Bluefin limited torque (400nm) Re-map ST225 + ander ST geblaat

Discussie in 'Performance' gestart door Chris van S., 23 jun 2009.

  1. even gedaan, enige verschil is dat de auto meer ploft bij gaslos:)
    PS de groene zekering naast 26 heb ik niet
     
  2. Mooi werk Mack!
    Kan zijn dat die groene zekering voor een optie is die jij niet hebt. Bijv. schuifdak of stoelverwarming. De electronica geleerden hier zullen dat zo kunnen zeggen. :lol:
     
  3. en nou maar hopen dat ie blijft ploffen, na het demonteren van de extra dumpvalve ploft ie veel minder helaas, altijd leuk de reacties van mensen als ie flink ploft
     
  4. #285 FastForward, 7 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2010
    Zojuist even de beloofde performance-test gedaan.
    Het was tamelijk warm, zo'n 20 graden. Warmer dus dan bij de vorige test (18 graden). Verder waren de omstandigheden hetzelfde.

    Hier de cijfers (tussen haakjes de waarden met de stock-software) :

    5. gear

    80-100 2,7 (3,4)
    80-120 5,2 (6,5)
    80-140 8,0 (9,9)
    80-160 11,0 (13,0)

    6. gear

    80-100 3,6 (4,7)
    80-120 6,7 (8,6)
    80-140 10,2 (13,2)
    80-160 14,0 (19,5)
    80-180 18,5 (n.b.)
    80-190 21,5 (n.b.)
    80-195 23,5 (n.b.)

    Ben best wel tevreden hierover, zeker gezien de 'warmte'.
    Eigenlijk had ik kouder weer willen hebben, maar nu hebben we tenminste een goed vergelijk bij bijna identieke omstandigheden.

    Hier de video (let niet op het rommelige camera-werk, desnoods even fastforward :mrgreen:):

    [YOUTUBE]cjVWowSvObk[/YOUTUBE]
     
  5. Dit ziet er heel goed uit Jochen, bij deze is het gevoel dat de :st: sneller is geworden ook daadwerkelijk bevestigd :thumbs:
     
  6. Zelfs zozeer dat menig (super)sportwagen maar beter aan de kant kan gaan bij optrekken in z'n 4/5/6 vanaf 80 km/h.
    Heb eens de testarchieven van Sportauto doorgespit en daar gezien dat een ST met BF (of een andere goede tuning) in die discipline zich niet hoeft te verstoppen, integendeel zelfs.
    Dat donkerbruine vermoeden had ik al, maar nu ik de cijfertjes van andere auto's zie, weet ik het zeker.
    Goed, het is appels met peren vergelijken, maar het is toch wel gaaf. :D
     

  7. Ik zat zo mee te lezen.

    Als je die zekering eruit haalt moet hij dan op contact staan of met lopende motor?

    Voor het geval ik straks iets raar doe
     
  8. Henry, alles uit laten je sleutel uit het contact, die heb je toch nodig om de motorkap te openen :mrgreen:
     
  9. Scherp Joost, scherp hahahha!
    Inderdaad zonder motor aan.
     
  10. #291 FastForward, 20 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2009
    Om dit draadje niet helemaal te laten inslapen, zal ik maar weer eens een paar BF-ervaringen met jullie delen.

    Nu het buiten lekker fris is, komt de tuning helemaal tot z'n recht. Vanmorgen bij 4 graden even in z'n 5 doorgetrokken van 100 tot aan het rode gebied (ik zal maar niet zeggen waar :shhh:). Je merkt echt dat ie er zin in heeft, mooi aanzuiggeluid, de turbo fluit hoor je ook goed en de versnelling laat ook niet te wensen over. Ik heb wel niet gefilmd of zelf geteld dus een precieze tijd heb ik niet (nog niet).
    Verder is het verbruik nog steeds toppie.

    Dus al met al nog steeds positief, maar niet helemaal.
    Wat me nu met dit kouder weer opvalt, is dat er soms vanonder de motorkap een niet zo lekker geluid komt. Zodra ik flink gas geef hoor ik wanneer de turbodruk bijna op of op maximum is (dus 1,0-1,1) een soort brom (of vibratie) alsof ie het niet zo leuk vind of moeite heeft om op die druk te komen (overigens de druk wordt normaal opgebouwd en de prestaties zijn er ook niet minder om). Nu heb ik het idee dat de symposer misschien wel de oorzaak kan zijn i.c.m. de lage temperaturen of het membraan ervan is misschien gescheurd.
    Vanmorgen was het eigenlijk niet aanwezig, maar nu was het motorgeluid vervormd komende vanuit het schutbord (symposer dus), een beetje krakend/vibrerend bij de eerste/tweede keer volgas. Nadien was het geluid weer normaal bij flink doortrekken en maximum turbodruk.

    Heeft iemand anders met BF hier ook al eens last van of weet wat de oorzaak is ?

    Oh ja, voor ik het vergeet, met de standaard-software had ik dit krakende/vibrerende geluid vanuit het schutbord ook wel eens, zelfs bij gewoon wegrijden.
     
  11. Vorige week las een een draadje op Focusstoc.com (geopend door Marco170 :)) over de RS composer op de ST. Daarin vermelden een paar dat de ST composer soms wat vibraties kan geven tegen de kunstofplaat op kleppendeksel . Een enkeling had de composer bekleed met vilt zodat de trillingen niet hoorbaar zijn.

    extra info:
    Het monteren van een RS composer op de ST geeft geen extra geluid. De ene enkeling had het vermoeden dat de RS composer anders is alleen maar om ondersteund te kunnen worden op het kleppendeksel. Daardoor kunnen de vibraties worden tegen gegaan.

    Ik kan zo verder niet beoordelen wat die vibratie veroorzaakt, maar misschien spreken we over hetzelfde ;)

    Leuk dat je steeds ons een update geeft. :thumbup:
     
  12. Ik lees dit draadje regelmatig! Omdat ik een vrij recente focus (met garantie) heb durf ik niet goed om BF of DS erop los te laten.
    Wat ik me ook afvraag, draai je de turbo nu niet eerder aan gort omdat de druk zo hoog is en is de motor er wel tegen bestand ?
    Rook je ook je katalysator niet weg als je er een bov op hebt ipv een bpv ?

    Ik moet zeggen het is verleidelijk om een DS of BF te bestellen, 400 Nm onder de kap lijkt me wel een genot :). Vooral zijn 6 vind ik op het moment een beetje een luie versnelling !
     
  13. De Volvo 5 cilinders zijn motoren die jarenlang in praktijk probleemloos 300pk hebben kunnen leveren. Dus hardwarematig moet het geen probleem zijn.

    De turbodruk is wel hoger maar niet dusdanig hoger dat de turbo het niet aankan.
    Wel moet je natuurlijk altijd eerst goed warmrijden, afkoelen en nog belangrijker nadraaien. Doe je dat niet, dan gaat je turbo inderdaad snel naar de filipijnen.
     
  14. Ik heb die vibraties van de composer ook gehad. gewoon even wat extra viltjes aanbrengen. Desnoods haal hem er even helemaal af als je denkt dat het probleem ergens anders ligt.
     
  15. Duidelijk uitgelegd Chris maar

    Moet volgens mij Filistijnen zijn :rofl:


    Aangaande de problemen waar Jochen tegenaan loopt kan ik weinig mededelen anders an de verwijzing naar een informatief filmpje :mrgreen:

    Helaas is tijd momenteel een kostbaar goed waardoor ik nog steeds geen tijd heb gehad (lees genomen) om eens lekker wat test ritjes te maken :-x
    Maar zolang er benzine geleverd blijft worden moet er toch een kans zijn om dat een keer goed te maken :p
     
  16. Ik bedoelde toch echt filipijnen...... LB! :schater:
    De turbo gaat er niet minder kaduut door..... :roll:
     

  17. Ooooooh :schater: :rofl:
     
  18. Nu is mijn st niet voorzien van BF of DS, maar het valt me idd op dat met de koude ochtenden de motor idd wat rauwer klinkt.
     

Deel Deze Pagina