Thanks Edgar. Ik ga me er vanaf nu beter mee bezighouden. Met mijn oude Ford Focus 1800 uit het jaar 2000 had ik nooit zulke problemen gehad. Modernere autos zijn blijkbaar gevoeliger.
Als je de olie aftapt moet je goed controleren dat er geen rubber deeltjes in zitten,want het kan zijn dat de aanzuigkorf verstopt is omdat je olielamp niet zomaar aangaat.
Daar zit voor mij toch een probleem, je schrijft dat het olielampje aan gaat en er genoeg olie in zit , ga ervanuit dat je olie gepeild hebt ! dan komt er dus onvoldoende oliedruk in het systeem dit kan veroorzaakt worden door een dichtslippende aanzuigkorf die voor de oliepomp zit ik zou er in ieder geval niet meer mee rijden tot er meer duidelijkheid is betreffende de olie vervuiling en of er deeltjes in zitten van de riem
Wat hierboven gezegd wordt dus. En ja de moderne auto’s vanaf zeg mid jaren 2000 zijn onderhoudsgevoig. Dat komt door het downsized en allerlei toepassing zowel hardwarematig als software matig om de uitstoot zo laag mogelijk te krijgen. Met dank aan alle milieu eisen.
De meeste deeltjes zitten dan al in het aanzuigfilter en onderin de carterpan, dat loopt er niet of amper uit als je alleen de olie aftapplug losdraait. Zou als ik jou was gaan voor een inspectie van de distributieriem, oliepomp riem en aanzuigfilter bij een goede (Ford) werkplaats. Dat je olielampje brandt terwijl je olieniveau op peil is lijkt een teken aan de wand, betekent mogelijk veel ellende door onvoldoende of wegvallende oliedruk. Je schrijft: "al 3 jaar zonder oliewissel". Dat is funest bij wetbelts. Ik zou er zelf, behalve een heel rustig ritje naar een goede werkplaats met verstand van zaken, nu niet meer mee rijden totdat resultaat inspectie bekend is. Sterkte en succes in ieder geval!
Een rustig ritje of niet is geen garantie dat de riem heel blijft de kracht op de riem is ongeveer gelijk bij hoge of lage toeren
Zojuist gebeld door de garage. De versnellingsbak was droog en ze vermoeden dat het bij de 'gever' van het pedaal zit. Deze gaan ze morgenvroeg vervangen. Kosten € 300,- dat valt me nog mee. Hopelijk is dat probleem daarmee opgelost. Toen ik gisteravond de auto naar de garage bracht bleef het olielampje uit, maar ik ga sowieso de olie verversen. Ik heb een automonteur in de familie, die laat ik nog naar de distributieriem ed. kijken.
Nou, de koppeling lijkt inderdaad weer goed te werken. Op de terugweg van de garage brandde het olielampje ook niet (meer). Toen ik mijn dochter naar sport ging brengen ging deze helaas wél weer branden. En als bonus toen ik haar weer ophaalde (had geen ander vervoer helaas) ging ook het motormanagement lampje oranje branden. Totdat de olie en de filters vervangen zijn zal ik sowieso niet meer de weg opgaan, maar het extra lampje zit me totaal niet lekker. Ik hoop dat alle lampjes na de verversing weer uitgaan, maar ik zal de auto sowieso laten uitlezen / nakijken daarna. Met voorgaande auto's heb ik werkelijk nooit zoveel problemen gehad in zo'n korte tijd. Ik snap dat het deels mijn eigen schuld is door gebrek aan onderhoud....
Dat een koppeling kapot gaat, dat kan. Het blijft techniek en bewegende delen zijn nu eenmaal vaak aan slijtage onderhevig. De ECOboost 1.0 is een knap staaltje der techniek. De motor is niet voor niets ooit 5 achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot beste motor in zijn klasse tijdens de International Engine of the Year verkiezing in Stuttgart. Echter, de motor dient zorgvuldig onderhouden te worden volgens de voorschriften van Ford. Eigenlijk wel logisch, er wordt veel vermogen gehaald uit de motor met de inhoud van een pak melk. Het feit dat er 3 jaar geen onderhoud is uitgevoerd en de huidige motorproblemen wijzen op een distributieriem die aan het oplossen is. Vraag, heb jij in de afgelopen 3 jaar weleens olie bijgevuld? Zo ja, wat voor olie was dat?
@Martin123t Ik heb een maand of 2 geleden olie bijgevuld, dat was Castrol 5w20. Het peil zat toen net tegen het minimum aan.
Als dat niet de olie met de juiste toevoeging is, zoals volgens mij door Bertus al eerder werd benoemd, kan dat het oplossen van de riem behoorlijk bespoedigen. Alles valt en staat met tijdig en correct onderhoud. Heb het zelf aan de hand gehad. Distributie- en oliepomp riem vervangen, oliepompzeef bleek dusdanig vervuild dat ook de pomp zelf is vervangen.
Duidelijk. Ik zal eens kijken of ik de lege fles nog ergens heb liggen om dat te checken. Toen ik de automaterialen zaak mailde heb ik wel mijn kenteken doorgegeven en gevraagd of dat de juiste olie was.
Nou heb de fles gevonden, zie onderstaande link. https://imgur.com/gallery/xpePOV2 Die hufters hebben mij dus de verkeerde olie meegegeven terwijl ik per mail mijn kenteken doorgegeven had én aangegeven dat het om een 1.0 EcoBoost gaat
Dat houd in afhankelijk wat de storingscode aangeeft wat er aan de hand is de distributie vervangen en oliepomp nakijken, als de motor nog niet overleden is.
Vanochtend de olie, oliefilter en luchtfilter vervangen en alle storingslampjes gingen uit !! Olielampje liet (alleen de eerste keer) even op zich wachten maar ging gelukkig ook uit. Ritje van 20 minuten op de snelweg gedaan, en hij rijdt als een zonnetje. Motor klinkt ook veel rustiger. Start/stop lijkt nog steeds niet te werken. Ik zal dit eens proberen te resetten. Ik zag een YouTube filmpje van een ander type focus waar men de mistlamp achter een aantal seconden ingedrukt hield, en vervolgens het gevarenlicht een aantal seconden. Is de procedure hetzelfde voor mij Focus Ecoboost 1.0 uit 2017 ? Ik heb ook via de boordcomputer een reset gedaan van de olieverversing. Kun je dan ook ergens via de boordcomputer terugvinden wanneer voor het laatst olie ververst is ? Ik kon dat zo 1-2-3 niet terugvinden namelijk.
HAAL NU EENS DE CARTERPAN ERAF EN CONTROLEER DE OLIEZEEF IN DE AANZUIGBUIS!!!! Kan het duidelijker? er wordt meerdere keren aangegeven dat er mogelijk delen van de riem in de aanzuigbuis zitten, dat is niet ondenkbaar nu je met de verkeerde olie hebt gereden. Of niet, dan is het goed mogelijk dat je motor in de soep loopt. It's your call...
Hij loopt vanzelf in de soep dat het even duurt voor het olielampje uitgaat zegt mij dat het aanzuigfilter is vervuild.
inderdaad. Olielampje betekend eigenlijk maar 1 ding: Er is onvoldoende oliedruk En dat kan eigenlijk maar 2 dingen betekenen: -er zit te weinig olie in de motor -de oliepomp kan niet genoeg druk opbouwen doordat de oliezeef verstopt zit Beide zijn desastreus voor de lagers. Negeren = je motorblok afschrijven
Na het vervangen van een oliefilter kan het een paar seconden duren alvorens het oliedruk lampje uit gaat, een paar seconden dus, de pomp moet het filter even vullen met olie voor er druk opgebouwd kan worden.