1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. tja toch twijfel ik een beetje over deze lampen. Aan de ene kant wel mooi aan de andere kant twijfel ik over het grote witte deel in de koplamp. Vooral als deze uit staat valt dat erg op in de donkere achtergrond.

    Wellicht toch maar eens in het echt bekijken. Wel goed om te horen de bouwkwaliteit goed is. Zeker gezien de prijs.

    Bedankt voor het delen, erg interessant.
     
  2. Misschien passen ze dan beter in een witte uitvoering
     
  3. Zojuist na een behoorlijk lange werkdag toch nog even tijd en energie gevonden om nog even met de Sky Wing koplampen verder te gaan. ik heb een PWM dimmer op de LED lichtbalk aangesloten om te kijken wat hier het effect van is. Helaas is dit geen succes. De lichtbalk dimt in verhouding maar heel weinig en daarnaast begint deze (nauwelijks zichtbaar) te knipperen. Het idee om de lichtbalk te dimmen heb ik dus maar laten varen.

    Wanneer het morgen droog weer is wil ik de koplampen eerst even testen in mijn auto voordat ik binnenkort Xenon er in bouw en de lampen definitie plaats. Daarnaast kan ik dan mooi even kijken welke bedrading er allemaal in de koplamp connectoren van de auto is voorbereid.



    Daarnaast had ik al een tijdje T15 LED lampen met lens liggen welke ik voor de achteruitrijlichten wilde gebruiken. Vooraf wilde ik beide lampen eerst even testen door ze op een 12 Volt spanningsbron aan te sluiten. Hierbij begon 1 lamp meteen te roken en vatte al vlam voordat ik de spanning er af kon halen. Van deze lamp en de fitting waar deze in zat was weinig meer over. Vervolgens heb ik de andere LED lamp welke het wel gewoon deed open gemaakt om te kijken hoe deze er uit zag. Ook bij deze lamp lagen de soldeerverbindingen al los en deze zou het hoogstwaarschijnlijk ook niet lang uitgehouden hebben.

    Binnenkort maar eens kijken om zelf met degelijke materialen een paar T15 LED lampen in elkaar te solderen. Ik heb nog genoeg materialen liggen om dit eens uit te proberen. Met een high power COB LED in combinatie met een lens moet vrij eenvoudig een hoge lichtsterkte te behalen zijn.
     
  4. Kan je ook zeggen welke ledlichten het waren, vooraleer onze auto afbrandt als we ons hier ook aan ledverlichting wagen?

    Bedankt!
     
  5. #125 JW, 10 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Dit zijn de volgende lampen:

    [​IMG]

    Op het eerste gezicht zien deze LED lampen er goed uit maar de elektronica die er in zit is kwalitatief niet al te best. Er zit een schakeling in die ervoor zorgt dat de lampen niet gevoelig zijn voor de polariteit waarvan de soldeer verbindingen erg slecht zijn. Vermoedelijk heeft dit ervoor gezorgd dat de lamp meteen defect is gegaan.

    Bij de andere lamp die het nog wel doet wil ik proberen om de schakeling te verwijderen en te vervangen door een normale voorschakelweerstand.



    Verder heb ik ook een set aftermarket Xenon besteld om in de Sky Wing koplampen te plaatsen. Ik heb hierbij gekozen voor eenH7 4300K set van het merk Kingco welke ik bij Navaudio heb besteld. In mijn vorige Focus 2 had ik deze set ook van dezelfde leverancier en was hier erg tevreden over.

    In eerste instantie wilde ik een set op Ebay vanuit China bestellen maar vanwege het geringe prijsverschil en dat de levertijd vanuit China een stuk langer is heb ik toch besloten om gewoon in Nederland een set te bestellen.
     
  6. Die Xenon kitjes kosten echt niets meer tegenwoordig he.

    Ik heb voor mijn projectorombouw 2 setjes uit China laten komen met slim ballast kastjes. Waren 14 euro per setje incl verzendkosten....kun je nog geen 2 fatsoenlijke halogeenlampjes voor kopen. Meteen 2 setjes gedaan mocht er iets stuk gaan.
     
  7. Ja er zit een hoop rommel tussen op de LED markt.

    Zit er trouwens een CANBUS systeem op de mistlampen van de Focus 3?
     
  8. Nee geen canbus op de mistlampen. Heb er zelf H8 led lampen in gehad maar uiteindelijk toch voor een simpel 5000K xenon setje er in gezet.
    Even een linkje vaseline aan het rubber vergemakkelijkt het er in zetten als je met je hand door de ruimte onder de (er uit gehaalde) koplamp gaat.
     
  9. #129 JW, 15 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Voor zover ik weet is het lampcontrole systeem van de Focus 3 niet van toepassing op de mistlampen.



    Afgelopen dinsdag heb ik de Kingco Xenon set binnen gekregen die ik bij Navaudio had besteld. Nadat ik de doos open had gemaakt bleek dit toch weer een iets andere set te zijn als de Kingco set die ik destijds in mijn focus 2 had. Bij de set die ik in de Focus 2 had zaten wat grotere ballasten waar alle electronica in zat. Bij de set die ik nu heb is de ballast erg klein en zitten er op zowel de 12 Volt draden naar de ballast als de draden naar de lampen een klein kastje. Dit maakte het wat lastiger om de ballasten netjes weg te kunnen werken.

    na hier wat over te hebben nagedacht heb ik toch een nette oplossing gevonden om de ballasten en kastjes tussen de bedrading netjes onder de koplampen weg te kunnen werken.

    Ik heb van glasvezelplaat plaatjes gezaagd die op de bevestigingspunten onder op de koplampen zijn geschroefd. Op deze plaatjes heb ik de ballasten en kastjes tussen de bedrading gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als afstandhouders tussen de koplamp behuizing en de glasvezel plaatjes heb ik M6 koppelmoeren gebruikt. Dit om voldoende ruimte te creƫren voor de kasjes tussen de bedrading die aan de bovenzijde van de plaatjes zijn gemonteerd. Op deze manier steken de ballasten 30 mm onder de koplamp uit. Ik had vooraf al een keer gemeten en in theorie zou dit moeten passen.



    Vanmiddag was ik vrij vroeg thuis en was het buiten ook nog eens droog. Om 100% zeker te weten dat er daadwerkelijk voldoende ruimte voor de ballasten was heb dus meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de koplampen te passen.

    In eerste instantie had ik wat moeite om de koplampen er in te schuiven maar toen ik eenmaal de slag te pakken had ging dit zonder problemen. Aan de bijrijderskant zat de nieuwe koplamp meteen perfect op de juiste positie. Aan de bestuurderskant zakte de koplamp ook netjes in positie maar was de naad tussen de koplamp en het voorscherm net iets te groot naar mijn zin.

    In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat de ballast onder de lamp iets raakte maar dit bleek niet zo te zijn. Vervolgens heb ik om te vergelijken de originele koplamp terug geplaatst. Bij de originele koplamp was de naad ook wel iets groter als aan de bijrijderskant maar lang niet zoveel als bij de Sky Wing koplamp. Na wat zoeken kwam ik er achter dat het nokje waar de koplamp aan de onderkant op rust iets te dik was. Nadat ik ongeveer 1 mm van dit nokje heb afgesneden pastte de koplamp perfect en was de naad gelijk met die aan de bijrijderskant.


    Vervolgens was het tijd om de koplampen te testen. In eerste instantie bleek dat ik tijdens het passen van de koplampen aan de bestuurderskant vergeten was om de connector aan te sluiten. Vervolgens heb ik de koplamp er dus maar weer even uit gehaald om de connector vast te kunnen klikken.

    Na het inschakelen van het stadslicht bleek dat beide LED lichtbalken netjes gingen branden. In tegenstelling tot een ander forumlid werkt de LED lichtbalk bij mijn Focus 3 dus zonder problemen. Vervolgens heb ik ook het dimlicht ingeschakeld. Hierbij verwachtte ik dat de lampen mogelijk niet zouden opstarten of kort na het opstarten weer uitvallen vanwege de lampcontrole en het PWM systeem. Tot mijn verbazing schakelde de Xenon netjes in en bleef ook netjes branden zonder ook maar 1 foutmelding.

    De Kingco Xenon set lijkt dus vooralsnog probleemloos te werken met het lampcontrole en PWM systeem van de Focus 3. Ondanks dit wil ik wel nog steeds proberen om de BCM om te programmeren voor Xenon koplampen met handmatige hoogteregeling. Op deze manier krijgt de ballast een stabiele 12 Volt spanning in plaats van het PWM signaal.



    Nu ik weet dat alles prima functioneert ga ik komend weekend de lampen er eerst nog een keer uithalen om hier en daar nog wat bescherming rondom de kabels te plaatsen. Dit om schade aan de bedrading ter plaatse van scherpe randjes te voorkomen. Daarnaast zal ik dan ook meteen de hoogte van de koplampen controleren en afstellen.
     
    bartrijnhout vindt dit leuk.
  10. Mooi weggewerkt JW!
    Ik herken de verbazing bij het zien van de extra ontstoor dan wel canbus weerstanden als extra blokken aan de draden.
    Had ook eerst een set op onze oude Passat van Navaudio. Iets groter maar wel alleen de ballast weg te werken.
    Voor de huidige :focus3: een zelfde set besteld en toen inderdaad 1x ballast en 2x blokje per kant. Was inderdaad wat moeilijker weg te werken maar net als bij jou geen enkele storing.
    Kun je me kort uitleggen waarom er bij halogeen lampen gebruik gemaakt wordt van PWM? Is dat om de levensduur te verlengen (bij inschakelen).
     
  11. De PWM regeling bij halogeenlampen in de Focus 3 is inderdaad bedoeld om de levensduur van de lampen te verlengen. Zonder deze regeling kan de hoge boordspanning ervoor zorgen dat de lampen vrij snel kapot gaan.

    De Focus 2 had nog geen PWM regeling en daarbij kwam het nog weleens voor dat de halogeenlampen binnen afzienbare tijd kapot gingen. Zeker bij lampen met een hoge lichtopbrengst gingen bij mij de lampen zeer snel (binnen 3 maanden) kapot.


    Wanneer je bij de Focus 3 de spanning op de halogeen lampen gaat meten kan het weleens gebeuren dat je maar 7 of 8 volt meet. Dit is voor veel aftermarket Xenon sets te weinig waardoor de set zichzelf uitschakelt. De Kingco set heeft hier dus blijkbaar geen last van. Desondanks heb ik liever een stabiele 12 Volt spanning op de xenon set als het PWM signaal.
     
  12. OK bedankt voor de uitleg. Ben benieuwd of de instelling werkt. Zo ja dan moet ik foCCCus ook weer eens voor de dag halen.
     
  13. #133 JW, 15 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Zojuist heb ik de auto even uitgelezen. Ondanks dat er geen foutmelding kwam met de Xenon set stonden er wel 3 foutcodes in de BCM opgeslagen. Na deze gewist te hebben kwamen ze na een paar minuten met de verlichting aan toch weer terug. Dit zijn alle 3 foutcodes welke geen foutmelding op het display veroorzaken dus normaal gesproken merk je hier niets van.

    Vervolgens heb ik de koplamp instelling in de BCM gewijzigd.

    [​IMG]

    Bij halogeen koplampen staan de koplampen in de BCM standaard ingesteld op
    "02 Halogen Lights With Adjuster". Bij het gebruik van een aftermarket Xenon set kan je deze instelling veranderen naar "03 Alternative HID". Bij deze instelling worden de lampen net als bij OEM Xenon aangestuurd met een stabiele 12 Volt spanning in plaats van met het PWM signaal en werkt de hoogteregeling handmatig.

    Vervolgens heb ik de auto nogmaals uitgelezen. Nu staat er nog maar 1 foutcode in de BCM.

    [​IMG]

    Deze code duid er op dat de configuratie van de BCM niet compatible is. Voor zover ik gelezen heb is dit niet zo vreemd omdat de combinatie Xenon met handmatige hoogteregeling normaal gesproken niet bestaat. Ook deze foutcode veroorzaakt geen melding op het display dus normaal gesproken zal je hier niets van merken.

    Vervolgens heb ik nog even wat dingen uitgeprobeerd en vooralsnog lijkt alles prima te werken. Met de lichtschakelaar op de AUTO stand starten de Xenon lampen netjes op nadat de motor is gestart. De ingebouwde hoogteregeling stelmotoren die in de Sky Wing koplampen zitten functioneren ook prima.

    Op het eerste gezicht lijkt alleen de hoogte afstelling van de koplampen wat te hoog te staan. Komend weekend maar eens vergelijken met de halogeen koplampen en dan de lampen op dezelfde hoogte afstellen.
     
  14. Nice hoor.

    Heb ook je topic van de fofo 2.1 met veel bewondering door gelezen.

    Super dat je dit allemaal zelf doet en aandurft met de canbus etc.

    Ga dit topic volgen want volgensmij gaan er nog mooie dingen veranderen aan deze focus:rock:

    Gr tom
     
  15. +1 !!!
    Jammer dat de lampen fors duurder zijn geworden.
    Wat heb je naast de lampen en de ballasten nog meer aangeschaft om dit werkend te krijgen?
     
  16. Mooi werk Wilco, als je geen zin hebt om de koplampen weer te wisselen voor het lichtbeeld kan je toch even langs de garage? desnoods Alblasserdam.

    Wat ik mij afvraag waarom iedereen het bij een Lamp controle systeem het altijd over Canbus heeft..
     

  17. Naast de set Sky Wing koplampen heb ik alleen de aftermarket Xenon set gekocht. De Kinco xenon set werkt probleemloos met het lampcontrole en PWM systeem in de Focus 3. Het is hierbij dus niet nodig om extra relais, weerstanden of warning cancelers te plaatsen.

    Daarnaast heb ik wat bevestigingsmaterialen gebruikt welke ik nog had liggen.




    Ik wil de Sky Wing koplampen er zowieso nog een keer uit halen om de bedrading extra te beschermen en scherpe plastic randjes ter plaatse van de bedrading te voorzien van profielrubber.

    Daarnaast wil ik dan meteen voor mezelf een vergelijking maken van het lichtbeeld tussen de originele halogeen reflector koplampen en de Sky Wing koplampen met Xenon.

    Als ik hier dan toch mee bezig ben is het een kleine moeite om de hoogte van de Sky Wing koplampen ook meteen maar even te corrigeren. Ik moet binnenkort toch nog even naar de dealer i.v.m. het niet goed functioneren van het start/stop systeem (het systeem heeft tot dusver slechts 1 keer gewerkt). Dan laat ik meteen ook de koplamphoogte even controleren.



    Persoonlijk snap ik ook niet waarom mensen het altijd over CANbus hebben als het over het lampcontrole systeem gaat. Feitelijk staat het lampcontrole systeem gewoon los van het CANbus systeem. Er zijn genoeg CANbus systemen zonder lampcontrole (zoals de Focus 2) en andersom zijn er ook auto's welke wel een lampcontrole systeem hebben maar geen CANbus systeem.
     
  18. #138 JW, 16 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Hierbij ook de eerste foto's:


    [​IMG]

    [​IMG]


    Meer foto's volgen morgen.
     
  19. Super dat je dat met FoCCCUs gewoon kunt instellen... Kan ik echt enthousiast over worden dit soort dingen.

    En top dat je dit met ons deelt natuurlijk !
     
  20. Staat echt mooi. Door die witte drl balk zou hij zeker op mijn witte wagon niet misstaan!
    Maar dat wordt me toch echt iets te gortig voor een lease wagen.

    Als de lampen er nog een keer uitgaan zet je er dan ook silvervisions in de knipperlichten. Zou het in mijn ogen nog meer af maken.
     

Deel Deze Pagina