1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Droogtescheurtjes band

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Anithing, 3 apr 2024.

  1. Hi,

    Onderstaande vraag bestaat eigenlijk uit 3 delen/verschillende vragen:

    Afgelopen weekend heb ik mijn winterbanden gewisseld voor mijn zomerbanden.

    Toen ik de zomerwielen uit de opslag haalde en inspecteerde, viel me op dat er droogtescheurtjes/haarscheurtjes zich op het loopvlak van de band bevinden, precies in het profiel. Gelukkig is er geen karkas etc zichtbaar, dus het zijn kleine scheurtjes.
    Normaliter zou je dit eerder op de wang van de band verwachten.
    Bijgevoegde foto is van internet, maar illustreert bovenstaande goed.

    1. Kan ik hiermee nog een seizoen doorrijden, of kan ik de banden beter toch wel vervangen nu?
    2. Ik heb nu 235/40 R18 op de Ford ST-line velgen. Ik begreep dat je zonder problemen terug zou kunnen gaan naar 225/40 R18, en dat dit het weggedrag zelfs ten goede zou kunnen komen. Iemand hier ervaring mee, of zijn er nog andere zaken waar ik hier op moet letten?
    3. Kunnen de huidige TPMS sensoren blijven zitten, of moeten die ook vervangen worden? Ze hebben het namelijk allemaal over nieuwe ventielen plaatsen, maar deze zitten toch vast aan de sensoren?
    [​IMG]
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. #2 Dennis182, 3 apr 2024
    Laatst bewerkt: 3 apr 2024
    Die banden zijn nog prima APK goedkeur. Vooral bij Michelin komen droogtescheuren vaak voor en als je niet de banden binnen 5 jaar oprijd zal je het altijd wel hebben.
    Uiteraard kan de band minder presteren (minder grip, maar komt niet door de scheuren maar puur door de ouderdom) je moet zelf bekijken of je nog vertrouwen in de banden hebt.
     
  3. Droogte scheurtjes geven aan dat t rubber is uitgedroogd. De prestaties zullen dus aanzienlijk minder zijn dan wanneer ze nieuw zijn. Hoe oud zijn de banden? Vaak komt dit door de leeftijd. Kan je nog wel gewoon mee rijden.

    De 225 banden kan je gewoon monteren. Zolang je aan beide zijden per as maar dezelfde maat hebt. Ze zijn vaak ook goedkoper dan de 235 variant.

    De ventielen worden wel vervangen, maar de sensor niet, die wordt overgezet. Zit er nl aan vast gedraaid.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Om antwoord te proberen geven op je vragen:

    - Ik ben geen banden expert, maar ik zou me hier geen zorgen om maken en prima nog een seizoen op rijden. Mocht je wel vragen hebben denk ik langs een bandenboer om het na te vragen ;)
    - Ik weet niet zo goed wat wel en niet kan omtrent banden formaat :)
    - Lijkt me wel dat de TPMS overgezet kunnen worden, wanneer de batterijen leeg zijn is dat een ander verhaal. Volgens mij zitten die aan het ventiel vast ja
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Op deze banden kun je prima nog een seizoen rijden maar daarna zou ik ze wel vervangen. Kwestie van aanvoelen en ligt ook erg aan je rijstijl.
    225 kan er prima onder en de auto zal dan waarschijnlijk ook minder spoorzoeken.
    Tmps sensoren worden geloof ik op het ventiel gedraaid dus die kunnen gewoon overgezet worden
     
  6. Bedankt allen! De banden zijn nu 5 jaar oud. Naar aanleiding van profieldiepte wilde ik ze na dit seizoen toch al vervangen omdat ze toch langzaam kaal beginnen te worden. Scheelt weer dat ik ze niet direct hoef te vervangen, hier had ik namelijk geen rekening mee gehouden.

    Wat betreft 225 vs 235: mijn huidige 235's sporen inderdaad best wel, ik begreep dat 225 hier een stuk minder last van heeft. Ander argument is inderdaad de prijs. Zit nu te kijken naar Goodyear Eagle F1 asymmetric 6
     
    M.Blaak, Dennis182 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Tijd om de acties in de gaten te houden ;) Die zijn er in de zomer vaak wel!
     
    Anithing en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina