1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Deur wil niet meer in vergrendeling bij kou

Discussie in 'Exterieur' gestart door G-J B, 10 jan 2024.

  1. Goedemiddag,

    Bij mijn 2008 Ford C-Max liep ik van de week tegen het volgende issue aan:

    Bestuurdersportier ging zonder problemen open. Hendel voelde niet zwaar aan (niet zwaarder dan normaal iig) bij het openen van het portier.

    Bij het sluiten echter, vertikte het deurslot weer te sluiten. Pas nadat de auto op temperatuur was gekomen deed het slot het weer en kon ik het portier normaal sluiten.

    Iemand hier enige ervaring mee? Ik heb al gezocht naar vergelijkbare ervaringen op het forum maar kon niets vinden.

    Wat me wel opvalt is dat de handgreep van de bestuurdersportier ietwat zwaarder gaat dan die van bijvoorbeeld het achter portier. Ik heb zelf het vermoeden dat de kabel van de buiten handgreep naar het slot mechaniek wellicht door bevroren vocht bleef hangen maar voordat ik de boel open trek ben ik toch benieuwd of er mensen met een vergelijkbare ervaring zijn en me wellicht op het goede spoor kunnen zetten.

    Alvast bedankt!
     
  2. zal wel ergens een beetje vocht in zitten (niet gek met de afgelopen maanden regen) de boel smeren wil wel helpen
     
  3. Klein beetje wd40 of siliconen olie er in spuiten.
     
  4. Heb sinds twee dagen exact hetzelfde met mijn MK4. Gister met WD40 gespoten, maar helaas vanochtend hetzelfe. Met föhn slot warm gemaakt en het werkte weer.
     
    Ton in Focus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. #5 firebolt, 10 jan 2024
    Laatst bewerkt: 10 jan 2024
    Yep in mijn vorige focus 2..meerdere malen vloekend . Met sjorband tussen de voor deuren geparkeerd. kwaaltje vet word dik en sluitpal vergrendeld niet meer.. smeren aan de buitenkant heeft geen zin. Omdat je niet bij het mechaniek kan ( binnen plaat met raam mechanische moet verwijderd )

    Klein truukje deur hielp wel. Deur dicht gedrukt houden en opslot doen. Werkte bijmij wel

    Had al een nieuw slot gekocht. Maar heb al andere auto gekocht.. mocht je slot willen hebben. Als hij het zelfde is ? Is hij voor jouw

    Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Heb ik met mijn CC ook last van. (bestuurderskant) Zal bij warmere temp de sloten ook weer eens smeren. (zover dat lukt)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Hier hetzelfde! Dealer opgebeld en die zei dat hij de hele dag gebeld werd met deze vraag. Advies was WD40 of wat ruitenontdooier in het slot spuiten. Beide hebben niet geholpen dus ik ben bang dat de föhn de enige optie is
     
  8. Bedankt voor het aanbod. Gek genoeg heb ik er maar 1 keer last van gehad (of eigenlijk 2 keer als ik de passagierskant voor meereken, daar had ik het vorig jaar een keer).
    Als het weer het toe laat zal ik eens kijken of ik de deurkaart kan verwijderen om er wat beter bij te komen. Sinds die ene keer, zelfs met aanhoudende vorst, kwam het niet meer voor.

    Zou zo uit mijn hoofd niet durven zeggen of het slot gelijk is tussen de Focus en C-Max. Zal het eens navragen bij de dealert.
     
  9. WD40 heeft bij mij ook niet geholpen. Ruitenontdooier zou ik niet durven, ben bang dat dat spul in het slot blijf plakken of residu achterlaat wat op lange termijn meer beschadigd.
    Tot nu was de föhn de enige oplossing maar je moet geluk hebben en voor de deur staan.
     
  10. Helaas niet aan gedacht toen ik het erin spoot:roll: gelukkig heb ik er maar een kleine hoeveelheid in gespoten. Hopelijk gaat dit niet in de toekomst niet lijden tot beschadigingen of iets dergelijks..
     
  11. Wat misschien helpt is met WD40 alles weer “schoon” spuiten zo dat de ruitenontdooier weg is.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  12. Same here, Fiesta mk7 bestuurdersdeur. Was lastig rijden voor mijn vrouw (is haar auto) toen haar deur niet meer dicht wilde. Halverwege de rit pakte hij hem wel, toen het intern warm genoeg was.

    Gisteren ingespoten met siliconen spray (voor water afstoting). Slot intern, achter de hendel naar binnen en mechanisme van de deur zelf. Weet niet welke nu de doorslag gaf, maar vanmorgen werkte het weer om de deur dicht te krijgen.

    Wel hebben we nog het probleem dat de buiten hendel de deur niet opent na nachtvorst (voelt loos) en moet eerst van binnen uit geopend worden, daarna werkt ie wel via buiten.
    Lastig, maar beter te doen dan geen sluitende deur.......
     
    Edgar Focus en JJ95 vinden dit leuk.
  13. Bijzonder dat ze dit bij Ford nog steeds niet opgelost hebben. Mij Ford mondeo uit 2008 had er ook last van in 2010. Auto maar 2 jaar gehad. Dus hoe het later is verlopen weet ik niet. Tijdje geen nieuwe Ford gehad, wel oudere die had dit probleem niet. Collega heeft net als ik een Focus uit 2019, hij heeft er ook last van, ook bestuurders deur. Ikzelf heb er (nog) geen last van gehad. Blijkbaar komt er toch ergens vocht in het slot. En hebben ze dit euvel 15 jaar nog niet opgelost.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Niks bijzonders aan. Sloten worden nat en water bevriest :shrug: De een is er misschien gevoeliger voor dan de andere, maar als 't dooit en daarna weer vriest krijg je ijs de raarste plekken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Blijft bijzonder dat ik het alleen bij een Ford meegemaakt heb dat de deur niet meer sluit, en dat het bijna altijd de bestuurders deur is, en geen andere.
    Ford zou best iets kunnen bedenken dat het vocht niet meer zomaar in het slot komt. Auto's worden normaal toch ook tijdens het ontwikkelingsproces toch getest in winterse omstandigheden.
    Ook mag je aannemen dat als er klachten komen van klanten dat ze hier iets aan zouden gaan doen. Maar blijkbaar is er in 15 jaar ongeveer niet veel veranderd aan het slot mechaniek.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Mijn Focus mk3.1 had het probleem niet, onze Fiesta dus wel. En vele Fords van verschillende jaartallen, echt een raar Ford probleem. Heb nog nooit een andere merk auto gehad met dit verschijnsel.
    Dat het alleen de bestuurders kant treft, komt omdat daar vaak het enige fysieke slot zit voor de noodsleutel.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Mijn micra wilde met de eerste vorst ook niet open. Slot gesmeerd en toen was alles weer prima. Dus zoiets kan ne proberen. Beetje vloeibaar vet erin en gaan met die banaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Mijn focus uit 2007 heeft nooit problemen met de vorst gaat altijd open ( even afkloppen)

    maar is volgens mij geen Ford kwaal hoor dat er verschillende merken er mee stoeien
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Vanmorgen toch weer half problemen. Deur wilde weer niet open van de buitenkant, via binnenkant wel.
    Eerste poging viel hij niet in het slot....bij de 2de poging en daarna gelukkig wel.

    Als het inderdaad het slot zelf is, dat is er zo uit te halen bij de Fiesta. Kan ik die en goed insmeren/inspuiten en het mechaniek er achter ook. Hopelijk helpt dat eens echt.
     
  20. Elk merk heeft het. Rede is dat langs de ruit water in de deur komt. Gevolg dat condens tegen alles komt. Dus ook bij de slot. Of zelfs erin. Dat bevriest.

    Bij peugeot 308 en skoda deuren vol met water, slechte afwatering.
    Pegeot 5008 terugriepactie water/condens op ruitenwissermotor. Daar is toen oplossing voorgekomen. Ook diverse peugeot sloten die swinters defect raakte.

    Probleem is tijdens de test is alles nieuw. Zit er dus genoeg smeermiddel in de sloten. Daarnaast draaien ze ene na andere test. De kans dat vuil/condens bij komt is laag.

    Sloten en deurrubbers kun je het beste insprayen. Sloten ook regelmatig keer smeren. Dit kan issues met de sloten voorkomen
     

Deel Deze Pagina