1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.


  1. dat zet mij aan het denken:
    ik ben van 109 PK naar 139 PK gegaan, dus meer dan 20% (om precies te zijn 127,5%)
    echter op het kentekenbewijs wordt helemaal niet gesproken over PK's ;)
    maar over KW's dus dat betekent dat ik van 80 KW naar 102 KW (is ook 127,5% natuurlijk)
    maar wie controleert dit en is het wel te achterhalen?
    stel, ik verkoop de auto aan een dealer en die verkoopt 'm door, wie is dan 'aansprakelijk' ?

    wie het weet mag het zeggen :)
     
  2. Dus van 140 naar 170 is 21% verhoging, dus dan zou ik opnieuw moeten laten keuren.
    Hmmmm
     
  3. #483 Marco Morello, 25 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2015
    [MENTION=4730]AndyG[/MENTION]; zal me niet te druk maken om de verzekering of het herkeuren. En de remmen van de 2.0 tdci kunnen een hoop hebben. Lekker chippen en gaan.
    Wel je verstuivers in de gaten houden of die het volhouden.

    Dat herkeuren is met name bij een engineswap en dan met name naar een grotere cilinderinhoud dan wel afwijkende motorcode.
     
  4. #484 AndyG, 27 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2015
    Allen bedankt voor de info.
    Kwanta kosta als verstuivers het begeven?
     
  5. Kan ik mijn 1.6 16v bezine motor chippen ?
    tag me even. kom er anders nooit meer in terug
     
  6. [MENTION=15330]Jvdpol[/MENTION]

    Ja dat kan, nee heeft nauwelijks zin...
     
  7. vertel vertel haha
     
  8. [MENTION=15330]Jvdpol[/MENTION]

    Kost belachelijk veel geld voor weinig extra pk's
     
  9. wat is de extra pk dan ?
     
  10. [MENTION=15330]Jvdpol[/MENTION]

    Geen idee maar dat is wat hier op het forum steeds langs zie komen aan opmerkingen, voor een diesel zou het een stuk interessanter zijn dan voor een benzine.
     
  11. Ik heb dezelfde auto, en ze garanderen een toename van 30 pk.
    Dus van 100 pk naar 130 pk, met een koppel van 215Nm naar 290 Nm.
    Hoe is dat dan mogelijk, of is dit dan een grap van het tuning bedrijf.
    De kosten van OSD tuning zijn dan ongeveer 225,00 euro.
    Dit klinkt best wel heel interessant als het ook uit kan komen.
     

  12. [MENTION=15330]Jvdpol[/MENTION]

    De meeste (gerenomeerde) tuners geven voor de 1.6 Duratec in de Focus 2 een maximale vermogenswinst van 9 PK op. Na chiptuning kom je dan op 109 PK uit.

    Wat ze er niet bij vertellen is dat dit type motor vaak af fabriek al meer vermogen heeft als de opgegeven 100 PK. Een en ander is ook afhankelijk van de software versie die op de PCM staat. In dit geval kan de vermogenswinst na chiptuning zomaar eens lager uitvallen als de opgegeven 9 PK. Ik ken zelfs gevallen waar maar 4 a 5 PK vermogenswinst werd behaald.

    Bij dit type motor (en verreweg de meeste atmosferische benzinemotoren) zijn de kosten t.o.v. de geringe vermogenswinst dus relatief hoog.



    Er is wel meer vermogenswinst te behalen maar dan moet je naast de chiptuning ook andere zaken aanpassen. Denk hierbij aan de luchtinlaat, gasklephuis, uitlaat, e.d.

    Zelf had ik bij mijn Focus 2 de luchtinlaat geoptimaliseerd door alle restricties weg te halen en een K&N inlegfilter te plaatsen. Daarnaast heb ik het standaard gasklephuis vergroot van 45mm naar 50mm. Vooral het vergrootte gasklephuis was een grote verbetering. Later heb ik de auto nog voorzien van Superchips software (chiptuning). Standaard had mijn auto al bijna 109 PK. Na deze aanpassingen zat ik op bijna 120 PK.

    Bij inruil van de auto heb ik alle aanpassingen weer verwijderd. Dit gaf echt een enorm verschil. Voor mijn gevoel was de auto ineens beduidend trager.
     

  13. 30 PK vermogenswinst ga je noot halen bij een atmosferische benzinemotor. Je mag al blij zijn als je 9 PK haalt maar zelfs dit is lang niet altijd haalbaar. Een vermogenswinst van maximaal 5 PK is niet ongewoon.

    Daarbij heeft de 1.6 Duratec benzinemotor standaard maar 146 Nm koppel. Na chiptuning is dit maximaal ongeveer zo'n 160 Nm.
     
  14. Wel vreemd dan wanneer ik deze gegeven van het bedrijf terug krijgt.
    Dan heb ik toch wel het gevoel dan ik een klein beetje in de zeik genomen gaat worden als ik dit ga doen.

    Toch maar eens meer info in gaan winnen.

    [MENTION=142]JW[/MENTION] ...Bedankt.
     
  15. [MENTION=142]JW[/MENTION] bedankt voor de zeer.nuttige info
     
  16. Gezien de waardes die jij noemt, denk ik dat ze dachten dat het om een diesel ging.
     
  17. #497 Eric99, 28 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2015
    Iemand hier ervaring met het chip tunen van een 1.0 100 pk ?
    ik zie op diverse sites een vermogenswinst van rond 45 pk en zo'n 70Nm.
     
  18. Ik heb mijn vorige focus 1.6 toen der tijd laten tunen door data technics dit gaf inderdaad niet veel vermogenswinst, wist ik van te voren, maar het max koppel is door toedoen naar een iets lager toerental komen liggen en over het gehele toerengebied wat soepeler geworden. Dit kwam voornamelijk naar voren als de caravan erachter hing, je hoeft dan minder ver door te trekken in de toeren en je rijdt wat gemakkelijker weg vanuit stilstand, zeker als je aan het max trekgewicht zit of er stieken net boven wat nogal vlug is met een caravan.

    Nu toch maar een 1.6. Eco genomen mag 1500 kg trekken en de caravan mag 1350 wegen max dus beter op elkaar gepast.
     
  19.  
  20.  

Deel Deze Pagina