@ing_BRW getrag 6MTT215 bak heeft eigenlijk 215nm max. Ene plek vermelden ze dat andere plek 240nm. Vandaar met overboost haal je 200nm dat binnen de grensen zit. Tuner haalt nooit de beveiligingen zomaar weg. Ze passen de map aan. Alleen de torque limit instelling behoort niet tot de map. Dus torque is gelimiteerd in de eerste 2 versnellingen. Vooral win je dus op de grotere wegen met trekkracht en pk. @Theovv als je voor 1.0 125pk mk4 of mk3.5 gaat dan is 125pk max dat ford levert. Alleen de hybride zou eventueel naar 155pk gebracht kunnen worden, met originele software. Of moet zijn dat er nieuwere versies gevonden zijn die juist niet op de lijst staat die dutchguy toen heeft gemaakt. wel is het zo de versie 145pk die de tuners op zetten ook vaak een officiele software uit andere land kan zijn, althans de map ervan. Vandaar dat originele 182pk software van ford nagenoeg gelijk is wat tuner kan naar tunen de 150pk 1.6ecoboost. Hebben dus de map gebruikt van 182pk die ze dan uploaden naar de 150pk. Want 99% zeker dat alle tuners in gekochten software hebben die een database heeft waar de mappen staan. Die ze dan uploaden. Vandaar dat nagenoeg alle tuners exact dezelfde waardes beloven te halen.
Gaan we nu serieus oude koeien uit de sloot halen? Er is in dit topic al veel discussie gevoerd over dat de 215 in de typeaanduiding voor het aantal Nm zou staan terwijl leaflets spraken over 240Nm. Meerdere mensen hebben al contact gezocht met Getrag, en die bevestigd dat 240 Nm correct is omdat dat benodigd is voor de mHEV. Dat iemand een spijker in een plank kan slaan, maakt hem nog geen timmerman. Maar helaas bestaan er wel mensen die zichzelf tuner noemen door alleen turbodruk te verhogen, de paramaters overal met een percentage te verhogen of simpel een bestand van een ander wegschrijven in een ECU. Wek vooral niet de illusies dat het beperken van koppel eenzelfde beveiliging is als een anti-virus programma op een computer, want die 'beveiligingen' zouden ook zomaar geïntegreerd kunnen zijn in de parameters van de MAP waardoor een 'tuner' met remapping die beperkingen dus de nek omdraait.
Nou ik hou dit topic ook even in de gaten, heb zelf een MK4 1.5 ecoboost 182pk origineel met handbak. Kun je een indicatie geven wat je kwijt bent aan materiaal(turbo intercooler enz) Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
@ing_BRW Yep doe ik graag. Nee weet dondersgoed dat beide her en der worden vermeld. https://www.scribd.com/document/453776748/20150915-GETRAG-Press-information-6MTT215-MX65 Hier staat max input torque 215nm. Terwijl je zelf ook de foto hebt geupload van getrag zelf. https://www.focusclub.nl/index.php?threads/focus-mk4-chiptuning.112446/page-11#post-1821842246 Laten we erop houden dat bak officieel 215nm op papier STOND. Maar door komst van mhev specificatie zijn aangepast naar max 240nm. Want beide zijn officieel getrag pers formulieren geweest. Hou zelf liefst vast aan 215nm dat mk4 aan kan. Maar door veiligheismarge van 1.3 a 1.5 dan ga je naar 280a320nm. Dus 240nm kan gewoon. Dus met tunen zit je gewoon safe. Mk4 mhev is facelift daardoor geupdate bak of geupdate specificatie, wie weet aan getrag kunnen we het niet meer vragen. Want is magna geworden. https://www.magna.com/products/power-vision/conventional-and-mild-hybrid-powertrain-technologies Grappig is wel hier staat 215nm en open je specificatiesheet is dat degene met 240nm erop. Wat betreft kenveld is het enige dat ze aanpassen. In software staat dat 1ste versnelling kenveld - bepaalde waarde is. Want de beveiliging van klopsensor blijven ze vanaf. Dus als je slecht benzine hebt wordt door de klopsensor timing anders en dus vermogen. Maar goed de enige die hier alles over weet bezit tuning software en kent de mogelijkheden die erin zitten.
Oh, dat zou jammer zijn. Je kan toch elke auto met turbo tunen, alleen dan niet met officiele software. Wordt dat nooit gedaan bij 1.0 125 pk motor?
Wordt volop gedaan. Dan krijg je bij een mk3.5 handbak 145 pk en 240 NM in een 1.0. De mk4 zal niet veel anders zijn.
ik heb er zelf weinig aan gemerkt. Vond ´m op E5 wel een stuk zuiniger en beter rijden dan E10. dus tankte altijd E5.
Ja, dat is wel een dingetje, dat e5 zo achterlijk duur is geworden, soms 40 a 50 cent meer dan e10, dus dat tank ik niet vaak meer. Maar e10 zal denk ik met of zonder tunen evengoed minder zuinig zijn dan e5?
Ja, in sommige gevallen is 't rijden op E5 zelfs goedkoper. hangt een beetje van het prijsverschil af.
Ik ben aan het overwegen mijn 2019 MK4 125pk te tunen bij de tuning boer hier in de buurt. Het is de niet-hybride versie en heeft 88k op de teller. In hoeverre is tunen aan te raden met mijn auto en motor en zijn de cijfers die de tuning boer bij mij om de hoek belooft realistisch? https://www.tunex.nl/chip-tuning/cars/ford/focus/mk4-2018/10t-ecoboost/1953/
Tja of het helemaal veilig is is moeilijk te zeggen. Hangt vaak van gebruik en onderhoud af. Ik zou eerder informeren of ze een 1ste en 2de versnelling afknijpen want anders heb je daar vol vermogen op en kan het eerder je bak slopen.
Ik heb de mijne daarom nooit getuned. In combinatie met de caravan (dus stevige belasting op de 1st en 2de versnelling) vond ik het wat tricky.
Geen ervaring met deze tuner, maar bij reviews staan er een hoop oude tussen. Ik denk dat een belletje een hoop duidelijkheid kan bieden, gewoon vragen of hij jouw software zelf aanpast, of er een standaard tunings file op zet, dat geeft al een beeld hoe de tuner is, maar wat ik tot nu toe zie is dat ze alles doen, van apk tot grote beurt.....dus ik vermoed een standaard tunings file wat erop gezet word. Nu heb ik geen aandelen bij deze jongens, maar vergelijk het anders eens hier mee: Chiptuning Ford Focus MK4 1.0 Ecoboost 125 pk - Unlimited Tuning
Heb even gekeken wat ze voor mijn 1.0 bieden dat geeft namelijk meestal al aan of ze de standaard 139/140pk software laden of niet. Dat doen ze wel.
99 van de 100 zeten er standaard bestand op. Want het is vaker dat ze bestand online hebben gekocht en erop zetten. Sterker nog het kan zelfs zijn dat ze bestand van een wagen hebben die wel betreffende vermogen hebben. Anders zouden ze het op laptop hebben en ff daar iets wijzigen. Maar nee ze moeten bestand laden naar kantoor gaan en daar bestand aanpassen. Voor mij maakt niet uit. Zolang maar meer vermogen heb. In mijn geval rijdt auto zelfde met tune dan voor. Echter boven de 4de merkte je dat het meer wil. En als ik aanhanger er achter heb merk je dat het nagenoeg net zo vlot optrekt. Denk ook dat de ecoboost motor zware krukas heeft dat die max 100rpm per sec kan stijgen. Dan maakt het niet uit of je nu 100 of 200pk hebt. Hij zal niet sneller zijn. Hij zal alleen als hij zwaarder is zelfde presentatie leveren. Waarde als voorbeeld. Maar zo voelt het eigenlijk voor mij wel
Ze zijn wel behoorlijk enthousiast voor mijn ST. 270 pk en 435 Nm met stage 1. Stage 2 geeft maar 51 pk en 131 Nm extra tov stock. Dat zal dan wel zonder hardware aanpassingen zijn.
Komt redelijk overeen met wat bekende tuners uit de UK, Dreamscience, Superchips (Bluefin) en Mountune destijds aanboden of misschien nog wel aanbieden. Het is al even geleden dat ik een MK2 ST mocht bezitten Ik meen me te herinneren dat het, respectievelijk, 275 - 273 en 260 PK was voor een stage1, maar pin me er niet op vast. Even los van bovenstaande en dat heb ik wel vaker gezegd, mijn persoonlijke voorkeur zou altijd uitgaan naar een standaard tuning oplossing van één van deze UK tuners of een op maat tuning. Ik twijfel nog altijd aan het testwerk en het in acht nemen van de veiligheidsmarges door al de “tuners” die je tegenwoordig zoal tegenkomt. Er zijn autobezitters die vele kilometers maken na een tuning, maar ik lees toch ook wel heel veel treurige verhalen van gevallen waar het niet goed is gegaan en dat betreft dan niet alleen mede Focus bezitters. Volgens mij doe je er tot op de dag van vandaag goed aan om simpelweg een auto te kopen voorzien van een grotere motor, met meer paarden en de daarbij behorende trekkracht onder de motorkap, dan het opvoeren van een pakje melk en dat is niet l*lig bedoeld. Ja de aanschafprijs en de brandstofkosten liggen hoger maar al die verhalen over motoren die vervangen moeten worden omdat er misschien toch wel wat teveel van wordt gevraagd, doen mij vermoeden dat die initiële investering en de wat hogere gebruikskosten toch lonen. Ik stap iig nog elke dag met een grote glimlach in mijn auto welke is voorzien van een wat grotere motor en meer dan genoeg pk’s en nm’s om het gros van autorijdend Nederland het nakijken te kunnen geven
Ik snap je helemaal aan de andere kant is het voor sommigen een sport om zoveel mogelijk pk te krijgen uit dat pak melk met bijbehorende risico’s. Vooral als het geknepen pakken melk zijn die met dezelfde motor in bijvoorbeeld andere landen met meer vermogen zijn geleverd.
Custom tuning is uiteindelijk uitgekomen op 260PK/350Nm. Niet slecht voor een MK4 1.5 ST-Line automaat, ben er nu een weekje mee onderweg; loopt en rijdt goed ! Waren andere cijfers belooft door toeleverancier maar konden uiteindelijk niet waargemaakt worden. Qua investering heb ik er geen (eerlijke) ST met alle opties voor uit hetzelfde jaar. Maar niet te lang over nadenken en voorlopig lekker gaan rijden....