1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor tikt / ratelt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pompie2010, 6 mrt 2024.

  1. Hallo,
    Ik heb een probleem met mijn focus 2008 1.6 16v.
    Motorcode SHDA
    Mijn motor tikt / ratelt bij gas geven, bij gas los laten en stationair hoor ik niets
    Bij koude motor is het erger dan bij warme motor maar niet weg.
    Bij constante snelheid op de snelweg is het niet waarneembaar.
    Ik dacht aan de klepstoters maar dan zou het stationair ook hoorbaar moeten zijn...
    Zou iemand raad weten war ik dit zou moeten zoeken??
     
  2. Hoe is je oliepeil?
     
  3. Is dat niet de motor met nokkenas versteller issues?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Nokkenasversteller kan. Alleen dan zou met warme en koude motor meer hetzelfde klinken. Als met warme motor minder hard klinkt. Ja je zou bijna verder denken zo aan het verhaal. Aan drijfstanglagers.

    Maar idd als het een 1.6ti-vct blok is hopen dat idd toch de vertellers zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. die schijnen rond de 160K wel vv te moeten worden heb ik laatst gelezen hier.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Bedankt voor de reacties en het mee denken...
    Het oliepeil is keurig op peil en weinig tot geen olieverbruik
    Ik hoop natuurlijk dat het niet de drijfstang lagers zijn, daarom ga ik dan eerst maar eens kijken naar de nokkenas verstellers...
    Ik kom hier later even op terug....
    Alvast bedankt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Rodknock klinkt volgens mij vaak andersom: minder hoorbaar bij gasgeven, en meer hoorbaar bij gas-los en stationair omdat dan de boel minder belast wordt.
     
  8. #8 Pompie2010, 10 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
    Ben eens bij de Ford dealer langs geweest....
    Deze zei dat het wel vaker gebeurt dat motoren gaan tikken bij een bepaalde km stand.. (hij heeft inmiddels 300k gelopen)
    Ik moest me er maar geen zorgen over maken en het was ook niet noodzakelijk om er iets aan te doen... het kan geen kwaad.. dit vind ik een beetje een vreemde diagnose....
    Als nog vind ik het een irritant geluid en wil er toch wel van af... al moet ik dan eerst vinden waar het vandaan komt...
    Omdat het harder is bij koude motor en bij warme motor minder maar ook zomaar even weg kan zijn is het een mooie zoektocht..
    Het gebeurd dat ik bij warme motor de motor uit zet en 5 min later weer start dat het even weg is. maar komt dan ook wel weer terug.
    Zou het verstandig zijn om er eens een olie toevoeging in te doen? en welke zou dan aan te raden zijn?
    Ik kreeg ook nog van iemand een reactie dat de "pingelsensor' defect zou kunnen zijn.... kan iemand zich hier in vinden??
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9.  
  10. Als geluid soms weg is. Dan kunnen het niet je drijfstanglagers echt zijn. Die liggen eruit of niet. Niet dat het bij een wonder weer goed zijn.

    Beste is keer opnemen, in de auto en onder de motorkap. Met koude motor en eventueel warme motor.
    Dan zullen we echt meer kunnen vertellen.

    Brandstofadditief kan je altijd keer toevoegen.
    Olie additief doe je bij warme motor en dan niet rijden maar na 15min draaien. Afzetten en olieverversen. Je kan dat namelijk niet laten zitten. Spul zorgt ervoor dat er meer vuil eruit wordt gehaald
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Dat zou wel weer een geruststellende gedachte zijn.....
    Ik ga eens proberen om het op te nemen, dat zou wel makkelijk zijn ja...
    Zouden de injectoren kunnen tikken?
    Ik heb namelijk een stethoscoop voor geluiden en bij de injectoren is het zeer goed hoorbaar...
    Omdat het tikken hoofdzakelijk is als ik gasgeef met optrekken/accelereren en niet als ik gas geef in stilstand, is dit ook lastig te horen.
     
  12. Injectoren hoor je idd altijd. Alleen dat geluid is altijd hetzelfde eigenlijk
     
  13. Even een vraagje....
    Ik ga eerst eens proberen met een olie additief om de klepstoters te reinigen..
    Heeft iemand ervaring hiermee? En welke wordt dan aanbevolen?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Dat heeft vrij weinig zin want dit type motor heeft vaste klepstoters en geen hydraulische klepstoters.


    Bij dit type motor dient de klepspeling elke 160.000 KM of 8 Jaar te worden gecontroleerd en indien nodig te worden afgesteld.

    Doordat dit type motor vaste klepstoters heeft zonder vulplaatjes geschied het afstellen door de gehele klepstoter te vervangen. Deze klepstoters zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Aan de hand van de dikte van de reeds gemonteerde klepstoter en de gemeten klepspeling dient te worden bepaald welke maat klepstoter er nodig is om de juiste klepspeling te verkrijgen.

    Gezien voor het vervangen van de klepstoters de distributieriem los moet en de nokkenassen moeten worden uitgebouwd is de voorgeschreven interval voor het controleren/afstellen van de klepspeling gelijk aan het vervangen van de distributieriem.


    Gezien de kilometerstand van 300K is het niet ondenkbaar dat de klepspeling te ruim is t.o.v. de voorgeschreven waardes. Het is dan ook niet onverstandig om de klepspeling te (laten) controleren. Al is het alleen maar om dit als mogelijke oorzaak uit te kunnen sluiten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Oke, nou bedankt voor de info...
    Dat heeft dan inderdaad geen zin om te doen...
    Maar kan het mogelijk zijn dat het tikken van de kleppen goed hoorbaar is bij optrekken/ accelereren? En bijna niet hoorbaar is bij gas los.... Stationair is het wel te horen maar dan moet je met je hoofd onder de kap komen...
     

  16. Als ik vragen mag.....
    Ik begrijp dat jij een programma hebt voor dit soort info.. zou jij voor mij de maten eens willen opzoeken?
     
  17. Klepspelling is in algemeen 0.15-0.20mm inlaat en dubbele voor uitlaat dus 0.3-0.4mm
    Wat het exact moet hebben is de vraag. Echter als dit niet goed us, dan heb je er constant last van. Nier zozeer in bijgeluiden maar vooral ook in performance due dan minder is.

    Als garage al zegt us normaal geen zorgen om maken. Dan zal het meevallen.
    Maar het is net als met ons, als we 70 zijn lopen we ook minder fanatiek dan wanneer we 30 zijn. Hoort bij de leeftijd.

    Maar kan je geluid reproduceren als je stilstaat en dan gas geeft. Want dan kan je keer opnemen. Maakt het wel makkelijker voor raad het geluid
     
    Pompie2010 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Bedankt, ik ga het eens proberen op te nemen...
    Als de auto stilstaat is het geluid bijna niet hoorbaar, het is bij het accelereren het ergst.... Warm minder dan koud...
    Als het lukt om opnames te maken zal ik ze posten....
     
  19. Hoor je het geluid ook bij een bepaald toerental of door het hele toerengebied? Is het een licht geratel, of harde tikken?
     
  20. Het is door het gehele toerengebied... Als hij koud is zijn het wel harde tikken, bij warme motor wordt het zachter....
    Ik heb nog geen opname kunnen maken..
     

Deel Deze Pagina