1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bewegend stuur op slechte wegen!!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stefan 180179, 27 okt 2018.

  1. Waarschijnlijk niet, maar als het dan opgelost is dan heeft de TS er vast wel wat geld voor over. Aangezien hij het ook over eventueel preventief vervangen van het stuurhuis, dit is een duurder grapje...
     
    Stefan 180179 vindt dit leuk.
  2. Idd Magure, dan zou ik het er echt voor over hebben. Maar op Etis staat niet dat er updates open staan voor mijn auto. Wat waarschijnlijk niet wil zeggen dat dit niet zo is!!! Weet ook niet of je zelf kan ontdekken of de auto de laatste updates heeft.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  3. Gebruik zelf forscan voor zulke wijzigingen te doen.
    Echter beste is als je wel een goeie eobd hebt.
    Zelf heb ik obdlink mx die schakelt zelf over van de ene en de andere netwerk. Zo kun je elke computer uitlezen en aanpassen.

    Als je hem met forscan uit kan lezen zou je ook in staat moeten zijn om te wijzigen.
     
  4. Wellicht dat @JW dat kan vertellen?
     
  5. Wanneer je bent ingelogd is in Etis vrij eenvoudig te zien of er software updates beschikbaar zijn. Gezien het vrij gebruikelijk is om de software alleen te updaten wanneer daar reden toe is (in geval van problemen of storingen) en dit niet standaard bij een onderhoudsbeurt wordt gedaan tenzij daar specifiek om wordt gevraagd (en voor betaald) is het dus ook niet vreemd dat veel auto's niet zijn voorzien van recente software.


    Onder het tabblad "Vehicle Software" wordt bij "Summary" weergegeven welke hardware en software versies er aanwezig zijn. Tevens wordt hier weergegeven op welke datum deze gegevens met Etis zijn gesynchroniseerd. Het komt voor dat hier de productiedatum van de auto staat wat dus feitelijk inhoud dat de software nooit is geupdate. Overigens is dit niet 100% betrouwbaar. Wanneer de software met IDS wordt geupdate en vervolgens niet met Etis wordt gesynchroniseerd zal de in Etis weergegeven informatie niet kloppen.

    [​IMG]

    Vervolgens ga je naar "Changes & Upgrades". Wanneer er op basis van de informatie in Etis een software update beschikbaar is wordt bij de betreffende module de tekst "Software Updates" weergegeven. Wanneer er geen update beschikbaar is wordt deze tekst niet weergegeven.

    [​IMG]

    In mijn geval is zijn er dus software updates beschikbaar voor de IPC (teller) en de PCM. Voor de IPC is dit overigens onjuist omdat ik een USA teller heb welke handmatig is voorzien van de juiste meest recente Europese software.
     
    Jackie D, Stefan 180179 en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  6. Super bedankt voor de uitleg JW. Een vraagje wel, moet ik een account hebben bij Etis om dit allemaal te kunnen zien?
    Wat ik zie is dat ik alleen toegang kan krijgen als ik een account heb en een onafhankelijk bedrijf ben. Kan je jezelf ook als particulier aanmelden?

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  7. Gewoon een account aanmaken als onafhankelijk bedrijf en een beetje creatief zijn met de gegevens die je invoert.

    Zelf heb ik op deze manier al jaren een account.
     
    Stefan 180179, Jackie D en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  8. Bedankt JW,
    Ben effe crea bea bezig geweest en heb nu toegang. Het ziet er naar uit dat er updates zijn. Voor 3 modules, maar niet voor de stuurbekrachtiging of stuurwiel sensor. Geloof niet dat deze updates enig verschil zullen gaan maken in het stuurgedrag. [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  9. Ik herken dit stuurgedrag wel zeker bij de Focus mk3, ik heb het idee dat mogelijk de ET waarde van de velgen er mee te maken heeft en niets softwarematig.
    Ik heb wel eens klanten gehad waarbij ik de pul/drift heb gereset omdat deze auto's boven de 60 km/ u naar een kant trokken maar niet specifiek bij slecht wegdek.
    Wat me wel opvalt dat de autos die op staal staan over het algemeen minder stuur reactie's hebben.
    Een van onze eigen auto's is van 16 inch staal naar 17 inch mk3.5 alluminium gegaan maar daar is het stuurgedrag slechter van geworden.
    Nu heb ik me er nog niet in verdiept of en hoeveel verschil in et waarde hierin zit maar misschien dat hier iemand is die die gegevens paraat heeft.
    Met een dunne spacer ertussen zou mogelijk verbetering kunnen geven, tenzij hij de andere kant( wiel verder naar binnen) op zou moeten natuurlijk .
     
  10. Is de ET waarde van die 16" stalen wielen gelijk aan die van de 17" LM wielen?
    Ik neem aan dat je de juiste bandenmaat in de computer aangepast hebt? Of heeft die alleen effect op de snelheidsmeter?
     
  11. Volgens mij waren die et waardes niet helemaal gelijk maar het is al even geleden dus ik weet niet meer precies hoeveel verschil er in zat en welke hoger of lager was.
    Bandenmaat aangepast maar is inderdaad alleen van belang voor de snelheid ( ook die in pcm, abs en pscm enz)
     
  12. Bij mij zijn de et waardes van beide velgen. zowel de 16 en de 18 inch hebben een et waarde van 55. Dus ik denk dat dit bij mij niet van toepassing is. Wel heb ik soms het idee dat de auto naar links trek, maar een andere x niet. Zoals ik al eerder gemeld heb zal ik de uitlijning laten controleren op advies van mede forumleden.Helaas ben ik hier nog niet aan toegekomen[emoji33]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  13. Je zegt dat je stuur alle kanten op gaat bij stuur los laten op slecht wegdek.

    Ik moet denken aan je Schokdempers zijn deze nog wel goed.

    Of Bump steer ( wat is dit) https://en.wikipedia.org/wiki/Bump_steer
     
  14. Klinkt logisch, maar denk niet dat het mijn schokbrekers zijn. Zijn recent nog na gekeken door de dealer. Zowel voor als achter. Achter waren ze wat minder. Maar zeker nog niet slecht.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina