1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Ik snap het nog steeds niet hoe het werkt. Meer vermogen en koppel met minder verbruik.
     
  2. Door het optimaliseren van de motormanagement heb je en meer vermogen en bij 'normaal gebruik' minder verbruik.
     
  3. Die ervaring heb ik niet trouwens, verbruik is van zoveel factoren afhankelijk. Bij gelijke omstandigheden en rijgedrag zal het verbruik iets dalen, maar dat weegt echt niet op tegen de kosten van tunen. Tunen zou ik voor het extra koppel en rijplezier doen en niet voor een lager verbruik :)
     
  4. +1, helemaal mee eens Niels :thumbs:
     
  5. Voor mijn klanten vergelijk ik het altijd maar met een getrainde marathon loper, die is na 40 km hardlopen een stuk minder moe dan ik (als ik het al zou halen ;))
    Hij benut dus zijn brandstoffen veel beter (optimaler) dan ik. Of te wel, hij kan met een x aantal Kjoule meer presteren dan dat ik dat kan.

    Met een auto is het net zo, door betere / andere afstelling van de software rond de motor benut je de aangevoerde brandstof beter en heb je dus minder nodig bij gelijk blijvende prestaties. Je kunt er ook voor kiezen om beter te presteren, dat kan dan met het gebruik van dezelfde hoeveelheid brandstof.
     

  6. Meer mensen die hier op willen reageren?
     
  7. Volgens mij kan UT de EGR uitschrijven. Stuur hen even een mail, dan weet je het.
     
  8. ik heb een 1.6 en die heeft ook een EGR (dacht ik?)
    of UT 'm heeft weggeschreven tijdens mijn tuning......geen idee eigenlijk, maar is dit dan nodig/verstandig om te (laten) doen?
     
  9. Ik hoor vaak dat dit wegschrijven problemen kan opleveren, omdat het niet echt wordt verwijderd. Ik heb hem zelf afgedopt en dat werkt prima! ( wel een gat van 6mm er in boren)
     
  10. Uitlaatspruitstuk vd ST170 e.d. past wel op de 1.8/2.0 van de Focus I.
    wel moet je ook de katalysator en het flexibele deel hebben, de stuurbekrachtigingsleiding moet worden aangepast (verplaatst) en je moet de kabels van de lambdasonde verlengen anders past deze niet.
     
  11. Helemaal stock zal ie niet zijn met deze aanpassingen.;).
    Maar qua tuning; Bluefin of Dreamscience.
     
  12. Bluefin en Dreamscience zijn de specialisten op Ford gebied. Deze werken beide met een OBD-module.
     
  13. het voordeel daarvan is, dat je de tuning zelf in de hand hebt.
    krijg je bij de dealer een update dan 'overschrijven' ze de tuning en kun je terug naar de tuner om 'm opnieuw erop te laten zetten.
    via OBD kun je zelf bepalen waar, wanneer en welke map je activeert.
     
  14. Prijs van dreamscience ook gevonden?
     
  15. Turbo X zoals ik heb of?
     
  16. #457 Marco Morello, 18 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2014
    Let wel op sommige maps vereisen meer aanpassingen aan de auto.
    Denk aan een grotere downpipe, andere uitlaat, intercooler en airintake (die heb je al).

    Ik zelf zou voor zo'n handheld gaan, zeker Bluefin en Dreamscience zijn "experts" op ' t Ford gebied.

    Bied qua ervaring en kunde heel wat meer dan de gemiddelde tuningboer.
    Er zijn er een aantal op 't forum die hadden de wagen ook getuned door een lokale "tuningboer" er zijn er niet veel die nog met die mapping rondrijden. De meeste zijn over gegaan op handhelds van bluefin of Dreamscience.
     
  17. Lekker je auto laten afstellen op de testbank, meten = weten! En wanneer niet het optimale resultaat is behaald, kan er finetuning plaatsvinden.

    En of het nu bij ons is of bij een ander, dat maakt niet uit.
     
  18. #459 Marco Morello, 24 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2014
    Tja... en wie in NL kan dat bij Ford echt goed?

    Een goeroe zoals VW heeft (JD Engineering) is er voor de Fordscene niet, zeker niet in NL.

    Voor Ford is Bluefin gewoon erg goed, tuurlijk niet compleet op maat geschreven, maar wel uitvoerig getest waarbij ze aan de safe site blijven zitten. En bij een dealer bezoek kun je de software er zelf weer op zetten.
     
  19. Rica is een volvo specialist. De ST225 hebben een T5 motor in liggen.

    Maar mogelijkheden zat. Ligt eraan waar je je vertrouwd mee voelt.
     

Deel Deze Pagina