1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Mwa, gister heb ik wel redelijk lopen schelden hoor. Ik dacht dat ik wel bijna alles scherp had en ik wist dat er in deze hoek nog werk zat, maar zoveel, nee...:nocheer:
     
  2. Pff wat een werk zit er in die E21... Je pakt het in elk geval goed aan :)
     
  3. Niet mis koos, wel knap dat je idd door blijft zetten (of is het meer een gevalletje van "ik ben al zo ver, kan nu eigenlijk niet meer terug ;))
     
  4. Ook wel een beetje, Bas, maar het is ook gewon leuk werk en ooit zal ik er met veel plezier in rijden!
     
  5. Goed, het gare en verprutste en zwaar geplamuurde stuk blik is er dus uit. Er zit op de veerpoottoren roest en ook gaten zijn gezien. De donor lijkt goed en dat is het vertrekpunt voor deze update.

    Donormateriaal gewonnen uit de voorzijde van de donorauto:

    [​IMG]

    De veerpoottoren eronder op de donor heeft wel een beetje roest:

    [​IMG]

    Maar de mijne is er behoorlijk slechter aan toe.

    [​IMG]

    Donorstuk eerst koud passen

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna aftekenen en meer op maat slijpen

    [​IMG]

    Vastleggen hoe de originele aansluiting van de wielkast op het front zit:

    [​IMG]

    Uitmeten en uitcijferen

    [​IMG]

    Vervolgens de randen van het te lassen oppervlak blank gestraald en de delen die straks weer netjes overlappen in de primer gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gehecht en nagemeten

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles ok dus afgelast

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens eens gekeken naar die gare veerpoottoren, althans de rand is erg slecht. De veerpoottoren sluit ook aan op de zijkant, waar het reparatiestuk zit, dat nog moet worden hersteld.

    [​IMG]

    Van binnen in de auto gezien, dit is onder het dashboard.

    [​IMG]

    Van buiten zit het in de wielkast. Hier heb ik de rand van de veerpoottoren ook weggeslepen.

    [​IMG]

    Omdat dit een complex hoekje is waar op plaatsen 4 stukken plaatwerk over elkaar heen vallen, heb ik de donor eens verder ontleed. Dit stuk gaan we gebruiken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens uitelkaar gepeuterd en schoongemaakt.

    [​IMG]

    Stralen, eventueel herstellen, primeren en lassen maar! Maar dat is voor een andere keer.
     
  6. Pfff, wat een plens werk zeg :o
    Mooi te lezen dat je de moed erin houdt!!
     
  7. weer leuk om te lezen dat weer update's van het project geplaatst word

    maar zat er überhaupt wel een goed stukje metaal aan de bmw
     
  8. Ja, de cardantunnel hahaha. Maar hoewel het veel lijkt, hij is grotendeels origineel. Alleen de bekende plaatsen waren al eens "hersteld", maar dan meer in de stijl van een Poolse budgetklus. Alles, maar ook echt alles waar ze eerder aan gezeten hebben moet opnieuw. Nu ik bezig ben en de auto zo kaal is, ga ik wel veel verder dan wat lokale reparaties. Maar dat geeft toch veel voldoening en ik heb er veel plezier aan.
     
  9. Jemig Koos, lekker. Die plamuur, 4mm!! haha, heb je niet per ongeluk een oud BMW studie klei model gekocht?? ;)

    Maar petje af weer voor het kundig oplossen. Je bent geen restaurateur maar auto bouwer...
     
  10. #1230 Marco Morello, 28 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2014
    Koos, met belangstelling volg ik je project, wel heb ik een aantal vragen; loop je met het vele lassen en stukjes er inplakken niet het risico dat A) de cas niet zo sterk meer is als oorspronkelijk? Aangezien je steeds meer aan het constructieve deel van de cas aan het lassen bent. B) dat de gelaste delen alsnog onder je kont wegrotten en C) dat de auto nog wel recht is of te krijgen is zonder dat de boel kapot getrokken wordt???
     
  11. A: cas is sterker, want losse en rotte delen vervangen door nieuw en hard blik.
    B: kwestie van goed conserveren en het rot altijd minder dan de al rottende delen doe zijn vervangen.
    C: daarom moet de cas op de richtbank voor stralen en spuiten. In het meest ongunstige geval zit ergens een probleem, dan snij ik m op de richt bank open, richten en dan weer hechten. Maar ik heb er nog wel vertrouwen in.

    Ten aanzien van de stevigheid van zo'n cas, vergis je niet, het ontwerp is 45 jaar, de auto zelf bijna 40 jaar. Bij een aanrijding frommelt zo'n ding als een colablikje in elkaar.
     
  12. De ingelaste hoek van de wielkuip heb ik afgewerkt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna verder met die verdraaid lastige hoek met 3 dubbel plaatwerk bij de kachelbak/ wielkuip/schutbord.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot de rand van de verrpoottoren er weer aangezet.

    [​IMG]

    Volgende klus is de bende stralen en in de epoxy zetten. Daarna kan de plaat er weer op. Maar eerst een ander project. Er is hier ooit een plaatje ingelast met de beugel voor de remslang. Aan de andere kant, dus in de motorruimte is de bende weer lekker dicht geplamuurd.

    [​IMG]

    Gelukkig is de donor hier ook weer lekker hard en onverprutst.

    [​IMG]

    Heb weinig tijd, dus de volgende update zal wel weer even op zich laten wachten.
     
  13. Voor de fun of it:

    van dit:

    [​IMG]

    Naar dit:

    [​IMG]
     
  14. vakman!

    erg mooi werk weer Koos :thumbs:
     
  15. Dat ziet er al weer een heel stuk beter uit :thumbs:
     
  16. Absoluut! Lekker aan het bakken en braden geweest weer. Enige verschil is dat jij netjes Croma gebruikt, en geen goeiekope boter van de Lidl!
     
  17. Wha, mooie analogie, Mike
     
  18. Wat een wereld van verschil koos. This is how you do iihhiitt. (Zingend).
    Topwerk.
     
  19. Mooi werk Koos!

    Zat gisteren nog aan dit project te denken, aanleiding was een 17-jarige knul die de gerestaureerde BMW 2002 van z'n vader op z'n dak legde.

    Veel plezier en hou 'm heel!
     

Deel Deze Pagina