1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Het is je niet gegund met deze velgen... Succes met het herstel!
     
  2. Oef, dat was goed raak.. Succes met het herstel.
     
  3. Erg vervelend, was de stoep zo hoog dat de velgrandbeschermer op de band geen nut had?
     
  4. Auwww....zonde. Succes met het herstel. Ik had vorig jaar ook een beschadigde velg. Deze is netjes hersteld bij Piet Dam. Zou je ook nog kunnen overwegen.
     
  5. Vergrandbeschermer op een band is leuk om te zien, maar heb totaal geen nut.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Dat lijkt me nogal een ongenuanceerde reactie, goede (lees : voldoende brede) velgrandbeschermers op een band hebben wel degelijk nut ; ik heb diverse keren meegemaakt dat er na een onzachte touché alleen een zwarte rubberveeg op de velg zat en geen enkele beschadiging.
    Natuurlijk zal bij een grove impact een velgbescherming niet alles tegenhouden ...
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  7. In mijn geval is de velgrandbescherming van de band weinig effectief. De velgrand van mijn velgen is relatief breed waardoor deze vrijwel gelijk ligt met de velgrandbescherming van de band.

    Wanneer ik een stoeprand raak resulteert dit dus vrijwel meteen in velgschade. In dit geval was de stoeprand net iets hoger als de band en heb ik deze met zeer lage snelheid geschampt. De banden zijn geheel onbeschadigd en vertonen zelfs geen sporen van contact met een stoeprand.
     
  8. Velgrandbeschermer is van rubber wat zeer makkelijk is in te drukken. Stoeprand is beton en is niet in te drukken . Een gemiddelde auto heeft een massa gewicht van 1300 Kg.
    Nou komt de velg op de stoep rand met de 1300kg massa en nou gaat het rubber randje het probleem oplossen?
    Echt geloof me het is marketing.
    En als het bij u geen schade op de velg achter heeft gelaten, was gewoon de stoep niet hoog genoeg.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  9. Balen maar dat over komt ons allemaal wel eens volgens mij. Ik heb het ook al een paar keer mee mogen maken. Sinds een week heb ik nieuwe 18 inch met een behoorlijke velgrandbeschermer op de banden maar omdat ik een redelijk brede velg heb (8,5J) met een 225 band zal die ook weinig nut hebben.
     
  10. Tot vorig jaar had ik in 15 jaar nog geen enkele velg beschadigd. De 17 Inch velgen die ik er nu tijdelijk weer onder heb zitten heb ik in 2011 nieuw gekocht en zijn nog steeds in nieuwstaat.

    Nadat ik vorig jaar de 18 Inch velgen had gemonteerd reed ik na 3 maanden al schade aan 1 velg. Deze velg heb ik toen meteen vervangen door een nieuwe.


    In 1e instantie wilde ik de 2 velgen welke nu zijn beschadigd ook meteen vernieuwen. Echter na hier nog wat langer over te hebben nagedacht heb ik toch besloten om eerst een poging te doen om ze zelf te herstellen.

    Woensdagavond ben ik begonnen om de velgrand ter plaatse van de beschadigingen glad te schuren. Gezien de vrij brede velgrand van deze velgen kon ik hier op zich prima bij met de banden nog gemonteerd (wel leeg laten lopen en beschermd/afgeplakt). Vervolgens heb ik alles goed ontvet en de beschadigde rand voorzien van een dunne laag epoxyplamuur welke 60% aluminiumslijpsel bevat. Deze plamuur kan ook gepoedercoat worden dus als ik de velgen in de toekomst nog een keer wil laten poedercoaten is dit geen probleem.

    Vervolgens heb ik de plamuur een dag goed laten drogen en heb ik de plamuur gladgeschuurd met 400 grit schuurlinnen. Omdat nog niet alle beschadigingen goed waren opgevuld heb ik het plamuren nogmaals herhaald. Na de velgrand wederom met 400 grit schuurlinnen te hebben gladgeschuurd is de velgrand weer helemaal in de oorspronkelijke vorm. Hierna heb ik de velgrand afgeplakt en d.m.v. een airbrush verfspuit voorzien van 2 lagen primer. Helaas zijn er op 2 plaatsen nog minuscule putjes zichtbaar. Deze zijn weliswaar nauwelijks zichtbaar maar nu ik toch bezig ben wil ik deze putjes er ook uit hebben.

    Vanmorgen heb ik om er met spuiten goed bij te kunnen komen de banden aan de voorzijde van de velgrand laten drukken. Vervolgens heb ik de velgrand nogmaals geschuurd en de laatste minuscule putjes ook opgevuld met plamuur. Wanneer de plamuur goed is uitgehard en geschuurd kan ik beginnen met het spuiten van de velgrand.
     
  11. Met een hoge band dys 16inch zal je idd minder snel schade rijden dan 18inch met lage banden

    @bandenlichter
    Nou 1300kg zal het niet zijn. Maar 3a 400kg zeker. En ja die rand helpt zeer soms. Maar een breed profiel met dikke wangen zal beter werken als de velgrand. Persoonlijk vindt ik met rand mooier. En is in mijn ogen meer sier dan nut
     
  12. Massa auto , is het gewicht van de auto, mijn auto is niet van Carbon dus zit toch dichter bij de 1300kg dan bij de 3 A 400kg.
    En ik ben het helemaal met je eens dat het randje op de band vaak veel mooier staat.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. Dichter bij de 1300 kg geloof ik best, dit betekend echter niet dat er op elke velg 1300 kg druk staat. Er vanuit gaande dat je auto op 4 wielen staat, is het gewicht dat op elke velg ligt (in dit voorbeeld) 1300kg gedeeld door 4 = 325kg per velg

    edit: voor zal het wat meer zijn omdat hier de motor en versnellingsbak liggen, achter om dezelfde reden minder
     
  14. A, Ha ik begrijp de denkwijze van het rekenen, maar dat is de neerwaardse druk, wat ik probeer uit te leggen is de massa van de auto zorgt voor de inpakt van de schade. Het gaat om massa en snelheid. En omdat met inparkeren de snelheid laag is speelt de massa meer rol.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Maar het gaat niet om het rekenen.
    Het gaat er om dat de velgen van JW.
    Er straks weer als nieuw uitzien.
    Succes met opknappen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. Inmiddels beginnen de velgen er weer goed uit te zien.


    Dit is waar ik vorige week mee begon:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    En zo zien de velgen er op dit moment uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nadat ik de velgranden weer volledig in de juiste vorm heb gebracht door deze in een aantal stappen te schuren, te plamuren met een aluminium epoxy plamuur en vervolgens wederom te schuren heb ik begin deze week 2 lagen primer aangebracht. Vervolgens heb ik een dag later 3 dunne lagen in de juiste kleur "Polar Silver" aangebracht. Hierna heb ik wederom een dag gewacht om de lak goed te laten drogen en vervolgens nog een laatste dunne laag "Polar Silver" aangebracht en ongeveer 15 minuten later gevolgd door de eerste laag blanke lak. Tenslotte heb ik aantal lagen blanke lak aangebracht om voldoende laagdikte op te bouwen en de juiste glans te verkrijgen.

    Het resultaat ziet er vooralsnog zeer goed uit. aan de velgrand is totaal niet meer te zien dat deze beschadigd is geweest. De velgen moeten nog wel gepolijst worden om de spuitnevel te verwijderen maar hier wacht ik nog even een paar dagen mee tot de lak wat verder is uitgehard. Normaal gesproken zou ik de velgen hiervoor een nachtje op 60 Graden in de (industriële) oven liggen om de lak goed uit te laten harden maar gezien de banden er nog omheen zitten doe ik dat nu maar niet.
     
    FocusChris, List en Tigershark vinden dit leuk.
  17. Wauw dat ziet er weer als nieuw uit, geweldig gedaan :thumbup:
     
  18. Netjes hoor, duidelijk eer van je werk!

    Verstuurd vanaf mijn Redmi 4 met Tapatalk
     
  19. Netjes

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  20. Respect voor je werk. Ziet er weer keurig uit.
     

Deel Deze Pagina