hallo ik heb een trend uit 2008 en ik heb ook wel de vittingen zitten ook de draden zitten er op maar niets deed het ik ben gaan zoeken als je de stekken links (grote blauwe) loshaald en kijkt op positie 35 en 41 dan zie je daar de draden die naar de lampjes gaan 2x per aansluiting (orange/wit 35) (zwart/wit 41) maar als je dan verder kijkt dan zit er op de print van de zekeringkast geen pin die de stekker voed van spanning ik denk dat er een andere zekeringkast ik de andere modellen zitten maar ok dit kan je oplossen door je moet de 2 zwart/wit draden en de 2 orange/wit draden 10 cm terugtrekken uit de draad boom als je boven de stekker die je heb losgehaald kijkt (grote blauwe) dan zie je daar een vierkante zwarte stekker zitten 2x2cm ongeveer haal je deze van de zekeringkast af dan gaat je binnen verlichting uit op deze stekker zitten 5 draden en dan moet je de orange/wit draden bij de orange/wit draad zetten op het zwarte blokje en de zwart/wit draden bij de zwart/geel draad zetten op het zwarte blokje en als je het goed heb gedaan heb je licht bij mij heb ik 2 hele mooie lampjes nu
Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen He dat klinkt als goed nieuws. Gaan we maar eens proberen. Heb ik nog wel een paar vraagjes: bedoel je de draden los maken van de blauwe stekker? of de draad 10 cm terugvolgen en daar doorknippen? hoe heb je ze bij elkaar gezet? kan dat ik dezelfde zwarte stekker? Of heb je de aders blootgelegd en dan bij elkaar verwerkt? En nog een algemeen vraagje, wat gaat er eigenlijk allemaal uit als je de blauwe en zwarte stekkers losmaakt? Alles werkt weer prima als je de stekkers er weer instopt? Ben zeer benieuwd en wordt een lange dag wachten voor ik thuis ben om dit te proberen. Zou me een hoop draden-trek-werk schelen.
Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen Ik ben zeker geen electro specialist dus vraag ik het liever nog een keer.... Je moet de grote stekker van de zekering kast los halen achter de strekker de oranje/witte en de zwart/wit draden los halen en deze verbinden met de oranje/wit en zwart/geel draden van de stekker die nog op de zekeringplaat vast zit...... ??? Of lees ik het helemaal verkeerd..... Jeffrey
Re: oplossing voor voetverlichting die het niet doen Er staat ook: Dit gaat over de zwarte stekker (die zit boven de blauwe stekker). Die moet er dus eerst uit anders kun je de draden er niet bij stoppen. Volgens mij komt het neer op het losmaken van de blauwe en zwarte stekker en het verplaatsen van de 2 zwart/wit draden en de 2 orange/wit draden van de blauwe naar de zwarte stekker. Mijn vraag was daar nog bij, hoe haal je de draden uit de blauwe stekker ?(klikken/doorknippen/etc). En hoe stop je ze weer in de zwarte stekker? kun je ze erbij steken? Of moet ik mijn soldeerbout met krimpkousjes meenemen? En werkt alles nog als je de stekkers losmaakt en weer vast? Ik gok van wel omdat je ook de accu moet kunnen vervangen zonder dat er grote problemen ontstaan.
Zo de klus is geklaard. De lampjes branden. Oost2400, hartelijk dank voor je beschrijving. Ik wil alleen wel melden dat bij mij de draden van het zwarte blokje andere kleuren hadden. De draden die in het zwarte blokje zitten zijn bij mij niet oranje/wit maar oranje/geel en zwart/geel. Maar verder begreep ik niet wat je bedoelde het de draad 10 cm terughalen. Ik heb geprobeerd die stekkertjes uit de blauwe houder te halen, maar dat lukte niet. Heb dus maar de kabels doorgeknipt en bij elkaar gesoldeerd. 8) Zou ook niet weten hoe je die metalen connectoren in elkaar kan prakken.. Oh ja en ik kan morgen de dealer even bellen.. de radio is met het losmaken van de blauwe stekker spanningsloos geweest, dus die vraagt nu om een code. Wordt dus een ochtendje zonder radio. Maar goed ik ben zeer tevreden dat dit is gelukt.. op naar de volgende aanpassing.
Kan iemand foto's plaatsen van deze workaround? dan voornamelijk over waar de bekabeling zit, hoe het er uitziet, etc...
Ik had in het boekje gezocht, maar kon geen code vinden. Net de dealer gebeld en die had genoeg aan mijn kenteken om de code te geven. Dus... we hebben weer muziek. Jaromir: Het wijst zich best vanzelf. je kunt ook gewoon even kijken hoe het zit zonder de boel overhoop te halen. Maak met de twee draaipennen de zekeringplaat los en kijk links onder, daar zit een grote blauwe connector met een zwarte kap. Die kap is een hefboom om de stekker los te krijgen. Haal de stekker eruit, draai hem om en je ziet aan de zijkant nummers. zoek de nummers 31 en 41 op, dat zijn de kleuren die oost2400 heeft omschreven. Ik heb met een multimeter nog even doorgemeten of dit inderdaad de draden naar de lampjes waren, en dat bleek zo te zijn. De zwarte stekker erboven heeft de twee draden zoals omschreven direct naast elkaar zitten. Er zijn misschien mooiere oplossingen, maar het was donker gisteravond en ik had geen andere optie dan de draden los te knippen en bij elkaar te solderen. Wellicht hebben automateriaal zaken betere verbindigsblokjes. voor foto's, hiermee moet je een eind komen: http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=5748 gaat over iets anders, maar je kunt vrij duidelijk de blauwe connector zien op de eerste foto en de zwarte op de tweede foto. Op die tweede staan in de middelste (vertikale) rij onderaan de twee draden waar het om gaat (zwart/geel (pen 13) en oranje/geel). En zoals gezegd, zodra de blauwe stekker los gaat, zal de radio om de code vragen en ben je ook je verbruiksgegevens uit je boordcomputer kwijt. (daar gaat mijn zuinigrijden-record) Ik vraag me momenteel ook af welke draad dan weer afgetapt kan worden voor de dashboardverlichting, die kan ik dan weer doorvoeren naar de submarine lights. Maar goed dat is weer een ander onderwerp.
Ik ben zeker geen electro specialist dus vraag ik het liever nog een keer.... Je moet de grote stekker van de zekering kast los halen achter de strekker de oranje/witte en de zwart/wit draden los halen en deze verbinden met de oranje/wit en zwart/geel draden van de stekker die nog op de zekeringplaat vast zit...... ??? Of lees ik het helemaal verkeerd..... je kan op de grote stekker kijken daar zie je de 2 orange/witte zitten en de zwart/witte deze kunnen van de grote stekker af die koppel je met de gene die op de kleine zwarte stekker zitten en klaar
Maar verder begreep ik niet wat je bedoelde het de draad 10 cm terughalen. Ik heb geprobeerd die stekkertjes uit de blauwe houder te halen, maar dat lukte niet. Heb dus maar de kabels doorgeknipt en bij elkaar gesoldeerd. Zou ook niet weten hoe je die metalen connectoren in elkaar kan prakken.. je haalt de orange/witte en de zwart/witte van de grote stekker af en trekt deze 10 cm terug uit de kabel boom dat is er voor dat je de draden dan netjes lang de andere draden kan laten lopen van het kleine zwate blokje ook heb ik nieuwe aansluit connectoren gehaald zodat ik ze netjes in het zwarte blokje kon maken vandaar maar las je de kabel soldeert kan ook
Ik vraag me momenteel ook af welke draad dan weer afgetapt kan worden voor de dashboardverlichting, die kan ik dan weer doorvoeren naar de submarine lights. Maar goed dat is weer een ander onderwerp. kan wel dan moet je net als mij een hoog frequent tracer op de draad zetten dan kom je er achter ik heb nog niet gekeken als ik een keer tijd heb kijk ik wel even
En nog een algemeen vraagje, wat gaat er eigenlijk allemaal uit als je de blauwe en zwarte stekkers losmaakt? Alles werkt weer prima als je de stekkers er weer instopt? JA alles werkt dan wel weer alleen de spanning is van alles af geweest let dus op bij code van je radio en geheugen dagteller
ik wil er nog wel aan toevoegen dat momenteel mijn leeslampjes niet meer na 30 minuten uit gaan. ik weet niet of dat komt door de herbedrading of omdat de boardcomputer twee keer spanningsloos is geweest. weet even niet hoe ik dat kan herstellen, vond het wel een veilige optie. Wat ik me ook afvroeg, is er een manier om nog wat lampjes aan te sluiten? Ik wil graag nog een lampje boven de achterbank aansluiten en misschien nog wat leds in de spiegels. volgens mij zijn de draadjes waar alles nu op vast zit (bij mij gesoldeerd) 0,75 mm, wat inhoudt dat ik er 1,33 ampere door heen kan krijgen volgens deze tabel.. En dat heb ik nu met 2x 5 Watt en 1x 6 Watt. Dus nog een 6 Watt erbij wordt lastig.. Iemand een ideetje?
Jammer dat nog niemand een howto heeft gemaakt incl. foto's, oftewel een heel mooi visueel stappenplan... Als die er nog niet is, dan maak ik em wel zodra als ik de focus wagon binnen heb
Tsja het spijt mij zeer, maar ben iets voorzichtiger sinds ik deze aanpassing heb gedaan. De voetverlichting werkt perfect, dat is het probleem niet, maar sinds ik de stekkers los heb gehad en een beetje aan het knutselen ben geslagen, gaat mijn binnenverlichting niet meer na 30 minuten uit (na het op slot zetten van de auto uiteraard). Is op zich geen groot probleem, maar weet niet wat er nog meer gaat stoppen met werken als ik het zooitje nog een keer loshaal.
Misschien werkt het wel goed als de accupool er eerst afgehaald wordt, vervolgens alles gefikst wordt en aan elkaar geknupt.... de stekkers weer op de juiste plek en dan de accupool er weer op! Al klinkt het misschien ook wel dat je de verkeerde draad hebt gepakt!
Nee dat zeker niet, heb me echt alleen aan de beschrijving hier gehouden en de te gebuiken draden doorgemeten voor ik ze aan elkaar soldeerde. Qua bedrading zit het helemaal goed, denk zelf eerder dat de boardcomputer (die ook spanningsloos wordt met het loshalen van de stekkers) een beetje chagrijnig is geworden. Verder stond alleen de dagteller op 0. Maar ik moet voor de dagrijverlichting de electronica toch weer helemaal uitspitten, dus ik zal dat van die accupool volgende keer wel proberen.