Mogelijkheden (chip)Tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Hunter, 13 nov 2007.

  1. Ah ok, dus bij eventuele verkoop van de auto moet het ding mee.
     
  2. Yup; of als je overstapt naar een andere Ford, kun je het laten resetten door Superchips (met de daaraan gekoppelde kosten)
     
  3. wat de luchtfilter betreft voor een 1.6TDCi 90 pk. Bij K&N leverbaar.
     
  4. diesel tuning

    Wat een verhalen lees ik weer over het tunen. Blijft toch een boeiend onderwerp.
    Ook ik was er behoorlijk ingedoken omdat ik leiver een 2 liter diesel had gehad dan een 1.6 tdci (2007). Vandaar mijn besluit tot tuning. Ik heb heel veel gelezen en gepiekerd en uiteindelijk toch voor de prijs gegaan. Immers ik ruil mijn auto na een km 75000 toch weer in dus ik wilde het wel gokken. Ik ben naar Scholtmeijer tuning in Drente gereden die het voor zo'n 150 euro deed (weet de exacte prijs niet meer). Het tunen op zich stelt namelijk geen drol voor. computer eraan flashen en klaar. Niks geen dure testbanken gewoon mapping overschrijven (uitlezen en weer inlezen duurde wel ff). Ik bleef sceptisch en hoopte dat ik er goed aan had gedaan. Het resultaat op de snbelweg naar huis was verbluffend en werd uiteindelijk alleen maar beter. Ik ben nu zo'n 35000km verder en de motor loopt nog steeds heerlijk (70000km op de klok nu). Wel ververs ik mijn olie minimaal elke 15000km en gebruik ik goede en dure olie. Caravan trekken en stevig scheuren is er net zo goed bij als rustige lange kilometers. Het bevalt mij dus geweldig en het tunen hoefde dus helemaal niet duur te zijn. en wat mijn uiteindelijke vermogenswinst is weet ik niet (geen testbank), maar boeit me ook niet. De auto voelt goed en daar ging het mij om. Het gekke vind ik wel dat ik het verbruik wel vind tegenvallen. De rustige snelwegkilometers zijn dagelijks en het gemiddelde verbruik blijft steken op 5.6/100 en dat vind ik veel voor een auto met A label die op papier veel zuiniger zou moeten zijn...
     
  5. @steef30

    Was dat verbruik voor de tuning hetzelfde als na de tuning.
    Ik heb zelf ook een 1.6 tdci 109pk gehad en bij 120km/h gaf de BC ook ongeveer 5,5l/100km aan.
    Als ik een rit had over alleen 100 en 80 wegen met wat verkeerslichten was het gemiddeld verbruik (volgens BC) ongeveer 3,6l/100km.
    Nu gaf de BC ongeveer 10% gunstiger dan werkelijkheid.
     
  6. @aslomp

    Het verbruik is er niet noemenswaardig minder van geworden. Maar ik heb niet lang genoeg met de orginele mapping gereden om dat goed te kunnen vergelijken. Mijn vrouw gebruikt de auto hoofdzakelijk voor snelwegverkeer (woon-werk) dus gezien die constante snelheid die je dan rijd valt mij het verbruik tegen. De fabrieksopgave komt in elk geval niet eens in de buurt van wat haalbaar is! Opvallen is wel dat wanneer ik een tijdens een toerrit behoorlijk sportief door de bergen reed ik een lager verbruik had dan bij het dagelijks woon werk verkeer van mijn vrouw... Dus, wanneer doe je het dan goed?? ;-)
     
  7. Als je 120 km/h rijdt dan is de luchtweerstand een grote factor.

    Als ik met mij 2.0 benzine focus 120 rijd dan zegt de BC 7,5-8.0l/100km
    Als ik met de 1.2 Panda van vrouw 120 rijd zegt de BC 7,3-7,6l/100km

    Als ik hetzelfde doe met 100km/h
    Focus 6,5l/100km
    Panda 5,2/100km

    Bij 80km/h
    Focus 5,7l/100km
    Panda 3,5l/100km

    conclusie:
    Je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om tegen de luchtweerstand te vechten.
    Ik denk dat bij die snelheden het niet veel uitmaakt of je nu een 1.6, 2.0 of zelfs een 2.2 tdci hebt
     
  8. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid zo ongeveer...
     
  9. Niet zo ongeveer maar precies kwadratisch :

    Luchtweerstand van de auto = 1/2 * CW waarde * Rho (dichtheid medium waar je door rijd dus doorgaans lucht * A (frontaal oppervlak auto) * Vkwadraat (V = snelheid van de auto)
     
  10. Ja kende de formule wel, met wat erbij staat komt het wel op ongeveer uit :P
     
  11. Ijsseltuning

    Beste allemaal,

    Heeft iemand misschien ervaring met ijsseltuning? Ik zie daar namelijk dat ze voor een luttele € 239,- mijn focus tdci 115pk kunnen tunen..

    Alvast bedankt.

    Tim
     
  12. Het ziet er uit als een hobby, vanuit huis zeg maar. Dat hoeft niet direct te beteken dat het slecht is. Geen pand = weinig kosten = goedkope tuning ?

    Volgens de website in samenwerking met http://www.tuningfactory.nl/ echter vraagt deze organisatie 500 euro voor de tuning maar wel met vermogensmeting.
    Stel dat het dezelfde tuning is maar zonder metingen het erg cheap
     
  13. Beste Divided,

    Ik heb inderdaad even contact opgenomen met ijsseltuning en het klopt dat ze samenwerken met tuningfactory. De remap is ook op de rollenbank getest bij tuningfactory. Ijsseltuning mag deze zelf distribueren. Vandaar de scherpe prijs.
    Kwaliteit kan dus gewoon goed zijn.

    Ik ga de proef op de som nemen en zal dit op het forum communiceren.

    Tim
     
  14. Misschien kan Unlimited tuning in Amersfoort anders wat voor je betekenen. Kan je ook een rollerbank meting voor en na laten doen.
     
  15. Dat ziet er inderdaad ook behoorlijk profi uit daar. Wel een bekkie duurder.
    Ik ga er nog even over prakkedenken.
     
  16. Ik weet dat ze daar wat Fiesta's hebben gedaan (MK7 1.25 60pk).
     
  17. Tim,

    Ga je naar IJsseltuning? Grappig, dat zit 20m bij mij vandaan! En wist gewoon niet dat daar een chiptuner zat! Ikke wil ook!
     
  18. Hi Mike,

    Das inderdaad grappig. Wat ik begrepen heb via de mail is dat ze dus de beproefde remap files van tuningfactory gebruiken welke daar op verschillende FoFo's zijn getest op de rollenbank.. Ik ben toch ook wel zeer benieuwd. Zeker voor de prijs.
    Ik zou zeker ff gaan kijken als ik jou was ;-)
     
  19. Tim,

    Heb je al een afspraak gemaakt?

    Ik heb ze ook al een mail gestuurd met de vraag of ik alsnog gebruik mag maken van de 40 euro korting. Indien dat niet mogelijk mocht zijn, kunnen we misschien een deal maken voor 2 auto's tegelijk? Zijn immers 2 dezelfde blokken.
     

Deel Deze Pagina