(Foto van VdR-HJD) Zoals je ziet een Varta accu. Het feit dat ze uit dezelfde fabriek komen zegt natuurlijk niet dat Varta en Bosch gelijk zijn. Maar in dit geval zijn beide merken wel goed.
De accu is dus echt aan het overlijden. Na het inladen van de auto voor de vakantie waren de piepjes van de pdc niet zoals normaal. Dit gebeurt meestal als de accu te leeg is. Ook de keyless deed het alleen bij de bestuurdersdeur. Dit gebeurt dus wel vaker jammer genoeg.. Nu wil ik toch een nieuwe accu (laten) plaatsen, maar die +€300 is echt bizar voor een accu die +/- €130 kost. Als ik dit zelf doe, wat zijn de stappen zonder alles naar de kloten te helpen? Moet er iets gereset worden, en hoe zorg ik ervoor dat de accu meer dan 80% opgeladen wordt??
BMS moet gereset worden. dit kan via forscan of met een bepaalde handeling die ik niet uit m'n hoofd weet. Via forscan kan je ook die 80% aanpassen naar een andere waarde.
laatst nog gehoord dat het iets was met contact aan/uit en verlichtingsknop of 3x gevarenlichten aan/uit. zal vast wel een filmpje van zijn op YT
Is hier ook een uitgebreid topic over toch ? : https://www.focusclub.nl/index.php?...a-het-vervangen-of-opladen-van-de-accu.98992/ Wel geschreven voor de mk3.5, maar verderop in het topic komt de mk4 ook ter sprake
Contact aan lichten aan 5x drukken op het mistlicht achter 3x drukken op gevarenlichtknop. Hierna zou het batterijlampje moeten beginnen knipperen
Bij mij werkte keyless vorig jaar ook nie. bleek onder de 30 % SOC te zitten, battery opladen en dan zag je na verloop het weer in elkaar zakken. Toen nieuwe accu gemonteerd. eerste instantie niet gelukt om te reseten maar zag dat SOC wel hersteld was, door de nieuwe accu. Denk dat reset vooral de teller reset van hoe oud de accu is. Daarna via forscan gereset en ja de SOC werd toen ook mee gereset
Mijn ervaring is dat 95% van de focussen met een verkeerde batterij geprogrammeerd in de BCM rondrijden. Na het aanpassen hiervan heb ik nooit meer problemen gehad.
Morgen ga ik even een afspraak inplannen bij de garage (geen Ford dealer meer voor mij). Ik laat de accu, 2 voorbanden en de ruitenwissers vervangen. De banden zijn echt gevaarlijk aanhet worden, ondanks dat deze nog niet aan de minimale maat zitten. Beetje water op de snelweg en je voelt de auto al zoeken, niet fijn, zeker als het ook nog glad gaat worden... Dus nieuwe bandjes erop! De accu gaat dus ook vervangen worden, is het slim om dezelfde accu erin te zetten, of is een zwaardere een optie?
Volgende week disndag krijgt de Focus 2 nieuwe Pilot sport 5, een nieuwe accu en nieuwe ruitenwissers. voor +/- €650 kan ik er weer ff tegen.
Ik heb er toevallig twee weken geleden deze in laten zetten: https://www.accudienst.nl/p71445/varta-d54-accu-efb.html Goeie accu voor een mooie prijs!
Als een zwaardere accu niet wordt ingesteld in de boordcomputer, kun je nooit de maximale capaciteit ervan gebruiken.
Ja ook dan. Want soc staat standaard op 80% maar als je er dan een zwaardere accu inzet is dat nog minder dus.
Verander je settings in de BCM die het beste passen bij de CCA. In jou geval 650CCA. ‘Focus’ niet te veel op de Ah.