Aangezien het gebonk en geklapper linksvoor toch ergere vormen begon aan te nemen, toch maar besloten om de stabilisatorstangen te vervangen. Er zijn geen foto's gemaakt om dat het toch iets te koud was in de schuur De benodigheden: Kruissleutel, om de wielen te demonteren Doppenset, met name dop 15 en 17 Steeksleutel 15 Griptang of een hele dunne steeksleutel tbv de oude stangen, contragedeelte draait mee, die moet je tegen houden, kan ook met een waterpomptang Lijmtang, om de stang aan de onderkant van de stabilisatiestang klem te zetten, deze veert iets omhoog, kan ook met een stukje touw. Een goede en veilige krik Looplamp oid Momentsleutel En niet te vergeten de nieuwe stangetjes, ik heb ze gehaald bij de Brezan, merk is Delphi en koste mij €41.06 de 2 stuks (aluminium uitvoering) Tijd per kant zonder luchtgereedschap en een brug: 30 min op je gemakje ben er van overtuigd dat een garage dit binnen 30 min. per 2 kan doen. Het stappenplan: 1# Krik de auto op, draai de 4 moeren van je velg los, en leg de velg onder de auto zodat als de krik het begeeft jezelf niet klem komt te zitten 2# Zorg voor verlichting in je wielkast, nu zie je de stang zitten, plaats eerst de lijmklem over de stang die aan de onderkant vast zit aan de stab.stang, aan de draagarm kan je de klem zetten. 3# Pak de ratel met dop 15, en de griptang plaats je op de contramoer van de stab.stang, draai nu de beide moeren los (onder en boven) en verwijder de stab.stang, dit kost nagenoeg geen kracht. 4# Pak de nieuwe stang en plaats deze terug op zijn plek, aan de bovenkant niet vergeten de beugel terug te plaatsen, draai nu de nieuwe moeren aan, hiervoor heb je dop 17 nodig, let hierbij op dat de contramoer (steeksleutel 15)niet mee draait of over de draadeind mee draait, gebeurd dat wel, dan even de contramoer opnieuw vastdraaien, hierbij heb je een inbussleutel nodig om de draadeind tegen te houden. Vergeet ook niet om de lijmklem te verwijderen... 5# Plaats de velg terug, draai de moeren handvast, laat de auto zakken en draai de wielmoeren vast met de momentsleutel..........klaar Uiteraard is het advies om beide stangen tegelijk te vervangen omdat ze dezelfde draaiuren hebben
hoeveel nm. moet je de bouten weer aandraaien?? de handleiding staat duidelijk uitgelegd toppie!! groetjes michael
Je bedoelt de moeren van de stangen??? geen idee hoeveel Nm, het zat stevig vast, dus heb ik het ook weer stevig aangedraaid, maar niet lompvast
Bedankt voor je uitleg. Helaas sneeuwt het nu erg, maar ik wil ze zelf gaan vervangen. Vandaag heb ik de stalen en aluminium versie opgehaald, want er zit verschil in draad. Ik moet maar kijken welke het beste past en kon de ander dan terug brengen. Aluminium heeft M10x1,5 Staal heeft M10X1,25 Zijn hier nu daadwerkelijk merkbare verschillen tussen te vinden?
kan je het geluid (geklapper en gebonk) eens specifiek uitleggen? en wanneer had je dit? (op drempels, putten etc..) 'k heb waarschijnlijk net 't zelfde probleem..
Als je over een klinkerweg of drempel rijdt, lijkt het net of je vering te slap is en dat het klappert.
Zo'n geluid heb je ook als je draagarmrubbers versleten zijn? Mijn focus heeft nu 150.000 km gelopen en het klappert ook voor, maar zijn het dan de draagarmrubbers of de stabilisatorstangen?
Gister heb ik bij Brezan gevraagd wat het verschil precies is... Het schijnt dat er verschil zit in het schroefdraad. Ga even met een magneet kijken of je 1 van staal hebt of van aluminium. Kleeft de magneet, dan heb je staal.
Hier ook geklapper (FOFOII 150.000 km en vooral rechtsvoor), maar het is een stuk erger geworden nadat de draagarmrubbers vervangen zijn. Ik zal ook eens een setje nieuwe stabilisatorstangen bestellen... Eens kijken of ik dat zelf kan vervangen...
Let er wel op dat je nu bij de handleidingen van de Focus I zit. Voor een handleiding hoe de stabilisatorstangen te vervangen zou je dus bij de Focus II moeten kijken.