1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Limiet roetfilter bereikt. Nu rijden om te reinigen.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dave Houben, 26 feb 2024.

  1. Goedenavond,

    Ik heb sinds een maand een 2e hands Focus MK4 (benzine) uit 2018.
    Sinds 2 weken krijg ik regelmatig de melding: Limiet roetfilter bereikt. Nu rijden om te reinigen.
    Nu had ik vooral kleine stukjes gereden dus ik dacht dat het daar aan lag. Afgelopen week een langere rit gemaakt van 2 x 1 uur met gootste deel van de km's over de snelweg. De auto een paar keer goed doorgetrokken maar de melding blijft een paar keer per week zonder regelmaat terugkeren. De auto heeft een KM stand van 117.000, lijkt mij dat het filter dan al niet op kan zijn!?
    Is iemand hier bekend mee en zo ja wat kun je eraan doen?
    Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Een echte flinke rit maken van 2 uur of meer en niet alleen flink doortrekken maar hoog in de toeren houden. De boel moet goed heet worden en door geblazen worden. Alleen als die 117dkm allemaal vooral korte ritten zijn kan ie echt zo snel vol zitten vooral als het nieuwe rijden dus de achakelmomenten van ford zelf aanhouden is toegepast. Hoe leuk ook voor de uitstoot voor je motor en katalysator is het funest.
     
  3. Is de KM stand NAP / import auto? Roetfilter bij 117dkm is wel heel vroeg.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Ik wist niet dat er in een benzine motor een roetfilter heeft dat is toch alleen bij een diesel.:lol:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Heb bij een rijschool gewerkt splinternieuwe auto’s die nog 30dkm al roetfilter problemen hadden. Diesels dat wel en rijles auto’s dus flink mishandeld maar dan nog. Veel kleine stukjes is funest voor motoren vanaf ongeveer begin 2010 toen het downsizen echt hard ging. 117dkm van 2018 is minder dan gemiddeld mee gereden dus zal niet heel veel snelweg gezien hebben wat dit kan verklaren. Just my 2 cents
     
    bws723 vindt dit leuk.
  6. Het is geen importauto en de KM stand was NAP logisch, volledige onderhoudshistorie is aanwezig dus dat klopt wel. De melding wil ook niet zeggen dat je roetfilter moet worden vervangen maar geeft wel aan dat het gereinigd moet worden door ermee te rijden. Maar ja, hoe dan als zelf een lange rit van 2 x 1 uur niet voldoende is?!?
     
    bws723 vindt dit leuk.
  7. In een lage versnelling blijven rijden zodat hij meer toeren draait.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  8. Even terug naar de verkoper?
    Laat hun maar advies geven of het roetfilter statisch laten reinigen.
    Je hebt nog garantie na 1 maand toch?
     
  9. Goed hoog in de toeren houden tijdens zo een rit dus Max vierde versnelling bij 100kmh
     
  10. Is dat niet slecht voor de motor om zo lang hoog in toeren te rijden?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Na aanschaf van mijn mk4 had ik da in het begin ook. Vooral als het onder 10graden kwam.
    Echter met warme motor paar keer goed doortrekken en ff idd verhoogd toerental, lees 3500-4000rpm, even rijden. Hierna is het me tot heden nog niet meer voorgekomen.
    Nee dat is niet schadelijk voor als je het een keer doet. Je rijdt zo ook geen 10km, maar een sec of 5 zeg maar. Bij diesel die zakte voor roetuitstoot, reed dan rondje keer in zijn 2 tot toerenbegrenzer doortrekken. 2x en bij terugkomst was bij betreffende dieselmotor roet uit de uitlaat geblazen en slaagde dan vaak meteen voor roetuitstoot.
    Meest schadelijk voor de motor is onder de 1200rpm rijden en denken die heuvel dat haalt hij wel. Het is als je voelt dat motor commentaar begint te geven, dan keer terug schakelen zodat het vloeiender verloopt.

    Zelf adviseer ik meer om paar keer goed door te trekken en dan niet bij 2500rpm al schakelen maar door te trekken naar 5000rpm. Dit bij elke tank keer doen, is beter dan altijd onder de 2500rpm rijden.
     
  12. Zover ik weet moet de motor aan een aantal condities voldoen om het regeneratie proces te starten en te voltooien, welke dit zijn weet ik zo niet precies, kijk eens in het instructieboekje, maar een ervan is warme motor en olie, als het proces begint wordt er wat extra brandstof ingespoten om de temperatuur in het roetfilter verder omhoog te brengen tot een temperatuur waarbij het opgeslagen roet verbrand
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Bij 100kmh zit geloof ik rond de 4000rpm dat is geen enkel probleem
     
  14. Als het blok goed warm is kun je prima langere tijd hoge toeren aanhouden, zolang je uit het rood blijft is er niks aan de hand.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Klopt helemaal bij diesel. Daar is uitlaatgas rond de 150 a250 graden
    Door aanpassing als glieibougies aanzetten egr anders bedienen. Krijg je uitlaatgas meer richting 450graden. Echter regeneratie proces us bij 550graden. Daarvoor heb je additief on het proces te verlagen naar 450graden.

    Bij benzinemotor us uitlaatgas rond de 550graden nagenoeg altijd. Want 3weg kat werkt pas op zijn best als het het op 550a600graden zit.
    Dit is dus goed genoeg voor regeneratie process.
    Vandaar bij warme motor goed doortrekken en hogere toeren draaien zorgt ervoor dat er hogere luchtsnelheid door de uitlaat gaat. Hierdoor blaas Je hem het beste schoon
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. ik rij toch al ruim 15 jaar Focus diesels en heb nog nooit mijn rijstijl hoeven aanpassen om 'm te laten regenereren.
    zijn de roetfilters in een diesel dan zoveel beter/anders dan van een benzineauto?
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Ja maar jij rijdt ook lange ritten en soms is ok best lekker door. Als dat nooit gebeurd is met deze verklaart dat een hoop.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. #19 Kees37, 27 feb 2024
    Laatst bewerkt: 27 feb 2024
    Dit heb ik ook gehad met mijn Focus uit 2018. Is toen, dacht ik, een software update uitgevoerd. Daarna heb ik het nooit meer gezien.

    Edit: Even opgezocht
    https://focusclub.nl/index.php?threads/mk4-st-line-business-verkocht.113088/page-7
    vanaf post 134
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Ik kan me ook niet bepaald vinden in de noodzaak om de motor vol op toeren te gaan rijden
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina