Dat is een prima lader. De laadstroom is wat aan de lage kant maar als je geduld hebt en de accu is niet helemaal leeg dan is het prima.
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een leuke lader. De Lidl heeft vanaf woensdag a.s. één in de aanbieding voor €15. Voor het huis-tuin en keuken gebruik volgens mij een prima ding.
ze hebben ook nog een iets zwaardere versie voor €29,- staan. Het dubbele qua prijs, maar wel sneller. https://www.lidl.nl/p/ultimate-spee...841?flyx=3340c938-6eca-11ec-9b58-005056aefbf3 Het is meestal wel redelijk spul wat daar vandaan komt.
Ik heb vanmorgen de lader op de accu gezet. Gewoon op de plus en de min. Het viel mij op dat hij vrij snel aangaf dat de accu vol zat (ca. 1.5u). De spanning na laden was 12.85V, dus op die positie de BMS gereset. Maar eigenlijk vrij snel daarna was de spanning alweer 12.25V, dat is toch raar? Ik heb daarna een rondje gereden van ca. 30 minuten. Na terugkomst de spanning met motor aan (15V, laden van de dynamo waarschijnlijk). Na uitzetten motor, was de spanning 12,6V, en na een ruim uur zakte deze weer tot 12.15V. Dit is de spanning die hij eigenlijk altijd heeft aangegeven. Ik snap accu's niet .
Zijn goede waarden hoor Sws veel dingen die nog zeker 30 min na contact uit nog aan staan. Heb je Ford Pass aan? Dan kan die natuurlijk ook telkens verbinding maken, of de wifi. Je zou in SYNC dus ook even wat opties uit kunnen zetten om te testen hoe het dan gaat. Greetz Emiel
Hoe oud is je accu ? Zowel het feit dat hij snel ‘vol’ is als het feit dat hij snel weer naar 12,15v zakt (dat is echt weinig, veel minder dan 50% lading) wijst erop dat de capaciteit van je accu niet groot meer is … ik denk dat je binnenkort aan een nieuwe accu toe bent
Tja, ik heb dan weliswaar een mk2.2, die een wat primitiever smart charge systeem heeft, maar daar is de accuspanning na 4 wk stilstand (wat in de winter regelmatig voorkomt) nog boven de 12.2v. Na een paar uur is de spanning nog ca 12.8v en ook daar staan nog modules aan. … maar ik geef mijn mening graag voor een betere
Nou als ik het nuchter beredeneer dan lijkt het mij ook dat de spanning hoger moet blijven en is 12.15V wel erg weinig voor accu begrippen. Maar wie weet zie ik dit wel niet helemaal goed.
Nou, hier is de Focus ook klaar met de accu, de afgelopen 2 dagen in het totaal 2 1/2 uur gereden en vanochtend was ie een beetje moe, hij staat in een geïsoleerde schuur en krijgt dus niet de volle koude op zijn donder, maar toch sloeg ie moeizaam aan. ForScan eraan en bij het uitlezen kwamen er een 2-tal storingen naar boven die een "te lage spanning" gerelateerd waren, bij het openen van de instellingen direct een melding dat de spanning lager was als verwacht (11,5vdc), intussen gauw de lader erop gezet, en zag hem ineens wegzakken naar 10,8vdc....echt moe die accu. Nu heb ik op zeer veel sites naar OEM accu's gezocht, maar kom bijna overal een 65Ah tegen terwijl origineel er nu maar een 60Ah is, dus ik gok dat ze bij Ford besloten hebben dat 60Ah toch te weinig is. Dus staat er nu een Bosch S4E 070 65Ah/650A EFB op de werkbank op te laden naar 100% vol, maar nu lees ik dus zeer vaak dat je moet instellen dat er een zwaardere accu in komt. Waar en hoe stel ik dit in? ik heb ForScan in huis Heb dit hele topic al doorgelezen, maar nergens een antwoord kunnen vinden, ik weet dus wel hoe je de BMS reset, dat kan dus met al die handelingen, maar ook via ForScan....nu alleen nog instellen op de juiste capaciteit. Wie kan mij dat uitleggen?
ik lees in bericht 73 van dit topic dat dit aangepast moet. Worden in de autoconfig. Kan met Focccus aar wellicht ook met Forscan
In dit recente topic kwam het instellen van de juiste accuwaarden ook aan de orde, zie vooral de bijdragen van @JW https://www.focusclub.nl/index.php?threads/mk3-1-accumanagement-voorruitverwarming.119512/
Alles doorgelezen, niets gevonden hoe en waar je deze instellingen kunt vinden, uiteindelijk na veel zoekwerk op google een site gevonden waar wat meer stond, dit uitgevoerd, maar ik kan bij mij niet de juiste instelling voor deze accu vinden, heb het maar zo gelaten, uiteraard wel met een BMS reset. Voor wie hier ook tegenaan loopt, mogelijk heb je hier wat aan: BMS reset via menu met de sleutel, spreekt voor zich zodra je deze geopend hebt. Via BCMii (main) kan je zien waar hij nu op ingesteld staat Klik 1x op de regel "Battery" daarna onderaan op " Edit selected " en dan krijg je de lijst te zien waaruit je kunt kiezen, zodra je de juiste hebt aangeklikt, dan nog even op het vinkje, en ik verwacht dan daarna nog op write....heb ik dus niet gedaan omdat mijn nieuwe accu hier niet tussen staat. Betreft een EFB 65Ah 650 CCA
Top! Ik heb vandaag ook m'n accu vervangen (dank voor alle info hier!) door een zwaardere versie. Er zat nog een accu uit 2011 in Omdat ik het zelf moeilijk kon vinden: in Focccus optie 210 aanpassen.
Je kan niet zomaar elke willekeurige accucapaciteit/koudstartstroom selecteren. De Centrale Voertuigconfiguratie bevat alleen parameters voor de originele accu's die door Ford worden toegepast. In geval van een aftermarket accu is het dus zaak een accu toe te passen die wat capaciteit/koudstartstroom zo veel mogelijk overeenkomt met de originele accu's die in de configuratie te selecteren zijn. Een ander aandachtspunt is dat de beschrijving van de Centrale Voertuigconfiguratie parameters lang niet altijd even betrouwbaar is in ForScan. Zo zitten er ook fouten in de vermeldde accu specifcaties. Voor een EFB accu met een capaciteit van 65 Ah en een koudstartstroom van 650 CCA dien je de volgende parameter te selecteren: 0A = T6 IF 60Ah 650CCA Het wijzigen van de accucapaciteit/koudstartstroom in de Centrale Voertuigconfiguratie is overigens alleen afdoende wanneer je bij vrijwel dezelfde capaciteit accu blijft (bijvoorbeeld T6 IF 60Ah 590CCA naar T6 IF 60Ah 650CCA). Wanneer je een andere capaciteit accu monteert (bijvoorbeeld T6 IF 60Ah 590CCA naar T7 IF 75Ah 700CCA) dient naast de Centrale Voertuigconfiguratie ook de Direct Config van de BCM met een hiervoor geschikt diagnosesysteem (bijvoorbeeld UCDS) te worden aangepast.
@JW bedankt maar weer voor je uitgebreide uitleg/toelichting. Op mijn Focus 3.2 werkt alleen ForScan, Focccus werkt niet en doet hele gekke dingen met de auto, alles gaat aan en uit, wist alle ritgegevens enz... Via ForScan zijn dit mijn opties: Zoals je ziet staat die van mij al standaard op 0A en als ik zoek op een originele Ford accu voor mijn Focus, dan kom ik op een Varta N60 60Ah 640CCA ook die staat niet in het lijstje. Dus wat is wijsheid hierin?? Of zou de nieuwere versie van ForScan beter zijn?
Kan ik zonder problemen de accu loskoppelen en daarna de nieuwe plaatsen? Of heeft de auto een code voor het audio systeem?