1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bewegend stuur op slechte wegen!!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stefan 180179, 27 okt 2018.

  1. Top mensen, bedankt weer voor de reacties. Eerst maar eens zo'n elm bestellen en dan eens verdiepen in de hoe en wat en dan aan de slag
     
  2. Eindelijk na een lange tijd er eens voor gaan zitten om de drift compensation tree resetten. En verdomd, het stuurt als een trein nu. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en adviezen [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
    rfknol vindt dit leuk.
  3. Beste forum leden,
    Heb toch weer een vraagje over dit topic wat ik gemaakt heb.
    Nadat ik de pull drift gereset had was het stuurgedrag van de Fofo idd een verademing ten opzichte van hoe het was. Nou rijdt ikzelf niet zoveel in de Fofo maar het viel mij op dat dit vervelende stuur gedrag weer langzaam aan terugkeerde.
    Toch maar weer een reset uitgevoerd en het stuurgedrag veranderende gelijk weer naar hoe het naar mijn inzicht zou moeten zijn. Nu 3 weken later in de vakantie de nodige km te hebben gereden merk ik toch weer dat het stuurgedrag veranderd
    Nou weet ik dat er na een reset het stuurgedrag na een bepaalde tijd anders gaat reageren omdat het zich opnieuw inleert!!!
    Nu is mijn vraag, zou het iets software matig kunnen zijn net zoals leo0054 beschrijft???
    Nu heb ik zelf effe op etis gekeken of er toevallig nog een update open zou staan maar dit was niet het geval. Al wordt ik daar trouwens niet zoveel wijzer.
    Weinig info kunnen vinden onder mijn auto.
    Ik hoop niet dat het iets met het stuurhuis is omdat dit blijkbaar een erg dure aangelegenheid kan zijn [emoji44].
    Graag hoor ik weer van jullie expertises en evt oplossingen.
    Alvast bedankt weer [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  4. Niemand meer suggesties over wat het zou kunnen zijn of wat er aan gedaan kan worden. Misschien een aanpassing in de cpu doormiddel van Forscan!!! Ik hoor graag van jullie. Nogmaals alvast bedankt voor jullie input en adviezen [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  5. Kan niet vinden dat de auto uitgelijnd is, of heb er over heen gekezen. Als wagen wel uitgelijnd is. Kan je dan de uitlijn rapport online zetten.

    Groot verschil in camber, caster en kpi kunnen stuurgedrag beinvloeden. Al lijkt me het sterk.
    Alleen toespoor is afstelbaar. Of te wel of het wiel naar links of rechts stuurt.

    Durf zo nu niet te zeggen of je de driftcompensation via asbuilt data uit kan zetten. Puur om te testen of het softeare of hardware is.
    Drift compensation moet je ook alleen resetten nadat auto is uitgelijnd. Anders word een slecht uitgelijnde auto gecompenseert
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  6. De auto is niet door mij uitgelijnd, wellicht door de vorige eigenaar. Maar moet zeggen dat de auto ook niet naar een bepaalde richting trekt. Op een rechte vlakke weg blijft de auto netjes in zijn spoor. Zelfs als de auto zwaar beladen is blijft hij netjes in spoor. Zie ook geen afwijkend banden slijtage, daarom heb ik uitlijning ook niet overwogen. Snap daarom ook niet dat ze auto dit stuurgedrag vertoont. Zelfs de Nissan Pixo [emoji85] die Wij ook rijden vertoont dit stuurgedrag niet.
    Soms vind ik het zelfs op het enge af en schrik ik ervan.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  7. Zou hem eerst uit laten lijnen.
     
  8. Zal dat maar eens doen denk. Baat het niet dan schaadt het niet. [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  9. Mijn ST reed ook gewoon in een rechte lijn, maar na uitlijnen en het resetten van de pull drift, was het een compleet andere auto.
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  10. Toch vreemd dat je stuurgedrag hierdoor zo beïnvloed wordt, en dat je dan heel andere rijeigenschappen krijgt door uitlijnen en het resetten van de pull drift. Het meest vreemde is dat niets duid op een niet correcte uitlijning. Op het stuurgedrag na dan [emoji2957].Maar ik ga het eens na laten kijken en dan de pull drift resetten en dan hopen dat dit euvel definitief verdwenen is. Fingers crossed [emoji15]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  11. Mijn Focus heeft ook 18inch, af fabriek. Bij de wissel van zomer naar winterbanden (die zijn 16 inch dus een stuk minder breed) wordt de pull drift ook gereset.
    Op de 18 inch kan ik het stuur op een goede weg gewoon loslaten. Op een 'slechte' weg, lees met spoorvorming wordt ie ook zoekerig, zeker met accelereren. Ik wijd dat puur aan de bandenbreedte omdat ie dat op de winterbanden vrijwel niet doet.
     
  12. Dat geloof ik graag, ik had dit alleen ook al bij 16 inch. Die er origineel onder zitten. Toen ook al een reset uitgevoerd. Ook tijdelijk opgelost [emoji19]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  13. Hier ook precies dit!
     
  14. Wat jullie zeggen over dat zoekerige gedrag is wél iets wat de auto doet. Alleen noem ik het niet zoekerig. Hij trekt gewoon spontaan naar links of rechts op een wat minder goed wegdek. Waardoor ik dus als ik het stuur lichtjes in de hand heb me rotschrik als dit gebeurd. Gelukkig is dit niet zo met hogere snelheden. Dit ervaar ik meer op de binnenwegen. Dit zowel bij 18 als 16 inch.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  15. Als je op vlake weg perfect stuurt en op spoorvormige wegen zoekerig als je er steeds overheen rijdt is dit niet iets waar je veel aan kan doen.

    Ivm met de wielstanden kan het voorkomen dat je met je linker wiel binnenkant op asfalt zit en rechterwiel met het buitenwiel.
    Hierdoor kan hij trekken.

    Anders wordt het echt zoeken. Preventief stuurhuis vervangen ervoor is beetje te kosbaar gok ik
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  16. Het is gewoon heel erg lastig om het uit te leggen. Filmen gaat ook niet, te gevaarlijk. Dealer heeft er ook al eens naar gekeken. Daar bleef het dan ook bij [emoji85]. Tis gewoon zo vreemd dat als ik de pull drift reset de auto heerlijk en strak stuurt. Geen bewegingen op het stuur bij wat slechtere wegen. En een kleine maand later stuurt onze Pixo nog strakker en beter dan de Fofo. Wat niet zou mogen, de Fofo staat bekend om het heerlijke stuurgedrag. Onverklaarbaar is het. Wellicht helpt het echt als ik de uitlijning laat nakijken zoals eerder geadviseerd. Stuurhuis preventief vervangen lijkt me idd niet echt een optie om dit op voorhand te doen. Heb net als iedereen hier geen boom waar geld aan groeit. Lastig dit euvel [emoji848]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  17. Je kan toch gewoon vragen of ze je auto willen voorzien van de laatste software op alle modules...
     
  18. Dat gaan ze echt niet kosteloos doen gok ik...
     
  19. Naast pull drif compensation reset zijn er nog meer dingen die er mogelijk effect erop hebben. Zoals reset straight ahead angle learned value in de pscm
    calibrate lontitudinal acceleration sensor, calibrate lateral acceleration sensor. laatste twee zijn van de abs/esp.
    Je kant proberen banden van links naar recht te gooien. Soms willen een band als ze opgeslagen hebben gelegen stuurgedrag problemen opleveren ivm het lang stilliggen/staan van de banden.

    een andere makkelijke gekozen optie is om de functie uit te zetten
    https://docs.google.com/spreadsheet...VSlDFGFHnfeuhb3RTMVz95730/edit#gid=2121157698
    dan in de ecu pscm van de stuurhuis kun je het ook uit zetten

    Als het even weg is geweest en komt dan weer langszaam weer terug zou je denken dat het aan de hand van een sensor toch problemen geeft.
    Dat de auto verwacht dat je stuur niet recht staat en iets helpt om hem recht te zetten maar kennelijk dus totaal averechts is
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  20. Ben nog niet zo'n grote held met aanpassingen, maar met welk programma kan je dit het beste doen? Forscan of focccus en is dit makkelijk om te doen?


    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina