1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stabilisatorstangen vervangen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door DexterXL, 16 jan 2010.

  1. Aangezien het gebonk en geklapper linksvoor toch ergere vormen begon aan
    te nemen, toch maar besloten om de stabilisatorstangen te vervangen.
    Er zijn geen foto's gemaakt om dat het toch iets te koud was in de schuur:flits:
    De benodigheden:
    Kruissleutel, om de wielen te demonteren
    Doppenset, met name dop 15 en 17
    Steeksleutel 15
    Griptang of een hele dunne steeksleutel tbv de oude stangen, contragedeelte
    draait mee, die moet je tegen houden, kan ook met een waterpomptang
    Lijmtang, om de stang aan de onderkant van de stabilisatiestang klem te
    zetten, deze veert iets omhoog, kan ook met een stukje touw.
    Een goede en veilige krik
    Looplamp oid
    Momentsleutel
    En niet te vergeten de nieuwe stangetjes, ik heb ze gehaald bij de Brezan,
    merk is Delphi en koste mij €41.06 de 2 stuks (aluminium uitvoering)

    Tijd per kant zonder luchtgereedschap en een brug: 30 min op je gemakje;)
    ben er van overtuigd dat een garage dit binnen 30 min. per 2 kan doen.

    Het stappenplan:
    1#
    Krik de auto op, draai de 4 moeren van je velg los, en leg de velg onder de
    auto zodat als de krik het begeeft jezelf niet klem komt te zitten:idea:

    2#
    Zorg voor verlichting in je wielkast, nu zie je de stang zitten, plaats eerst de
    lijmklem over de stang die aan de onderkant vast zit aan de stab.stang,
    aan de draagarm kan je de klem zetten.

    3#
    Pak de ratel met dop 15, en de griptang plaats je op de contramoer van de
    stab.stang, draai nu de beide moeren los (onder en boven) en verwijder de
    stab.stang, dit kost nagenoeg geen kracht.

    4#
    Pak de nieuwe stang en plaats deze terug op zijn plek, aan de bovenkant
    niet vergeten de beugel terug te plaatsen, draai nu de nieuwe moeren aan,
    hiervoor heb je dop 17 nodig, let hierbij op dat de contramoer (steeksleutel 15)niet mee draait
    of over de draadeind mee draait, gebeurd dat wel, dan even de contramoer
    opnieuw vastdraaien, hierbij heb je een inbussleutel nodig om de draadeind
    tegen te houden. Vergeet ook niet om de lijmklem te verwijderen...

    5#
    Plaats de velg terug, draai de moeren handvast, laat de auto zakken en draai
    de wielmoeren vast met de momentsleutel..........klaar

    Uiteraard is het advies om beide stangen tegelijk te vervangen omdat ze dezelfde
    draaiuren hebben;)
     
  2. hoeveel nm. moet je de bouten weer aandraaien??

    de handleiding staat duidelijk uitgelegd :D toppie!!

    groetjes michael
     
  3. Je bedoelt de moeren van de stangen???
    geen idee hoeveel Nm, het zat stevig vast, dus heb ik het ook weer stevig
    aangedraaid, maar niet lompvast:P
     
  4. Bedankt voor je uitleg. Helaas sneeuwt het nu erg, maar ik wil ze zelf gaan vervangen.
    Vandaag heb ik de stalen en aluminium versie opgehaald, want er zit verschil in draad.
    Ik moet maar kijken welke het beste past en kon de ander dan terug brengen.

    Aluminium heeft M10x1,5
    Staal heeft M10X1,25

    Zijn hier nu daadwerkelijk merkbare verschillen tussen te vinden?
     
  5. kan je het geluid (geklapper en gebonk) eens specifiek uitleggen?
    en wanneer had je dit? (op drempels, putten etc..)
    'k heb waarschijnlijk net 't zelfde probleem..
     
  6. Als je over een klinkerweg of drempel rijdt, lijkt het net of je vering te slap is en dat het klappert.
     
    Rik2809 vindt dit leuk.
  7. Zo'n geluid heb je ook als je draagarmrubbers versleten zijn? Mijn focus heeft nu 150.000 km gelopen en het klappert ook voor, maar zijn het dan de draagarmrubbers of de stabilisatorstangen?
     
  8. Draagarmrubbers gaan er bij een Fofo 1 bijna nooit aan.
    Grote kans dat je stabistangen kapot zijn.
     
  9. Dan ga ik binnenkort ook even langs brezan!
     
  10. Silent blocks kunnen toch scheuren?
     
  11. Gister heb ik bij Brezan gevraagd wat het verschil precies is... Het schijnt dat er verschil zit in het schroefdraad. Ga even met een magneet kijken of je 1 van staal hebt of van aluminium. Kleeft de magneet, dan heb je staal.
     
  12. Hier ook geklapper (FOFOII 150.000 km en vooral rechtsvoor), maar het is een stuk erger geworden nadat de draagarmrubbers vervangen zijn. Ik zal ook eens een setje nieuwe stabilisatorstangen bestellen... Eens kijken of ik dat zelf kan vervangen...
     
  13. Let er wel op dat je nu bij de handleidingen van de Focus I zit. Voor een handleiding hoe de stabilisatorstangen te vervangen zou je dus bij de Focus II moeten kijken.
     

Deel Deze Pagina