1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Hmm føck
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Idd klote. Voor onderweg wel een geluk dat je er zoveel verstand van hebt en handig bent.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  3. aaahhh chips Koos :nocheer:
    je hebt echt alles van deze E21 in je handen gehad of niet?
    ben wel erg benieuwd wat het nou is.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  4. Dank, mannen. Het is met zekerheid een scheur in de kop, terhoogte van #5. Dus de cilinder die op een na het dichtste bij het schutbord zit. De koppen die scheuren gaan alle.aal bij #4 of #5. Ik heb de kvs in de kop staan bij #5. Denk een scheur onder het nokkenaslager.

    Foto's volgen. Ik koop een nieuwe kop. Jammer van de centjes, maar ik ga niet meer martelen met een andere gebruikte.
     
  5. Ai dan ben je meer dan 1 jaar bezig en dan dit. Neemt het plezier van de hele klus en het rijden wel weg.

    Ach hebben wij weer leesvoer van jouw project ;)
     
  6. Pfff klote man, weer even slikken en door. Zonde van de centen, maar niets aan te doen.
    Wel lekker getoerd dus met de cabrio?
     
  7. He wat balen zeg! Hoe kan dat nu zo opeens? Beste scheur trouwens als je ziet hoeveel kvs er weggelekt is.
     
  8. Ik ben laatst bijna om middernacht ergens in nergenshuizen aan de kant gezet door de pliesies. Die hadden besloten dat ik te hard reed. Dus zij heel moeilijk doen, twee ouwe knarren, die een bonnetje moeten maken. Heel die auto nakijken, maar toen begon hij te koken. Dat zal het moment wel zijn geweest...

    Ik heb dat toen nagelopen, de elektrische fan kent twee standen. De eerste schakelt via een sensor van 91°C. Die deed niks. De tweede trap gaat via een 99°C sensor en dan via een relais die deed ook niks. Alles was nieuw. Uiteindelijk blijkt dat de 91°C schakelaar naar kloten was, waardoor het relais in de tweede stand te heet werd. Die is vastgesmolten in de in stand, maar werkte niet meer daardoor. Oude relais en oude 91°C sensor die ik in 2010 bij de start van de restauratie heb verwijderd teruggezet. Alles weer koek en ei, dacht ik....

    Kortom, een klote onderdeel van 2 jaar oud, 7 euro in de BTW, kwaliteitsmerk gaat stuk, een pliesie staat midden in de nacht de wereld veiliger te maken in een regio waar alleen 2 geiten en een dooie duif waren binnen een straal van 40 kilometer en dus is mijn cilinderkop naar de kloten.

    Tja. Alles beter dan op je buik op de IC Covid-19 hebben. Sterkte voor die mensen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Je kunt het mooi omschrijven, weet eigenlijk niet of ik het nu moet liken of niet....
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  10. Hahaha, bericht mag je altijd liken. Dat ik te hard reed, is minder mooi, dat de rommel stuk ging is echt balen en dat ik mensen met Covid-19 sterkte wens is oprecht gemeend.
     
    gerardTDCI, WPI en bjauto vinden dit leuk.
  11. Ongelofelijk knudde, ook al is het wel een leuk verhaal om te lezen. Over een paar jaar is het een leuk verhaal van een beleefd avontuur en kijk je er lachend op terug. De aanhouder wint!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  12. Zo is het! Het is gelukkig alleen maar geld en arbeid, dat is te regelen. Maar had veel liever deze tijd in de 528i gestoken.
     
  13. en daar schreef ik vorige week dan dat t stil is aan de overkant (nu zal je het uiteraard ook druk hebben met andere zaken zoals ieder normaal mens in deze wereld)
    maar ja, Die updates van Koos lezen altijd zo lekker weg kijk met giga veel bewondering naar hoeveel effort je erin steekt en dan moet je lezen dat de kop is opgeblazen.
    in mijn ogen is daarmee mijn bericht behoorlijk verkeerde timing! man wat klote is zoiets zeg! ok, ik heb mijn auto niet van de grond af aan opgebouwd, maar wat was ik er afgelopen april ziek van dat ik een lekke koppakking had, kan me dus helemaal voorstellen hoe ziek je van dit verhaal bent!
     
  14. respect koos!! je blijft maar doorgaan.
     
  15. Dank, Gert jan. Dat valt niet altijd mee. Soms denk ik er over om m te verpatsen, soms droom ik van een groot vuur en daarna gaan we gewoon weer door. Want het is echt wel een gaaf apparaat om te hebben en te rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Waar was ik gebleven… Oh ja, blok moest eruit. Dus de motortakel er maar weer bij. En hup, daar ging het blok.

    [​IMG]

    Eenmaal op de motorstand ziet het er van de buienkant nog best netjes uit allemaal. Gelukkig maar, na twee jaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan de kop maar eens opengemaakt. Ik trof echt overal mayonaise aan. Een bende…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook mayonaise in de kap waar de distributieriem doorheen loopt, de keerringen van de krukas en de ontstekingsas.

    [​IMG]

    In de kop zelf trof ik bij cilinder #5 koelvloeistof aan. Daar zit dus het lek, vermoedelijk een scheur bij het lager tussen #4 en #5, de gebruikelijke plaats.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Maar onder de kop is het ook niet zo best. Ik trof zuigers aan met een forse koolafzetting, maar dan echt veel. Dat bleek zo vast te zitten dat ik met een mesje alles heb moeten wegschrapen. Let wel, deze zuigers waren 7.000km en twee jaar geleden nagelnieuw….

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de cilinderwanden zijn niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Krassen in alle 6 de cilinders…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus wat te doen… Eigenlijk is het gek dat je twijfelt over iets waar je geen zin in hebt, terwijl de uitkomst van de beslissing vooraf duidelijk is. Toch? Jawel. Dus hele blok uit elkaar en een volledige revisie is mijn deel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Krukas eruit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. En alle spulletjes op de werkbank.

    [​IMG]

    De hoofdlagers waren redelijk netjes, maar toch ook al 1 door de eerste verkleuring heen. Het is de standaard maat, de zuigers waren eveneens de standaard maat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het blok werd de zaterdag erop gehoond. De wens was om binnen de standaard maat tolerantie te blijven, zodat ik niet naar een overmaat zuigers hoef. Dat is gelukt, binnen 1 honderdste kon het blok gehoond worden en we zijn niet door de maat gegaan. Dat is wel heel fijn!

    [​IMG]

    Daarna de onderdelen besteld, een doos vol en een hele investering weer, maar ik vervang alles. Geen gedonder met gebruikte rommel terugzetten, want het heeft allemaal te lijden gehad van slechte smering etc.

    [​IMG]
     
    McGyver en R@ymond vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina