1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Precies, gewoon naar de dealer en laat de financiële discussie over aan de leasemij.
    Fabrikanten zijn behoorlijk afhankelijk van de leasemarkt dus daar zullen ze vast wel over nagedacht hebben.
     
  2. Ik krijg ook weer voor de derde keer de melding dat ik de olie moet vervangen. Lijkt ongeveer elke 8300 km te zijn.
    20190801_165736.jpg

    Eerste keer is de olie vervangen (Rotterdam), tweede keer was het niet nodig (Amsterdam), en nu zou het aan een software fout liggen die nog niet is opgelost (Beek).
    De eerste keer mocht ik niet veel verder rijden. en nu was het ook niet duidelijk of ik nog meer dan 1000 km mocht rijden. Onderhouds intervanl is 30.000. Volgens de lease maatschappij mag ik weer bij 38000 km.
    De leaseprijs zal zo wel snel duurder worden. En fijn is het niet omdat het totaal niet te plannen is.
     
    rborst vindt dit leuk.
  3. Lekker is dat met die olie. Ben benieuwd hoe dat met mijn Active gaat lopen.

    Nog wat anders: als ik zelf bel in de auto hoor ik keurig de stem van degene die ik bel over de speakers. Wordt ik gebeld, dan gaat de stem ineens niet meer over de speakers. Raar. Heeft dit met de instelling 'audio uit bij hands free gesprek' te maken?
     
  4. Kan ook met je telefoon te maken hebben.

    Als ik gebeld word en ik neem op met het knopje op me stuur gaat tie over de speakers. Als ik op me telefoon opneem gaat tie over me telefoon
     
  5. Welke motor ligt er bij jou in dan? Wij hebben de handgeschakelde 1.5 150 pk. Onze auto is gewoon via de dealer geleased (valt wel onder een bepaalde leasemaatschappij) maar ik neem aan dat ik nooit voor gekke onverwachtse extra kosten kom te staan. Das toch echt een probleem van Ford mag ik aannemen?
     
  6. De kosten van het vervangen van de olie zie ik terug als 15000 km beurt. Ford laat klanten dus gewoon opdraaien voor de kosten.
     
  7. Mijn dealer claimt garantie bij Ford Nederland als de olie tussendoor moet. Iedere 8000km ongeveer had Ford blijkbaar ook niet verwacht vooraf.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  8. Leaseprijs zal toch vast zijn voor de periode die vastgelegd is geworden ? Risico van de leasemaatschappij lijkt me
     
  9. Wat voor auto rij je? Ikzelf rij de 1.5 EcoBlue (lease) en deze is ook met 8000km voor olieverversen bij de dealer geweest. Tot nu toe geen melding meer gehad. Wel is mijn auto bij 15.000km voor een beurt bij de dealer geweest. Volgens FordPass is de onderhoudsinterval elke 15.000km, dit heb ik ook bevestigd gekregen bij de leasemaatschappij. Ook al moet mijn auto 100x naar de dealer, dit heeft geen consequentie voor mijn leasbedrag.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Niet voor die van jou of van mij, maar als je 3x extra olie moet vervangen heeft dit wel gevolgen voor de nieuwe auto's die nu berekend worden. Het is oog gewoon irritant. Als de melding komt moet je heel snel er naar laten kijken, 1000 km doorrijden is te veel (volgens verschillende dealers).
    Als ik geweten had dat ik elke 2 maanden daar de dealer moet had ik een andere auto besteld.
     
  11. Dit geldt denk ik alleen voor de diesels? Ik heb een benzine en die geeft na 21k km keurig 32% aan... Precies bij de 30k beurt aan vervanging toe.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  12. Zowel benzine als diesels voor zover ik weet. Het hangt wel af van. Het verbruik, als jij altijd zorgt dat de motor op temperatuur is en je geen tot weinig hele korte stukken aan het rijden bent zal het wel goed gaan waarschijnlijk.
    Mijn 3.1 diesel heeft na 250000km best wel wat probleempjes maar niet met de motor, die doet het nog steeds prima. Nog nooit een EGR probleem gehad, nog nooit een roetfilter probleem. Hij wordt altijd warm en die 250000km is er in 5 jaar opgezet en dat is juist het verschil denk ik.
     
  13. Ik ben deze week bij een stand van 20000km voor de tweede keer voor een oliewissel teruggeweest. Als dit in gaat houden dat ik grofweg iedere 10000km terugmag, ben ik daar niet blij mee.
    Sowieso was ik al wat minder happy met een door de dealer doorgegeven onderhoudsinterval van 20000km, dat inmiddels 15000km blijkt te zijn. Ik wil echt niet meer terug naar een Megane, maar daarmee kon je probleemloos 30000km blijven rijden.
    Men zei bij de dealer dat Ford ermee bezig is. Hoeveel waarde ik daaraan mag hechten, zou ik niet weten.
    Ik vind het in elk geval niet bij een diesel passen.
     
  14. Die lange intervallen zijn ook niet alles. Die zijn alleen in het leven geroepen voor de leasemaatschappijen. Ze willen de kosten laag hebben over de eerste 4 jaar.
    Dat de motor misschien lager mee gaat als je elke 15000km de olie ververst in plaats van elke 30000km maakt ze niet uit, na 4 jaar mag de auto uit elkaar vallen.
     
    Zeerob vindt dit leuk.
  15. Wel apart die oliewissels bij 8000 km. Ik kom nu in de buurt van de 20.000 met de 2.0 ecoblue (ook diesel dus), en nog geen enkele melding mbt olie gehad. Wel moet ik erbij zeggen dat de olie-indicator in het dashboard (dat ding dat je zelf kunt resetten) niet geactiveerd is, kan dat er iets mee te maken hebben? Afijn de auto zou pas bij 30.000 voor een beurt hoeven dus daar ga ik maar gewoon vanuit.

    In plaats van met voortijdig olie verversen verrast deze motor mij dan weer met een lekkende turboslang. Inmiddels is in totaal 3 keer dat ding los komen te zitten, en is ie daardoor 2 keer in de noodloop gegaan. Recentelijk is het ding eindelijk vervangen, hopelijk nou geen gedoe meer.
     
  16. #776 lfah2000, 3 aug 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2019
    Ik denk het wel. Ik zie geen percentage staan. Op een moment komt de melding en dan moet het snel gebeuren.

    Bij de nieuwe motoren loopt de distributie riem door de olie. Als de olie slecht is kan dit de kwaliteit van de riem aantasten, Het schijnt dus wel belangrijk te zijn.
    Maar ik twijfel of de detectie van de olie kwaliteit echt goed is. Bij mijn vorige auto's ging dit altijd bij de juiste interval (15.000 of 30.000 km) branden. Bij de focus zou ik deze ook kunnen resetten. Als er een goede detectie plaat zou vinden zou die dan ook weer binnen 500 - 1.000 km weer moeten branden. Ik denk persoonlijk dat dit dan weer binnen 8.000 km zou zijn.

    Hier wordt ook het olieverbruik besproken: https://www.motor-talk.de/forum/das-ford-oel-gate-t6538302.html.
    Lijkt ook met de manier te maken hebben hoe de auto schoon wordt zonder AdBlue.
    Maar ook daar zijn de meningen verdeeld. Alleen voor de 1.5 diesel.
     

  17. Welke motoren doel je hier op?

    Bij mijn weten zijn er in de Focus 4 geen motoren meer toegepast welke zijn voorzien van een wetbelt (distributieriem die door de olie loopt). In de Focus 3 had de 1.0 ECOboost nog een wetbelt (feitelijk zelfs 2). Echter in de Focus 4 is een doorontwikkelde versie van deze motor toegepast welke vanwege kostenbesparing is voorzien van een distributieketting. De overige motortypes hebben gewoon een normale droge distributieriem.

    Bij de Focus 4 heeft de kwaliteit van de olie dus geen enkele invloed op de distributieriem.


    Daarnaast wordt voor zover ik uit de technische documentatie kan achterhalen de kwaliteit van de olie niet actief gemeten d.m.v. een sensor. De kwaliteit van de olie wordt door de PCM berekend aan de hand van diverse factoren.
     
    Zeerob vindt dit leuk.
  18. Ik meen hiervn een filmpje gezien te hebben dat dit nieuw is voor de 2.0 diesel en dat dit ook van toepassing is op de 1.5.
     
  19. Ik heb nog even verder gekeken en de 2.0 ECOblue motor heeft inderdaad 2 wetbelts.

    De 1.5 ECOblue heeft (net als de oudere 1.6 / 1.5 TDCI) een ketting tussen beide nokkenassen en een normale droge distributieriem vanaf de krukas naar de nokkenas.
     
  20. Is de 1.5 diesel weer een 16V uitvoering? De 1.6 is dat alleen in het begin geweest waarna PSA weer terug is gegaan naar een 8V kop.
     

Deel Deze Pagina