te vetten was ook verstandig geweest.
    Ook moet je goed controleren of de glijpennen niet droog staan. Die moet je anders ook invetten en gangbaar maken.
    (dat laatste is er belangrijk)

    Verder ben ik het niet direct eens met de plek waar jij de krik onder de balk zet.
    Maar goed daar heeft iedereen weer een andere mening.
     
  6. Ik bedoelde de moeren van je wielen op moment zetten trouwens. Die twee bouten van de remklauw worden inderdaad gewoon handvast gezet. Is meer dan genoeg. Bij mij draaien ze aan 1x kan een beetje door sinds de laatste keer dat ik ze vast heb gezet maar na twee weken rond rijden zitten ze nog steeds net zo vast als ik ze toen heb gemonteerd.
     
  7. @ Dutchguy.
    Volgens mij lijken die randen aan de schijven op de foto erger te zjin als hoe ze in werkelijkheid zijn.
    We waren hier met z'n tweeën van mening dat die wel konden blijven zitten.

    De glijpennen van de achterste remklauwen waren nog behoorlijk vettig!
    Dit had idd ook wel even in de how-to opgenomen kunnen worden.
    Ik werk hem zo wel even bij! ;)

    En die krik...
    Tja, je moet doen wat volgens jezelf de beste oplossing is.
    Ik gebruik hem altijd zo, en dat gaat altijd prima!
    Om nou de subwoofer en uit te halen, dan het reservewiel om bij de Ford krik te komen... liever niet!
    Maar wat is er mis met deze plek volgens jou dan??


    @ Sietze.
    Ik heb geen momentsleutel, kopervet of keramische remmenmeuk.
    Ik draai de wielmoeren gewoon vast zoals ik denk dat ze vast genoeg zitten, en dat gaat al 10 jaar lang prima! ;)
    Ze lopen nooit los, en ik kan ze, als het nodig is, weer normaal los draaien.
    Wat betrefd het schoonmaken: Ik heb alles wat ik rood gemaakt heb wel een beetje schoon proberen te maken, maar de remstof, pekel, e.d. hebben de verf al behoorlijk aangetast.
    Als ik dit goed wil doen moet ik ze weer helemaal opnieuw blank maken en dan weer rood spuiten.
    Dit ga ik in de toekomst misschien wel weer een keer doen, maar nu nog even niet.
    De binnenkant schoonmaken lijkt me vrij zinloos.
    Een paar keer door die blubberige zandweg hier heen crossen, en alles zit er weer onder.
    Dan moet je dat gaan bijhouden, en om de haverklap de remklauwen er af halen om ze schoon te maken.
    Misschien zijn er hier mensen die dat doen, maar daar ben ik er niet 1 van! ;)

    Loctite adviseerde ik omdat dat bij alle bouten die ik losgedraaid heb ook gebruikt was.
    Gezien de dealer de remblokken voor het laatst vervangen heeft, heeft die dat dus gebruikt.
    Dan mag ik toch annemen dat dit beter is, en daarom adviseerde ik het.

    Iemand nog meer op of aanmerkingen?? ;) :jerry:
     
  8. ik vind het een hele mooie how to do

    ik je ze trouwens bij mij niet vevavangen
    en dan gaat het mij voornamelijk om die st velgen hahaha
     
  9. Ik heb gister ook mijn remblokken + remschijven vervangen.
    Alleen de voorkant. Zo'n 2 uurtjes mee bezig geweest inclusief schuren en pauze zodat de roestwolk kon neerstijken.

    Dachtend dat ik imbus 7 wel zou hebben, kwam ik toch het probleem tegen deze niet te hebben. Toen ben ik maar overgestapt naar een torx. Meen me te herinneren dat deze uit het bakje 4,5 kwam, maar of de torx in het goede bakje lag vraag ik me af.
    Kortom een torx werkt ook, aangezien de imbusbout normaal vast zat.

    De remschijven zitten alleen met een 6 koppige rare moer vast, in het midden van de schijf. Deze is ook duidelijk te zien op de foto's. Deze kun je met dop 32 eraf halen.
     
  10. Dop moer met maat 32 hoef niet los on de schijf eraf te halen, dit is de bevestigingsmoer van de aandrijfas!
     
  11. Ooh, gelukkig was het niet mijn idee en heb ik daarvoor alleen op de rem hoeven drukken.
    Want het koste nogal inspanning.

    Maar nu je het zegt en ik kijk naar de foto's zou ik inderdaad zeggen je hebt gelijk.
     
  12. Dat heeft ie ook.
     
  13. Krik,

    Nu heb ik eindelijk sinds kort een goede (garage) krik i.v.m. de jaarlijkse bandenwissel. Maar nu ik dit stuk lees weet ik niet meer waar die krik nou moet staan... Waar onder de balk is wel / niet goed?

    Staat bovenstaand ergens op het forum vermeld?

    B.v.d.
    Jrn-90 :focus:
     
  14. Remblokken voor vervangen is dus makkelijker, maar waarom vraagt de dealer er dan meer voor? Uit de prijslijst: Voor €172,-; Achter €123,-. Is eigenlijk best aardig dat ze voor de vervelende klusjes minder vragen! :)
     
  15. Achterste schijven zijn kleiner en niet geventileerd ook de blokken zijn kleiner dan de voorste.
     
  16. Voor de achterzijde is het terugdrukken van de zuigers ook niet zo moeilijk. neem een dop die op een kroonmoer (dacht 27mm) past.de 4 nokjes aan de binnenzijde vallen precies in de zuiger van de remklauw. kort verlengstuk met ratel en drukken en draaien maar. even goed kracht zetten maar dan valt het best mee.

    de krik kun je gewoon onder het aangegeven punt onder de kokerbalk zetten.
    een 2 kolomsbrug pakt hem hier immers ook op.
     
  17. ik weet het 2 jaar terug maar goed.

    Je kunt ook de glijpennen los draaien, 13 en 15.
    dan haal je eerst het bovenste stuk er af.
    je kunt dan beter bij de bouten waarmee ts begint.
    wellicht blijft het dan in tegenstelling tot bij mij wel heel.

    Als je alleen de blokken wilt vervangen dan hoeft dat laatste stuk er niet eens af. alleen kun je dan de glijvlakken niet mooi gangbaar maken.
     
  18. Met behulp van deze topic even de blokjes en schijven vd voorrem vervangen.

    1,5 uur werk en toen zaten ze erop.

    Gezien de prijs vd remschijven heb ik er bewust voor gekozen om alles te vervangen. (Ik meen 160 euro compleet rondom ) ik koos voor bosch schijven en blokjes.

    Komende week als ik een keer zin heb ga ik op mijn werk de achterkant even doen.

    Daar moet ik alleen linksachter ook een wiellager vervangen.
    Benieuwd of dat een beetje vlug lukken gaat.
     
  19. voorste remblokken moeten voor een getrainde persoon lukken in 30min, de achterste lukt in een goeie 40min, mits het nodige materiaal aanwezig.

    enkele kleine opmerkingen,
    de handremkabel losdoen is voor niks nodig, ipv de remklauwbeugel los te maken kan je sneller werken door de bout maat 13 en tegenmoer maat 15 te lossen (zoals eerder gezegd)
    controleer in elk geval of deze geleiders los zitten, als je ze niet controleerd en ze zitten vast heb je maar 1/2 remkracht achteraan doordat er maar 1 remblok tegen de schijf duwt.
    de voorste remcilinders mag je met zekerheid helemaal terugduwen en...

    het punt wat mij het meeste stoort...

    je gaat rijden met vers vernieuwe remmen zonder deze eerst in stilstand toe te duwen... ! :slaan:

    blijf in stilstand en duw je rempedaal ten einde en herhaal tot je je remdruk krijgt! zo ben je zeker dat je kan remmen! :rtfm:
     
  20. Het staat er misschien niet bij, maar uiteraard zorg je ee eerst voor dat de zuiger weer in positie staat.

    Mij lijkt dat logisch.

    En het monteren van een wiel gaat nu eenmaal veel makkelijker als de remmen even aangetrapt zijn.
     

Deel Deze Pagina