1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koplampen gaan binnen aanzienlijke tijd kapot

Discussie in 'Electronica' gestart door Black Panther, 11 aug 2010.

  1. Oke ik zal de spanning eens doormeten. Een weerstandje tussen de bedrading plaatsen lijkt me ook een logische oplossing.
    Ik werk eraan, je hoort van me
     
  2. Eigenlijk zit het verhaal denk ik heel anders in elkaar dan jullie hier zoeken

    Lampen hebben een bepaalde gasvulling. de ene gaat langer mee dan de andere (een reden dat de gemiddelde goedkope lamp het langer volhoud dan bijv een philips X-treme)

    anderzijds gaat daar een beter lichtbeeld en zicht mee gepaard.

    Philips geeft bijv dmv sterren aan hoelang de lampen mee gaan. Probeerde longlife lampen maar eens ;) Die gaan een stuk langer mee.

    Wat wel zo is, als de lamp bijv niet goed vast zit, deze ook kapot kan trillen.

    het enige waar een philips niet door stuk kan gaan is tempratuur verschillen. Philips lampen zijn namelijk gemaakt van kwartsglas, en kunnen tegen extreme tempraturen (en extreme verschillen)

    Maar goed, xenon is vaak wel DE oplossing :P

    Over de opmerking 2 lampen tegelijk vervangen, idd altijd doen.Geeft een beter lichtbeeld, aangezien halogeen lampen vergelen en minder worden qua intensiteit. natuurlijk niet de hele lamp weg gooien, maar bewaren als reserve lamp. aangezien bij normale slijtage het lichtbeeld uiteindelijk weer aardig bij elkaar in de buurt moet komen!

    Mzzl Dennis
     
  3. Ik heb de Philips Nightvision Dual lifetime in mn vorige Focus gehad, maar die gingen elk half jaar kapot. Ik heb de voltmeter al eens op mn huidige Focus gehad, maar met draaiende motor zit hij op 14,4 Volt. Iets wat heel normaal schijnt te zijn.
     
  4. En er is een wet die zegt dat de koplampen stuk moeten gaan boven 13.8 Volt. Een lamp heeft nl de slechte eigenschap dat dat ie feller gaat branden bij meer Voltage.
     
  5. Vind ik geen slechte eigenschap hoor:D
     
  6. Even een tip voor mensen die de action (rommel) lampen gebruiken.
    Treur niet als het hele koplamphuis wegsmelt, je zult niet de eerste zijn ;)

    Hier overigens ook een bekend probleem, ben in twee jaar zo'n 5 a 6 (kop)lampen verder.
     
  7. Ik dus wel! Hele dikke prima! ;)
    Word af en toe gek van mensen die argeloos met grootlicht, verkeerd afgestelde lampen en aanhangers rijden.
     
  8. Zit hem gewoon in de kwailiteit van de lampen, heb hier een hagelnieuwe
    Caddy die elke 2 á 3 maanden de linker lamp op rookt, merk maakt niets uit.
    Voltages zijn goed, geen andere problemen, start nooit met de lampen aan,
    staat nooit op automatische verlichting, uiteindelijk goekope lampen van de
    Gamma erin....gaat nu al weer 3 maanden goed, dus zal die er binnnenkort
    ook weer eruit liggen....dealer kan er niks mee.
    De volgende set worden de goedkoopste van Philips....;)
     
  9. Ik rijd alweer 2,5 jaar (60.000km) met dezelfde lampen (normale Philips 30%+ ofzo). Mijne geeft 12,6-13,2 volt met motor uit en 14,4 met motor aan. Dus het moet toch aan een grotere schommeling liggen of een andere oorzaak hebben. Ik heb de schakelaar niet op auto stand staan, dat starten met licht aan is waardeloos.
     
  10. Toevallilg gisteren ook bij de garage geweest, mijn Wagon had ook in één keer maar één koplamp, wilde toch graag even wat uitleg over hoe je dat nu snel vervangen kon. Geen idee hoelang de lampjes meegaan, ik heb mijn Focus pas één week. Mijn Escort moest ongeveer elk jaar wel een nieuw lampje ergens hebben.

    Dat verhaal van vervangen door xenon, is dat wat trouwens? Lijkt me wel fraai.
     
  11. Koplampverbuik Focus

    Heren,

    veel reactie's op wat een veel voorkomend probleem lijkt te zijn. Ik heb een identiek probleem met mijn Focus II Wagon 1.6 Panther Black uit Jan2004.
    Heb idd ook al alles aan merken en typen lampen geprobeerd, en op advies van mijn automaterialenhandelaar maar "normale" lampen ipv "wit licht""of "Xenon looks" chips te gebruiken. Het maakt geen ruk uit bij mij of ik nu Philips, Osram of een plakmerk gebruik. Na ca 6-12mnd gaan de pitten eruit.
    Weet inmiddels ook hoe ik met m'n ogen dicht vooral de li-koplamp vervang (wat een k.. lokatie met die accubak).
    Heb na een aanrijding re-voor een aantal jaar terug wel t idee dat de koplamp-unit wat trilt. Maar links gaan de pitten net zo snel kapot.
    Heb van de dealer ook de tip gehad om een piekspanningbeveiliging toe te passen, maar lees hier dat dat ook geen ene moer helpt.
    Wie heeft er nu een goede oplossing? Of moeten we dit maar accepteren als nare eigenschap van de Focus?

    Grtz
     
  12. Ik had dit ook altijd en mede daarom xenon pitten genomen. Dan krijgt de ballast de onregelmatige spanning te verduren maar de pitten niet...

    Pitten zitten er nu 2 jaar in zonder problemen!
     
  13. Omdat ik laatst voor de zoveelste keer een lampje moest vervangen, heb in krap 2,5 jaar beide koplampen al twee keer vervangen, even gezocht op het onderwerp en kwam dit topic tegen. Blijkt veel voorkomend probleem. Ik heb de lampen altijd op automatisch staan dus als het donker is gaan ze aan en bij genoeg licht uit. Wat me wel al eerder is opgevallen is dat als ik optrek de lichtsterkte van de lampen kort veranderd. Weet niet of dat slecht kan zijn voor de levensduur. Misschien een gevolg van die piekspanning
     
  14. Misschien is je voltage te hoog, waardoor de lampen sneller doorbranden. Ik heb mijn FoFoII nu 1 jaar en heb nog geen lamp hoeven te vervangen. Ook bij mij staat de verlichting op automatisch en de koplampen branden bij mij altijd, alleen de achterlichten, stadslichten en de rest gaat bij donker pas aan.
     
  15. Of gewoon als je nu al 50 euro per jaar uitgeeft een xenon setje kopen van 50 euro met 2 jaar garantie, Staat nog mooier ook:p
     
  16. Zit nu aan mijn 4de focus en zonder uitzondering om de paar maanden 1 van de lampen kapot. Om (zeker vanaf :focus2: II) makkelijk bij de lampen te komen is gewoon een kwestie van de grote (torx) schroef (of 2) los te draaien en de hele unit eruit te halen.
    Omdat m'n huidige :focus3: (ondanks de vermelding 'standaard') geen DRL had, deze zelf maar gemonteerd en de + van de DRL uit zekeringbox van de 'contact' plus afgetakt en de - aansluiting op de + van het (halogeen) dimlicht gezet. Waarom :confused:
    Ik kan me door de jaren heen niet aan de indruk onttrekken dat het vooral het temperatuursverschil is, die de lamp bij inschakelen te verwerken krijgt, de slopende factor is.
    Door de LED's van de DRL in serie te schakelen loopt er vanaf het moment dat contact aan gaat een kleine stroom door de dimlamp. Veel te weinig om enig licht te produceren, maar de lalmp wordt wel warm en voorlopig doen de beide lampen het alweer een halfjaar.
    Bij (automatisch) inschakelen van het dimlicht hangt de DRL tussen 2 + potentialen en gaat keurig conform de voorschriften uit :badgrin:
    De LED's van de DRL gaan NIET zwakker branden door de 'extra' weerstand van de dimlamp.
    Is allemaal op geen enkele wetenschappelijke theorieen gebaseerd, maar voorlopig gaat deze set al weer 2X zo lang mee. :thumbs:

    Mocht je de spanning op de lamp willen verminderen zou ik geen weerstand, maar een diode (b.v. 1N2008) gebruiken. Een diode verlaagt de spanning met 0,5 volt bij een relatief lage weerstand. Als je een weerstand gebruikt moet je een hoog vermogentype gebruiken, want anders heb je (tijdelijk) een extra 'lampje' onder je motorkap :schater:

    B.t.w. Gebruik al tijden Philips Vision Plus. Gaan nog het 'langst' mee en toch een hoop licht.
     
  17. Bij de dealer heeft men waarschijnlijk ook wel weerstandskabels ;) heb ik in elk geval voor de Fiesta gekregen :)
     
  18. deze week weer linksvoor vervangen. Moet binnenkort naar de garage voor 80.000 km beurt. Eens horen wat ze er daar van zeggen.
     
  19. We zijn nu 13 maanden verder en heb nu 1 koplamp moeten vervangen. Een absoluut record, want voorheen was ik 0m de 6 maanden aan de beurt.
    Wil (nog) geen definitieve conclusie trekken, maar vooralsnog laat ik mijn DRL led's fijn in serie staan :rock:
     
  20. @ rutusbrutus

    Kan jij een aansluitschema geven hoe jij het hebt aangesloten in je drl? mag ook in een pm...

    thanks
     

Deel Deze Pagina