1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Zijn er meer die het verbruik slecht vinden?
    Ik heb de 125pk benzine bak wagon en nog voordat ik 150km rij op een volle tank ben ik al een kwart tank kwijt.
    Dat betekent dus pakweg 600km op een volle tank, klopt dat een beetje?
    De boordcomputer geeft tussen de 1 op 12 en 1 op 13 aan, maar dat lijkt me stug.
    Ligt het aan mij of is dit echt slecht? (hiervoor had een een dieselbak maar die haalde ook 'maar' 1 op 19).
     
  2. ik heb ook al een aantal keer gelezen hier op het forum als Ford DLD zich ermee gaat bemoeien (lees: Fabriek) ze wel meewerken.
    auto gaat dan terug naar de fabriek en wordt dan helemaal uit elkaar getrokken om achter het probleem te komen.

    dankjewel @Dick82 ik zal deze punten toevoegen aan de beginpost, mocht je nog meer oplossingen horen van de dealer en je wilt ze hier vermelden zal ik die ook toevoegen.

    het verbruik zakt altijd na een tijdje, en mijn ervaring is dat de eerste kwart van je tank altijd harder gaat dan de rest van de tank ;)
     
  3. @Dick82
    Ik had dezelfde vlekken op mijn dashboard. Zijn zelfs van Ford DLD wezen kijken ; door hen met warm water schoongemaakt; en inderdaad verdwenen; maar na weken 4 weken waren ze weer terug. Vervolgens in overleg met Ford DLD en Ford Nl is het complete dashboard vervangen. Heeft overigens wel 3 weken geduurd; maar het probleem is dus wel opgelost.
    l
     
  4. #204 Herbie, 31 jan 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2019
    Hoi Josst, ik wil je niet zenuwachtig maken hoor, maar precies dit had ik ook de laatste tijd. En uiteindelijk gaat ie niet meer in de R en klopt de versnellingsbak eruit, en gaan alle lampen branden (moersleutel, mototmanagementsysteem etc). Hopelijk gebeurt dat bij jou niet, maar ik heb echt het idee dat er iets structureels mis is met de automaat.

    HOi Michel, je bent zeker ook niet de negatieveling, ik weet precies dat dit gaat gebeuren, De importeur gaat helemaal niks doen, dat weet ik ook wel. Maar net wat je zegt. ik heb een goede dealer die echt mee wil denken. Hij denkt er al over om mijn auto als zijn demo-auto in te gaan zetten voor 1 van zijn verkopers, en dat er voor mij een nieuwe komt. En dan ga ik denk ik voor de 182K handgeschakelde, Ben wel even klaar met de automaat. Buiten de automaat problemen blijft het trouwens een heerlijke auto.
     
  5. @Dick82
    Kan dit ook het Lane Keeping Alert of Lane keeping Aid zijn wat je gemerkt hebt?
     
  6. #206 Michel Oldenzeel, 31 jan 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2019
    Ik had hiervoor een Fiesta 125 PK (MK7.5). Ik vind de Focus toch echt wel stiller. Hoor meer van de banden (ST Line) als van de motor. Bij koude motor hoor ik het 3 cylinder plopje wel, maar dat verdwijnt na een paar minuten. Met een muziekje aan hoor ik de motor alleen als ik wat door trek. Maar mijn oren zijn dan ook minder als vroeger :-)

    Ik ben aan mijn tweede tank bezig. Momenteel staat de boordcomputer op 6.7 liter per 100. Weet natuurlijk niet hoeveel dat afwijkt. Dat is overigens woon-werk verkeer (druk snelweg verkeer dus niet cruisen) en natuurlijk ook stadsritjes. Bij de eerste tank stond ie op 7.1. Helaas zelf niet getankt dus kan niet checken of de waardes kloppen. Weet wel van mijn vorige auto dat dit nog wel terug loopt, motor loopt nog in en het is nu koud. Als het momenteel inderdaad 6.7 is ben ik zeker niet ontevreden.

    Dinsdag heeft de auto bij de dealer gestaan. De rubber rand is weer netjes vastgeplakt, dat was blijkbaar in de fabriek niet lekker gedaan. Je ziet wel dat er aan gewerkt is maar dan alleen omdat ik het weet (Pietje Precies).
    De deurbeschermers hebben ze niets aan gedaan. Ze gaven aan daar te veel klachten van te krijgen en gaan met Ford in gesprek over een modificatie. Ik wordt op de hoogte gehouden, mij benieuwen. Ze mogen ze er ook uithalen van mij :-), vind het erg kwetsbare dingen.
    Tenslotte kwamen ze nog met een terugroep actie op de proppen. De bevestiging van het reservewiel plus subwoofer moet vervangen worden blijkbaar. Daar rijd ik vanmiddag nog voor langs. En dan verder lekker genieten van de auto en wil ik voorlopig even geen garage meer zien. Tot ze bellen voor de deurbeschermers dan :-)
     
  7. De Fiesta kan je niet 1 op 1 met de Focus vergelijken. Het bandengeruis achter valt me bij de ST line inderdaad ook op.
     
  8. @Herbie .......Helemaal met je eens is een prachtige auto. Ben benieuwd hoe je nieuwe dan bevalt met 182pk.

    @Zakhooi Mijn eerste MK4 haalde ik regelmatig 1:17 of 1:17,5 mee, ook in snelwegverkeer-spits, de eerste heb ik 25000 km mee gereden.
    De nieuwe liep ook, net als de eerste bij de eerste 1500 kilometer niet gelijk qua verbruik. Eigenlijk vanaf 5000 kilometer kun je echt het verbruik meten, dan is alles redelijk ingelopen.
     
    Zakhooi vindt dit leuk.
  9. Nee, dat is het niet. Als ik stuurde voelde het alsof het over tandwielen heen draait. Heel raar.
     
  10. Mmm fijn. Maandag komt de focus terug van twee weken afwezig (leder inbouw, kabel fixen, storingen fordpass en vastzetten kentekenplaat). We wachten het af.
     
  11. Vraag, zit nog te twijfelen voor de BenO set, maar hoe zit dat in de kofferbak? Scheelt dit ruimte? en behoud je je reservewiel? Kan hier weinig van terugvinden.
     
  12. Je behoudt je reservewiel, trommel van de sub wordt daar opgelegd. Daarom heen zo'n foam constructie en je hebt dus een dubbele bodem. Echter, dat foame ding bestaat allemaal uit kleine vakjes omdat de dubbelekofferbak vloer hier op rust. Wat kan je daar in kwijt? Stapeltje pennen, je reservelampen (kreeg ik van de dealer, waarom weet ik eigenlijk niet), een stapeltje a5 kladblokjes, wat wiet zakjes; je snapt het: functioneel is het niet echt te noemen. Paraplu, een schroevendraaier, boodschappentas kan je er allemaal niet in kwijt.
     
    gerardTDCI en Forocus vinden dit leuk.
  13. Vandaag was het geluid van de parkeersensoren raar. Het is een grellig gepiep en na in de supermarkt geweest te zijn kreeg ik een melding van het sos systeem te laten nakijken. De knop blijft ook constant rood oplichten.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  14. Gisteren aan de dealer doorgegeven om ook een B&O pakket aan de nieuwe focus toe te voegen.
    Volgens mij de enige nu niet aangevinkte opties zijn de HUD en zo'n trage kofferklep.
     
  15. Heb ook heel soms dat de banden kruipen of iets dergelijks. Op een rotonde dan meestal. Ik heb de ST line met design pakket, dus 235 brede banden. Nu ook winterbanden. Dat gaat gewoon af en toe kruipen, niks aan de hand. Controleer regelmatig je bandenspanning bij koude banden. Houd altijd de voorgeschreven spanning die in de deurstijl staat aan. Bij de garage doen ze meestal maar wat, dus na garagebezoek ook even controleren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  16. Mijn ervaringen tot nu toe met de Ford Focus MK4

    Wij waren op zoek naar een andere Ford Focus van ongeveer een jaar oud toen mijn oog viel op een nieuwe Ford Focus die al op kenteken stond. Dit was eigenlijk niet onze bedoeling ivm het prijs verschil. Maar na vijfenhalf jaar in een MK 3 te hebben gereden leek het ons ook wel wat, om het nieuwe model en een andere kleur te nemen. Hier komt bij, dat de MK4 ook nog helemaal opnieuw ontwikkeld is.

    Onze eerste kennis making met de Ford Focus MK4 viel ons een beetje tegen.
    Het autobedrijf waar wij naar toe gingen had een aantal nieuwe Ford Focussen op kenteken staan. Bij het proefrijden in een exact dezelfde Focus uitvoering als welke wij nu bezitten viel het ons op dat deze auto onrustig reed. De auto schudde vrij heftig en ook voelde ik de versnellingspook redelijk goed trillen bij het schakelen. Wij zijn naar circa 10 km weer omgedraaid naar de garage. Dit vonden wij echt niet fijn rijden. Bij terugkomst bij de garage hebben wij dit rijgedrag aangegeven bij de verkoper en hij liet ons daarop proefrijden in onze huidige focus. Deze focus reed een stuk beter. Hoewel het schudden en het gevoel met de versnellingspook wel iets aanwezig waren maar lang zo heftig niet als in de eerste auto. Wij weten dit aan de nieuwe 3 cilinder benzine motor. Onze vorige Focus was namelijk een diesel en dat rijd toch heel anders.
    Ja, wat gaan wij nu doen? Toch de knop doorgehakt en de Ford Focus gekocht.
    De terugrit naar huis in de nieuwe Ford Focus ging voornamelijk over de snelweg. (210km) Het rijden was even wenen in vergelijking met de diesel. Maar hij reed goed en was ontzettend stil.

    Een paar dagen later viel het mij op dat de chromensierstrip bij het achterraam aan de rechterkant van de auto niet mooi gemonteerd was. Deze stak ongeveer 4-5 mm uit. Nu weten wij dat de afwerking niet het sterkste punt is van Ford. (Bij onze vorige Focus was een achterdeur strip niet goed gemonteerd. Onze Fiesta had ook een paar punten bij aflevering). Wij dachten dit is zo gefixed. Even een nieuwe strip plaatsen en klaar is kees. Wat bleek echter bij de dealer, er moest een nieuw achterraam geplaatst worden, dit omdat de strip één geheel is met het raam. Maar daar was Ford NL het in eerste instantie niet mee eens. Die gaven aan om het oude raam er uit te snijden en dit er dan weer opnieuw in te lijmen. Mijn dealer vond dit niet kunnen. Dit is ivm het feit dat er bevestiging pluggen op het raam zitten om het raam in de goede positie te plaatsen. Hij heeft opnieuw foto’s gemaakt en dit naar Ford NL gestuurd. Hierop is besloten om er een nieuw raam in te zetten. Dit is inmiddels gebeurd.

    Ik rijd ongeveer 50 km op een dag naar mijn werk. Dit zijn alleen maar 80 km wegen met veel rotondes. De auto vond ik hierbij veelal onrustig rijden. Op de snelweg leek dit probleem niet echt aanwezig te zijn. Hierbij bedoel ik dat de auto rond de 2000 toeren wat schudde. (van voor naar achter) Ook voelde ik af en toe een hik. Dit probleem voelde ik ook bij andere snelheden onder de 120 km/h. Ik heb dit aangegeven bij de servicemedewerker van de dealer. Hij liet mij rijden in een MK3.5 om te kijken/voelen hoe ik dit ervaarde. Deze 3 cilinder reed een stuk prettiger. De servicemedewerker heeft toen gereden met onze auto. Hij gaf hierna aan dat de auto inderdaad wat onrustig reed.
    Hierop hebben wij een werkplaats afspraak gemaakt om hiernaar te laten kijken. Ook gaf ik aan dat er waarschijnlijk een TSB is voor het tikken van de leidingen in het motor compartiment is om een klemmetje te plaatsen.

    Het was mij opgevallen dat er op de middelste veiligheidsgordel van de achterbank, precies in het midden, een wit plekje zat. Dit bleek een (weef)foutje te zijn in de gordel. Ook dit werd meegenomen.

    Na 2 maal de Focus een dag bij de garage te hebben gebracht is de stand van zaken op dit moment:
    Eerste werkplaats bezoek: Alles opgenomen en naar Ford NL gestuurd. Auto heeft aan de computer gestaan ivm het onrustig rijden. Geen verder actie geweest.
    Tweede werkplaats bezoek: Raam gemonteerd, Gordel achter vernieuwd, Klemmetje geplaatst op de slangen in het motor compartiment. Auto heeft nieuwe software gekregen.

    Na nu een week met de nieuwe software te hebben gereden moet ik zeggen dat er wel een verbetering is in het onrustig rijden. Helemaal goed is het niet maar wel beter. Wat nu opvalt is dat er veel motor trillingen doorgegeven word aan het stuur. (waarschijnlijk was dit er al maar lag de nadruk op eerder genoemde punten) Het is mij bekend dat de wielen veel feedback doorgeven aan het stuur maar wat ik nu ervaar heb ik bij mijn andere (voorgaande) auto’s niet zo erg gevoeld.
    Mijn bevindingen van het rijden met de nieuwe software wou de servicemedewerker graag weten. Dit heb ik na een week rijden dan ook gemeld bij hem.
    De servicemedewerker vertelde mij toen dat hij gelezen had dat er meer auto’s last hebben van dit onrustig rijden. De problemen worden door Ford onderzocht. Het kan iets softwarematig zijn en/of met de cilinder uitschakeling te maken hebben. Ik kreeg het advies van hem om de sportstand te proberen omdat in deze stand geen cilinder uitschakeling plaats vindt.

    Wij hopen dat Ford deze problemen met het onrustig rijden snel oplost zodat wij ook echt optimaal kunnen genieten van deze Ford Focus.

    FordPass app
    Na 3 maal de app opnieuw te hebben geïnstalleerd op mijn telefoon en ondertussen ook het sync systeem te hebben gereset krijg ik nog steeds niet meer te zien op mijn telefoon dan een afbeelding van mijn Ford Focus, mijn voorkeurs dealer en kan ik live traffic aan en uit zetten.
    Ik zie geen gegevens over de bandenspanning, olie informatie etc. Het vreemde vind ik dat ik eerst FordPass app aan moet klikken in sync en dan pas de app op actief springt. Het hoort volgens mij toch zo te zijn dat wanneer de bluetooth verbinding tot stand komt de app gelijk geactiveerd moet worden?

    Ik heb dit gemeld bij FordPass. Vandaag te horen gekregen via de mail dat mijn casus is doorgestuurd naar de technische dienst. Ben benieuwd hoe dit zit?

    Het is een heel verhaal geworden maar ik wou dit toch even kwijt hier. Waarschijnlijk zijn er meer van dit soort problemen en kunnen de mensen hier wat mee.


    René
     
    Harold1 vindt dit leuk.
  17. @RKuip, Misschien handig om bij jouw verhaal de motorisering erbij te vermelden. Gaat het om een 1.0 of 1.5 ecoboost. Zover ik weet hebben beide motoren cilinder uitschakeling. Dat zou mogelijk het 'hikje" kunnen verklaren.
     
  18. Dit heb ik ook hoor, vanaf het begin al, maar volgens mij gewoon niks aan de hand en een kwestie van wennen, helemaal omdat ik van een Audi afkom waarbij het net even anders werkt.

    De truc is om juist pas gas te geven als de auto uit zichzelf naar voren of achteren begint te rollen als je hem in de D or R zet en niet eerder, dan heb je ook geen last van geknal en gebonk ;)
     
  19. Is bij DSG exact hetzelfde. Om gierende banden, gebonk e.d. te voorkomen, heel even wachten tot je het aangrijpingspunt waarop de auto begint te rollen, voelt.
     
  20. Of juist wel meteen gas geven om volle bak weg te knallen. Maar dat heeft mischien iets met rijstijl te maken.
     

Deel Deze Pagina