1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Misfire ST225 Uitlezen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dylan Odekerken, 19 feb 2024.

  1. Gisteren de Focus weer van stalling gehaald en gewassen. Mooi een rondje gereden maar toen kwam het.
    Motor was mooi op temperatuur, mooi recht stuk, je raadt het al we gaan even op het gas.

    Helaas opeens minder vermogen, en hij klonk anders. Toen ben ik maar meteen gestopt en even de kap open gegooid.
    Auto loopt niet lekker, stinkende verbrandingsgeur uit de uitlaat. Het lijkt een beetje op vuurwerk, en de auto/motor schudt als een malle. Ook ploft hij vrij veel en klinkt die niet als een 5cyl.
    Ik hoop op enkel een Bobine of een injector dingetje en niet op een gescheurde cylinder wand.

    Nu wil ik eigenlijk zelf niets hebben om ook mee te kunnen uitlezen. Ik heb begrepen dat dit met FORscan kan, hebben mensen hier ervaring met uitlezen met FORscan? Ik kom veel dingen tegen over programmeren van functies maar niet over het uitlezen. Werkt dit goed? Kun je je hiermee ook bepaalde waardes uitlezen?
     
  2. Elmconfig werkt beter met mk2.
    Zou m iig niet veel rijden nu. Onverbrande benzine door de motor heen is ook niet alles.
     
  3. Rijden doe ik hem nu sowieso niet, ik heb gelukkig nog altijd een focus 1 1.4, en die doet het prima.
    Kun je met Elmconfig ook foutcodes uitlezen? Ik kan hier namelijk niet zoveel over vinden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Ja met elmconfig kun je ook foutcodes uitlezen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Ook een keer gehad met de Mk2 ST... toen was het een bobine. Bij de Mk3 ST ook een keer gehad... toen was het een bougie.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Eerste zin baart me beetje zorgen.
    Je haalt je auto uit de stalling.
    Dat wil zeggen dat je moet afvragen hoe lang de benzine erin zit.
    Er zijn twee dingen die problemen kunnen geven bij stalling. 1 is lege accu, 2 is brandstof raakt verouderd.
    Dit is helemaal het geval bij e10. E0 hebben we niet meer maar met e5 is de vraag hoeveel ethanol erin zit.

    Al kan slechte ontstekking ook zijn. Maar dan niet zozeer bobine. Bougie kan door lange tijd niet gebruikt worden issues geven
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Het label E0 bestaat niet en daarom zijn tankstations verplicht E5 erop te plakken aangezien dat het eerstvolgende label is (tot maximaal 5% bio-ethanol, wat dus ook 0% kan zijn). In ieder geval Shell claimt dat er geen bio-ethanol in hun V-Power brandstof zit en ik zie niet in waarom ze daar over zouden liegen.

    Ik neem overigens aan dat de topicstarter sowieso geen E10 tankt met een ST
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. @Frank Focus
    klopt tankstations mogen niet vermelden als het E0 is. want dan valt het per direct onder E5.
    Heb alleen geen idee of er een tijdje E0 werd neergezet bij euro102 of die super fuel van duitsland.

    en ja met st ga je ook sneller vanuit dat je E5 tankt dan E10.
    Al moet ik zeggen dat ik nagenoeg geen verschil voel en zie met mijn auto.
    Maar mk2 st heeft ongeveer helft aan koppel en vermogen meer als de mijne, en 2cil meer.
     
    Frank Focus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  9. Even ter extra toelichting, auto heeft maar 3 maanden stil gestaan. Accu is opgeladen met een druppellader.
    Olies en vloeistoffen zijn nog goed en afgepeild
    Ook tank ik altijd Shell V power racing 100 in duitsland, en als die niet beschikbaar is 98.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. dan kan heb je idd geen ethanol erin zitten.
    Rede dat ik het zei is dat met modernde technieken, oude brandstof juist problemen kan leveren.
    wetende dat euro95 binnen 3jaar op een simpele aggregaat probleem levert als het er nog in zit.

    Ieder geval hou het in achterhoofd, als tank ver leeg is. vol gooien met nieuwe benzine. Dat kan nooit kwaad.

    Wat betreft uitlezen kan met elke app op je gsm. forscan lite, torque,
    https://diagnoseapparatuur.nl/obdlink-mx-bluetooth
    Zelf heb ik deze erin zitten, was toen wel onder de 100 nog.
    maar deze werkt prima op mk3 en nu op mk4.
    Voor uitlezen zal dit beetje overkill zijn.
    https://diagnoseapparatuur.nl/doe-het-zelf/scanners/icarsoft-i800
    Dit is zonder app op je telefoon te gebruiken.
    maar zie niet dat je zegt dat je storing hebt. want dat maakt het lokaliseren van de issue makkelijker.

    Je zegt zelf dat het niet op 5cil loopt. dat er eentje niet meedoet. of denk je dat het issue op meer cilinders mee speelt.
    Als het naar benzine stinkt dan spuit het mogelijk wel in maar ontbrand het niet.
    Je zou alle bougies kunnen verwijderen en checken hoe ze eruit zien. kijken of je dit meer verteld.
    Is bougie nat dan kun je haast zeker van zijn dat betreffende cil niet goed meewerkt.
    Bougie met cil a wisselen en bobine met cil B wisselen.
    Dan nog een keer rijden en kijken wat resultaat is.
    op dezelfde cil, issue met benzine toevoer of slechte compressie.
    op cil a, installeer 5 nieuwe bougies.
    op cil b, bobine slecht en zou dan vervangen moeten worden. Dit is vaak voldoende op 1 cil.

    Tevens kijk of er geen water op je bougie staat, of stond de auto in stalling.
    Dit is vaak bij de 1.6 versie een probleem dat door regen water bij de bougie staat, met gevolg dat ontsteking ontregeld is.
     
  11. Bij een gescheurde cilinderwand zou ik witte rook uit je uitlaat verwachten en zaken als een leeg rakend KVS reservoir wat kan duiden op KV lekkage.
    Dan zou ik ook verwachten dat het probleem al meteen na de 1e keer starten op zou moeten treden (doordat KV in je verbrandingskamer lekt).
    Uitlezen en als je wil sleutelen even de bougies eruit halen om te kijken hoe ze eruit zien. Niet mee rijden aangezien onverbrande benzine je catalysator kan slopen.
    Ik verwacht niet dat het probleem in je benzine zit, zelfs niet met E10. Met injectie motoren kan je dat prima een half jaar zonder problemen laten staan.
     
  12. Bedankt voor alle reacties!
    Ik heb een Forscan module besteld, al dan wel voor de computer, niet voor de telefoon.
    Daarmee kan ik eventueel uitlezen van welke cylinder het afkomt.
    Dit weekend haal ik de bougies eens eruit, wellicht dat we het hier al aan zien. Zo niet lees ik hem eens uit.

    Gescheurde cylinder wanden hoop ik op van niet. Ik zie geen apparte rook uit de uitlaat en tot nu toe geen KV verlies. Ik ga eens aan de vloeistoffen ruiken, wellicht dat ik daar iets aan kan herleiden.
     
  13. Met de torque-app op je telefoon kun je ook loggen. Staat een hele lijst in met actuele gegevens waarin ook de eventuele misfires worden aangegeven.

    upload_2024-2-20_13-21-26.jpeg

    Als hij zo slecht loopt kan ik me bijna niet voorstellen dat er niet meteen een duidelijke code uit komt om je in de goede richting te sturen.
    Ik weet niet hoeveel kilometer de ST weg heeft, maar wellicht dat nieuwe injectoren plaatsen sowieso wel een goed idee is.
    Mijn ST startte soms lastig als hij warm was en ik bv na een minuut of 10 weer wilde starten. Dat was na het vervangen van de injectoren over en reed hij ook een stuk soepeler.

    Ook eens gehad dat hij erg inhield bij volgas. Toen bleek dat het iridium puntje van 1 van de bougies verdwenen was (zaten er nog geen 5000km in).

    Zowel bij de slechte injectoren als bij de slechte bougie geen duidelijke storingscode of EML gehad.

    Hoop dat je de oorzaak snel gevonden hebt
     
    Edgar Focus en Dennis182 vinden dit leuk.
  14. De auto stinkt, vuurwerk lucht, zou dit ook als zwavellucht beschreven kunnen worden? Zo ja dan is het goed mogelijk dat de cat of de lambda sensor niet naar behoren functioneert. Een stukende cat of sensor kan ook vermogensverlies en een slecht lopende motor tot gevolg hebben.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Dag allen,

    Vandaag eindelijk er aan toe gekomen om aan de auto te werken. Ik had een nieuwe bobine bij de Partspoint opgehaald. Uiteindelijk bleek het toch gewoon de bobine op cylinder 4 te zijn die het begeven had. Na deze vervangen te hebben liep de auto weer als een zonnetje.
    Nu de resterende 4 bobines met 5 nieuwe bougies besteld. Binnekort bij de beurt derest ook allemaal even vervangen. Samen met de distributieriem.

    Bedankt allen voor de reacties! Gelukkig zijn ergere defecten bespaard gebleven.
     
    M.Blaak, OmeJoyo, Mpothoven en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Mooi toch dat het is opgelost en dat je het nog even laat weten. Hebben we allemaal weer wat aan.
     
    John_mk2_RS en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina