1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Vanmorgen de velgen nog maar even voorzien van een laag wheelwax.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondanks dat de velgen inmiddels bijna 8 jaar oud zijn verkeren ze nog in vrijwel nieuwstaat.


    [​IMG]

    Door de forse velgrandbescherming zijn de velgen goed beschermd.


    Vervolgens was het tijd om de wielen te monteren. Gezien het vanmorgen flink regende heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn auto op mijn werk in de werkplaats binnen te zetten. Ideaal als je een droge, verwarmde werkplaats tot je beschikking hebt waar je in het weekend en de avonduren gebruik van mag maken.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Persoonlijk vind ik dit nog steeds enorm mooie velgen welke naar mijn mening prima staan onder de Focus 3.
     
    gerardTDCI, Leon Focus en jjonkie vinden dit leuk.
  2. Aankomende maandag gaan ze er bij mij onder.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  3. Bekende combi maar staat lekker dik zo.
     
  4. Staat perfect hoor:thumbup:
     
  5. Vooruitlopend op het jaarlijkse onderhoud dat ik binnenkort weer uit ga voeren heb ik gisteren een inventarisatie gemaakt van onderdelen die ik wil vervangen. Buiten de onderdelen die volgens voorschrift tijdens de onderhoudsbeurt worden vervangen heb ik besloten om ook wat extra aandacht te besteden aan de bekende zwakke punten van de 1.0 ECOboost.

    Het grootste zwakke punt van de 1.0 ECOboost is zoals algemeen bekend is het koelsysteem. Echter naast het koelsysteem is de recirculatie klep (recirc valve) op de turbo ook een onderdeel dat relatief vaak kapot gaat. De originele recirculatie klep bestaat uit een plastic behuizing, een veer en een rubber membraam. De rubber membraam is het zwakke punt van de recirculatie klep. Na verloop van tijd wordt het rubber hard en kan er scheurvorming optreden. Dit resulteert in een motorstoring.


    Om de staat van de recirculatie klep vast te kunnen stellen heb ik deze gisteren even gedemonteerd. De recirculatie klep zit aan de voorzijde van de motor op de turbo gemonteerd en is vrij goed toegankelijk.

    [​IMG]

    Zoals op bovenstaande foto te zien is zit de recircualtie klep met 3 (Torx T25) boutjes op de turbo behuizing geschroefd.

    Nadat ik de boutjes had verwijderd heb ik het membraam losgemaakt uit de kunststof behuizing om deze goed te kunnen inspecteren. Zoals ik eigenlijk al een beetje had verwacht is het rubber (in vergelijking met een nieuw membraam) behoorlijk hard geworden en vertoond tekenen van beginnende scheurvorming. Derhalve heb ik besloten de recirculatie klep te vervangen. De originele membraam is niet los leverbaar. Om deze te vervangen moet je dus de complete recirculatie klep (welke bestaat uit behuizing, membraam, veer en boutjes) vervangen. Dit onderdeel kost echter circa €170,- en is dus niet bepaald goedkoop.

    Voor hetzelfde (of zelfs minder) geld zijn er echter ook hoogwaardigere aftermarket alternatieven. Zo maakt Turbosmart bijvoorbeeld de TS-0203-1265 recirculatie klep. Deze klep is een directe vervanger voor de originele recirculatie klep.

    [​IMG]

    De Turbosmart TS-0203-1265 recirculatie klep heeft echter geen aan veroudering/slijtage onderhevige membraam zoals de originele klep maar een messing zuiger in een aluminium behuizing. Daarnaast is het bij deze klep mogelijk om de hoeveelheid vacuüm waarop de klep opent nauwkeurig af te stellen.

    Gezien ik de prijs van de originele recirculatie klep exorbitant hoog vind en het principe en de duurzaamheid van de Turbosmart recirculatie klep me meer aanspreekt heb ik uit eindelijk de knoop doorgehakt en de Turbosmart TS-0203-1265 besteld.



    Tevens heb ik het koelsysteem weer eens goed geïnspecteerd. Op andere forums zijn de laatste tijd steeds meer topics te vinden van motoren die schade hebben opgelopen als gevolg van een gebarsten koelslang. In de meeste gevallen is de koelvloeistof retourslang (degas hose) de oorzaak. Na de problemen met het oorspronkelijke type koelvloeistof retourslang heeft Ford d.m.v. een terugroepactie in 2014 een gewijzigd type koelvloeistof retourslang gemonteerd. Echter na enkele jaren blijkt ook dit type slang veelvuldig te scheuren/barsten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij het gewijzigde type koelvloeistof retourslang is de dikke slang volledig rubber (voorheen was dit een combinatie van gevulkaniseerd rubber en hard kunststof). Het T-stuk en de dunne slang zijn echter nog steeds hard kunststof. Bij dit type slang heb ik op andere forums de volgende problemen voorbij zien komen:

    * De dunne hard plastic leiding scheurt als gevolg van veroudering.
    * De dunne hard plastic leiding scheurt ter plaatse van de snelkoppeling als gevolg van veroudering in combinatie met trillingen van de motor.
    * Het hard plastic T-stuk breekt als gevolg van veroudering.

    Bij mijn auto vertoonde de dunne hard plastic leiding ter plaatse van de snelkoppeling verkleuringen en vervorming van het plastic. In eerste instantie was ik van plan om de koelvloeistof retourslang preventief te vervangen. Echter lost dit het probleem niet definitief op. Het is bekend dat Ford bij de fase 2 het ontwerp van de koelslangen heeft gewijzigd. Het principe en de werking van het koelsysteem is echter identiek gebleven. Na alle onderdeelnummers van de fase 1 en fase 2 te hebben vergeleken ben ik tot de conclusie gekomen dat er daadwerkelijk maar 2 koelslangen verschillend zijn tussen de fase 1 en de fase 2. Alle overige koelslangen zijn identiek.

    Uiteindelijk heb ik dus besloten om bij mijn auto de betreffende koelslangen te vervangen door de koelslangen van de fase 2. Bijkomend voordeel is dat de 2 verschillende koelslangen van de fase 2 nog goedkoper zijn als de koelvloeistof retourslang van de fase 1.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  6. Bij mij was het turbo membraam dus gescheurd en heb de reparatie bij de dealer laten uitvoeren. Ik schrok in 1e instantie van de kosten omdat het vrij eenvoudig is. Maar zoals jij ook zegt is het (complete) onderdeel stevig aan de prijs.
     
  7. Niet om het een of ander hoor, maar sla je niet een beetje door????
    Je rijd 4000 kilometer per jaar en dan dit allemaal uitvoeren? Wil je de auto dan behouden tot dat het een oldtimer word?
     
    jeroenbreuer en pd3jcw vinden dit leuk.
  8. Is deze turbosmart ook voor de 1.6 ecoboost uit 2011?
     
  9. @PhoenixNLx Ts-0203-1261

    Staat in groupsbuy topic van 2jr terug
     

  10. Ik mag dan misschien niet zoveel kilometers per jaar rijden maar technisch moet de auto gewoon 100% in orde en betrouwbaar zijn. Ik wil vooralsnog nog een jaar of 4 tot 5 met de auto blijven rijden dus op onderhoud wordt absoluut niet bezuinigd.

    Een recirculatie klep waarvan de membraam is verhard/verouderd en reeds beginnende scheurvorming vertoont heb ik persoonlijk geen goed gevoel bij. Wanneer het membraam plotseling scheurt kan dit in het ergste geval zelfs resulteren in turboschade of schade aan het gasklephuis. Wanneer er dan ook nog eens een goedkoper, kwalitatief hoogwaardiger alternatief is voor de veel te dure originele recirculatieklep is de keus voor mij snel gemaakt.

    Hetzelfde geld voor de koelvloeistof retourslang. De huidige slang zit er nu 4 Jaar op (deze is bij de terugroepactie destijds geplaatst) en vertoond diverse tekenen van veroudering/verzwakking van het hard kunststof deel. Wanneer deze slang barst resulteert dit in de meeste gevallen in motorschade. Dat deze slang vervangen moet worden is dus gewoon een feit. Echter is de koelvloeistof retourslang de laatste 2 Jaar in prijs bijna verviervoudigd. De 2 benodigde slangen om het koelsysteem te modificeren naar de fase 2 specificatie zijn goedkoper als de fase 1 koelvloeistof retourslang.


    Overigens zijn de kosten niet heel hoog. Wanneer ik het jaarlijkse onderhoud volledig zoals voorgeschreven uitvoer met originele onderdelen en daarnaast de recirculatieklep en koelslangen vervang ben ik aan materialen, olie en koelvloeistof ongeveer €225,- kwijt.
     
    StephenV vindt dit leuk.
  11. Een gescheurd membraan geeft niet per definitie een motorstoring. Mijn ouders hadden pasgeleden met hun C-Max met 1.6 EcoBoost ook een gescheurd membraan, maar gaf geen storing. Wel miste de auto wat vermogen en floot de turbo harder dan normaal. Theoretisch ben je dan volgens Ford wel de sjaak, aangezien Ford geen los membraan verkoopt, maar je een hele turbo aanbieden. Mijn vader heeft uiteindelijk bij Turbo Hoet een membraan kunnen bemachtigen. Overigens voor hetzelfde geld als die van de 1.0 EcoBoost. Als alternatief voor een hele turbo kan men ook bij Volvo in de schappen kijken. Wellicht dat zij wel een los membraam verkopen. Ze hebben een tijd lang dezelfde 1.6 turbo motoren gebruikt.
     
  12. Dit is toch gewoon de blow off valve?
     
  13. Slangetje hier, rubbertje daar en je hebt het spul weer goed voor elkaar.

    Volgend jaar pak ik het slangetje ook even weer mee. Rubber van de turbo staat ook op de nominatie.

    Ik ben benieuwd hoe de turbo smart gaat bevallen. Ik meen ergens te hebben gelezen dat dit fout meldingen geeft op een 1.0 ?
     
  14. Interessant! heb je een foto van de fase 2 slangen in vergelijking met de fase 1 slangen? Wel bijzonder dat dat zo past!
     

  15. De Focus heeft een klep welke intern afblaast. Oftewel een Recirc Valve (in het Nederlands recirculatie klep).



    Turbosmart heeft voor de 1.0 ECOboost 2 verschillende types:

    De TS-0203-1265 is een recirculatie klep welke net als de originele recirculatie klep volledig intern afblaast. Deze zou probleemloos moeten werken op de 1.0 ECOboost zonder foutmeldingen.

    De TS-0203-1065 is een gecombineerde recirc valve/dump valve. Deze blaast 50% intern af en 50% extern. Deze klep kan wel foutcodes veroorzaken.


    Zelf heb ik de TS-0203-1265 besteld welke dus volledig intern afblaast.
     
    jjonkie en Leon Focus vinden dit leuk.
  16. En is is de TS-0203-1265 ook anders dan kwa afblaasgeluid?
     
  17. Daar ga ik achter komen wanneer hij is gemonteerd.

    Ik verwacht echter eerlijk gezegd niet veel verschil wat betreft afblaasgeluid t.o.v. de originele recirculatie klep.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  18. Had al effe gespeurt idd, zou t zelfde zijn als orgineel.
     

Deel Deze Pagina