1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Benzine verbruikmeter springt hoog en laag na chippen

Discussie in 'Performance tuning' gestart door soheilmd, 15 jan 2024.

  1. Ik heb paar dagen geleden mijn MK4 laten chippen bij EQ Performance van 150pk 240nm naar 190pk en 300nm.
    Moet eerlijk zeggen had meer performance verwacht. Mijn eerder gechipte autos hadden veel groter verschil na chippen dan nu, maar dat terzijde.
    Wat ik nu heb is dat de verbruiksmeter behoorlijk schommelt. Gister op snelweg 120km/h op cruise control verbruik sprong hoog en laag tussen 7L en 9L terwijl het een vlak stuk snelweg was. Heb contact opgezocht en ze willen naar kijken, maar was benieuwd of iemand dit kent of zelf meegemaakt heeft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Wat doet de snelheid zelf.
    Heb keer meegemaakt dat hij te veel gas geeft en daardoor cruisesnelheid voorbij schoot en dan weer gas losliet. Uiteindelijk heb ik toen op mk3 de 182pk versie op laten zetten en dat was perfect.

    Denk dat je minder van vermogen winst merkt ivm motor denk soms max rpm increase per seconde heeft.
    Bedoel sprintje met aanhamger of zonder is even snel. Alleen met aanhanger werkt motor meer ter compensatie van.

    Zo voelt het voor mij ieder geval.

    Maar kan ook zijn dat ik met 2.0duratec met aanhanger en 500kilo ijzer vermogen te ver weg zakt.
    Zelfde aanhanger en ijzer met me mk3 en mk4 merk ik nauwlijks verschil als ik optrek bij stoplicht. Dan voel je niet echt dat je de aanhanger erachter hebt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. op de cruise zou dat verschil niet zo groot moeten zijn volgens mij. Tenzij het heel hard waait en hij af en toe even flink moet bijgassen om de snelheid vast te houden.
     
  4. Snelheid was constant.
     
  5. EQ Performance gebeld, ik ga vandaag erheen om de auto uit te lezen. Als niks gevonden wordt, wat zouden jullie doen terug laten zetten naar fabriek software of zo blijven rijden?
     
  6. Terugzetten
     
    soheilmd vindt dit leuk.
  7. Heb je de auto ook op een rollenbank gehad om te kijken of het beloofde vermogen er nu uitkomt?
    Kan uiteraard zijn dat er met de tuning iets niet helemaal goed is gegaan en/of dat een sensor een beetje in de war is.

    Zelf heb ik actueel verbruik nooit weergegeven staan, blijft een schatting en het moet wel een beetje leuk blijven.
    Ik controleer zelf van tankbeurt na tankbeurt of het verbruik enigszins binnen de normale perken blijft.
     

  8. EQ heeft geen dyno.
    Het gaat mij niet zozeer om het verbruik, maar meer dat iets niet goed zit waardoor iets in de war is.
     
  9. Ze gebruiken een ander apparaat waarmee ze rijdend op de weg pk/nm kunnen meten.
     
  10. Net bij EQ geweesd, ze hebben de originele software op gezet en proef gereden. Volgens hun is het met de originele software net zo. Er zou aan de koude lucht liggen werd mij verteld. Verder waren geen fouten te zien. :think:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Heb jij zo'n actieve gril die automatisch open en dicht gaat? Wellicht dat deze met het koude weer wat heen en weer rommelt waardoor ook de verbruiks meter iedere keer zich aanpast.
     
    soheilmd en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Een actuele verbruiksmeter is nu eenmaal altijd bewegelijk een motor gebruikt tijdens rijden zeker niet continu dezelfde hoeveelheid brandstof zelfs als wij denken dat de motor stabiel draait is de electronica aan het afregelen en die verbruiksmeter loopt daar een beetje achteraan gewoon van het scherm drukken en het gemiddelde brandstofgebruik erop zetten is beter voor je gemoedsrust
     
    Patman, VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Klopt, meestal had ik een schommeling van 0.5 tot maximaal 1liter. Nu was het van 6.5L naar 9 liter op en neer. Had het nooit zo hoog gehad.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina