1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Mijn 1.6 ecoboost voor en na

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door KevinD, 5 okt 2022.

  1. Ik heb sinds 1,5jr een mooie Focus mk3 1.6 Ecoboost uit 2013.

    We hebben er al veel plezier aan beleefd en dat wordt waarschijnlijk alleen maar groter.
    Ik heb er de 182 pk software op gehad, maar nu reeds al wat aanpassingen laten doen:

    - Airtec intercooler
    - K&N filter
    - Turbosmart blow off valve

    En er komt nog meer :)
    Volgende week krijgt de Focus een grotere downpipe met sportkatalysator.
    Twee weken daarna gaan we naar Unlimited Tuning voor een rollerbanksessie en tuning.

    Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in geluid voor en na de downpipe. Ik begreep dat je het wel kunt horen, maar zeer beperkt als je de catback uitlaat origineel laat.

    Ik tank altijd 98, en ben benieuwd wat er uit de rollerbank komt!

    Is er behoefte aan korte video's voor en na? Let me know!
     
    Marty#23, gerardTDCI, PhoenixNLx en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Video's, foto's, altijd heel veel behoefte aan hier :mrgreen:.
    Uitgebreide omschrijvingen van alles wat je er aan doet ook. We houden hier van projecten enzo.:thumbup:
     
    KevinD vindt dit leuk.
  3. Mooie plannen Kevin! Uitgebreide verslagen van projecten zijn altijd leuk om te lezen
     
    KevinD vindt dit leuk.
  4. Ik ga m volgen, ben benieuwd :D
     
    KevinD vindt dit leuk.
  5. Alles willen we weten!
     
  6. Ik ben vooral benieuwd of we ook meer gegevens te zien krijgen dan enkel de koppel en vermogenskromme. En hoe lang het heel blijft.
     
  7. #7 KevinD, 12 okt 2022
    Laatst bewerkt: 12 okt 2022
    @Marco Morello, wel een hele cynische opmerking van je. Je hoeft er niet op te reageren, dus laat de volgende keer maar graag je reactie achterwege.
     
    ing_BRW vindt dit leuk.
  8. Gisteren ben ik bij KiwiParts geweest voor een nieuwe, grotere downpipe. Hij verwachtte er maximaal een dag mee bezig te zijn.
    Mooi om te zien welk werk hij levert en de kwaliteit van het laswerk is ook uitmuntend!

    Hij was uiteindelijk voor vier uur klaar en ik ben meer dan tevreden!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    WauW*TeR en Tom91 vinden dit leuk.
  9. De verwachting was dat de downpipe (met 200 cells racekat) voor een wat dieper en warmer geluid zou zorgen, zeker in combinatie met de K&N luchtfilter (met de dop aan de zijkant eraf). Maar doordat de rest van de uitlaat nog volledig origineel is, is de geluidstoename beperkt. En dat klopt, mijn vriendin hoort er niets van ....:schater:
     
    Bananaattack, Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. En wanneer komt de nieuwe uitlaat :mrgreen:??
     
  11. Even wat lopen prutsen, maar volgens mij kan ik zo twee filmpjes plaatsen...
    De eerste met het raam dicht
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. En met het raam open:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Haha die vraag stelde mijn broer me ook al... volgende week vrijdag eerst maar eens naar UT in Amersfoort. Ben benieuwd!

    Aangezien het gewoon de daily is van mijn vriendin ben ik niet direct van plan er een andere uitlaat onder te knallen. Eerst even een tijdje rondrijden zoals die nu is!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Geniet er van dan! En we blijven de updates vanzelf volgen hoor.
     
  15. Cynisch of reeel. Aan jou de keuze. In het verleden had UT geen beste naam. Heb van dichtbij een aantal auto’s gezien die daar wegkwamen en er niet beter van zijn geworden of zelfs stuk zijn gelopen.

    Daarbij is de 1.6 Ecoboost al een heethoofd, een goeie meting waarin meer staat dan alleen maar koppel en vermogen is van (levens)belang voor die motor. En verwacht geen mega toenames in vermogen. Om en nabij de 200pk. Iets wat wat met een hoger octaan (Euro 98 of hoger) brandstof ook te halen is.

    Maar hey succes!
     
  16. Hoi Marco,

    Dank voor je reactie!
    Het klopt dat er voors en tegens zijn bij eigenlijk elke partij die aan chiptuning doet. Ik heb me dan ook goed ingelezen. Als je kijkt naar de laatste twee jaar komt UT juist overwegend goed uit de boeken, met name op het gebied van service naderhand. Tevens is dat voor mij goed te rijden (ik woon in Deventer).

    Daarnaast is eigenlijk alle informatie over dit blok en de mogelijkheden ervan bekend.
    Een tuning zonder rollerbank zou bijvoorbeeld weer onverstandig zijn als je het goed aan wilt pakken, en dan vallen er dus al weer flink wat partijen af.

    Daarnaast is er voldoende bekend over her warmlopen van de 1.6 ecoboost. Dit zat hem met name in een foutieve retourslang van de koelvloeistof, deze is onder de terugroepactie vervangen.

    Daarnaast is juist vanwege het warmlopen de intercooler vervangen voor een aanzienlijk verbeterd exemplaar van Airtec. Hierdoor wordt de lucht vanuit de turbo veel beter gekoeld. Met name onder (langdurige) belasting blijft de ingaande lucht veel koeler. Ook zijn hiervoor de active grill shutters verwijderd, meer koele lucht kan bij het blok.

    En juist om eventuele verdere oververhitting tegen te gaan is dus afgelopen dinsdag de downpipe vervangen. De motor kan zijn warme gassen nu dus veel makkelijker kwijt.

    Qua geschat vermogen, aangezien ik altijd euro98 tank, én al de modificaties die zijn gepleegd ben ik heel benieuwd naar wat er uit komt. Overal lees je op dit forum dat mensen met de standaard 1.6 ecoboost en 182 pk software met euro98 meestal al rond de 190 pk en 280-290 Nm koppel.

    Het is dus realistisch om te verwachten dat ik nu vóór chiptuning dus al op meer vermogen dan dat zit en ná chiptuning op +/- 215 pk en 340 Nm koppel uit zal komen. Meer wil ik ook absoluut niet, en als het voor het rijplezier beter is mag dit gerust wat minder zijn.

    Maar ik ben benieuwd, we zullen het volgende week zien!!
     
    Edgar Focus en bws723 vinden dit leuk.
  17. Ik vind jouw opmerking eerder ongepast dan de andere. Op een forum kunnen er zowel positieve als negatieve comments zijn, daar moet je mee om kunnen. Daarnaast vond ik ze zelfs niet negatief, eerder realistisch.
    Als je een 9 jaar oude wagen, waarvan je niet weet hoe de eerste 7.5 levensjaren geweest zijn, gaat modificeren dan is er altijd de kans dat de mechaniek faalt.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  18. Oké, dat kan ik misschien ergens begrijpen. Zo zie je maar dat meningen en interpretaties verschillen.

    Natuurlijk is er sprake een risico. En ondanks dat ik niet precies kan vertellen wat er in de jaren voor ons met de auto is gebeurd, is er een volledige onderhoudshistorie van de Ford dealer en is de auto ook nu volledig jn onderhoud bij de ford-dealer hier.

    Ik denk dat het ook belangrijk is hoe er met de auto wordt gereden. En dat is rustig met ritjes van ene half uur tot uur, op de cruisecontrol op de snelweg
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Er is een reden dat ik helemaal naar Raamsdonksveer ben gereden met de Hyundai en niet naar Amersfoort…

    Mijn Focus destijds ook bij UT laten tunen, met trillende DMV tot gevolg. Ze hebben hem daarna terug getuned maar motor liep niet soepel. (Schommelde vermogensafgifte) Origineel laten maken en 182pk software erop laten zetten.

    Pas op met gesmolten zuigers, dat wil ik alleen even meegeven. Is de 1.6 (en 1.5) toch al gevoelig voor.
     
  20. Ik rij met de mp200 software van mountune in samenwerking met Ford UK.

    Benodigheden heb je al:

    Airtec intercooler
    K&n filter
    Euro 98

    Mensen van het forum kunnen dit voor je opzetten.

    Ik haal 210pk/310nm koppel op dyno (op de wielen)
    Bij meten met odb2 stekker haal ik 230pk en 360nm (motorvermogen is dat denk ik dan)

    In ieder geval ook nog de overweging waard misschien?
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina