1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoud dealer of universele garage?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door VdR-HJD, 6 jan 2024.

  1. Bij mijn vorige auto's heb ik vaak zelf onderhoud gedaan of dit laten doen bij de plaatselijke garage.
    Nu met de MK4 heb ik ineens sterk het idee dat ik het bij de Ford dealer moet laten doen en ik begrijp niet waar dit bij mij vandaan komt...

    Is het een must en een meerwaarde om dit onderhoud bij de dealer te laten doen of gewoon lekker naar de plaatselijke garage waar je al vertrouwen in hebt?

    Alvast bedankt voor het meedenken!
     
    Pibo_Focus_CC en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Dat is voor iedereen persoonlijk.

    De een vindt dealer onderhoud belangrijk voor eventueel doorverkoop of degelijk aantoonbaar onderhoud (én de pechservice) de ander gunt het de lokale garage. Als het voor jou goed voelt om het lokaal te laten onderhouden, gewoon doen. Kosten technisch zal je natuurlijk bij de universele garage beter uitkomen.
     
    Maestro, Edgar Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.
  3. Hier altijd wel dealer voor de eerste auto. Voelt vertrouwd en breng graag extra geld naar de garage :lol: Nee, maar vind het voor de focus (en verlengde garantie) wel fijn het bij de dealer te onderhouden en ook de Europese pechhulp is wel fijn om erbij te krijgen.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  4. Ik denk dat mijn gevoel om het te moeten doen bij de dealer komt, door de app van de auto... Ik kan het niet helemaal plaatsen maar ineens is de drang er om het bij de dealer te doen, best vaag...
     
  5. Herkenbaar. De Focus gaat bij mij ook naar de dealer. Eerste keer dat ik een erg jonge auto heb gekocht. Daarvoor nooit over nagedacht om een auto naar een dealer te doen voor onderhoud. Voor een auto van nu vier jaar oud voelt het goed om bij de dealer te doen. Zeker icm hoe kieskeurig de Focus is met de juiste olie. Voelt nog niet goed daar op te vertrouwen bij een universele garage. Is dat logisch? Vast niet, ze kunnen het vast bij de universele garage net zo goed. Desnoods zelf de olie aanleveren :) Ford Assistance is ook prettig. Ondanks ook lid te zijn van de ANWB. Over paar jaar maar nieuwe afweging maken.

    Heb nog een auto, die gaat naar een universele garage. Waar ik al jaren auto's in onderhoud heb en altijd vertrouwen heb in hun deskundigheid.

    Rationeel en gevoel... tja, welke van twee wint het :lol:.
    Gelukkig bevallen beide bedrijven goed. Met twee auto's hoef ik dus niet echt te kiezen en ga ik naar beide :mrgreen:
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  6. Ik maak gebruik van de diensten van beiden.

    -Voor het regulier onderhoud ga ik naar de Ford dealer: Een onderhoudsboekje van bij de dealer is bij herverkoop toch wel een meerwaarde. Ook de "gratis" wegbijstand is mooi meegenomen. Uiteraard betaal je er voor, maar als je het apart neemt dan moet je het uiteraard ook betalen.

    -Voor slijtage-onderdelen / herstellingen ga ik naar een goedkope garagist. Niet enkel ligt het uurloon toch wel wat lager, maar als je de stukken zelf mag aanleveren spaar je het meest uit. Dan betaal je minder loon en minder aan onderdelen. Bijkomend heb je dan alsnog het voordeel dat je, als dat nodig zou blijken, toch gewoon naar de Ford dealer voor een herstelling want je bent namelijk vaste klant voor het onderhoud.
     
    Maestro en VdR-HJD vinden dit leuk.
  7. Is allemaal erg afhankelijk van diverse factoren voor mij. Auto is uit 2015 en bij onderhoud bij de dealer krijg je ford assistance. Vorige auto’s gingen naar mijn vaste garage en deze vanaf nu ook. Ze zijn daar welwillend om te luisteren als het gaat om gevoelige zaken zoals de olie en meestal zelfs al bekend er mee. Kom er al ruim 20 jaar en heb ook meerdere mensen er naar verwezen. Nooit gekke dingen gehad bij hen en zelfs als ik een andere auto koop en bijvoorbeeld een jaar niet kom geen enkel probleem. Dus na februari gaat ie lekker daarheen. Boekje wordt ook netjes ingevuld daar alleen in de app niet. Maar kan me voorstellen dat als je een jonge of nieuwe auto hebt je dan ook rekening houdt met doorverkopen en dus een ingevuld boekje en app belangrijk vind voor de waarde.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  8. Ik kom er ook niet helemaal uit wat er precies gedaan moet worden... Het is de beurt van 120.000 kilometer of 8 jaar... Is het nou de "kleine beurt" met een Apk, dan is het misschien financieel slim om dit door de dealer te laten doen voor de assistence en eventuele verkoop..
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. De focus van mij gaat naar een garagebedrijf waar ik al jaren kom geven goed advies en alles word netjes bij gehouden stempels in de onderhoudsboekjes. En bij elke auto die ik gehad heb doen ze de specificaties volgens het merk dus niks geen rare dingen.die van mij heeft net het onderhoud gehad en er zijn geen gekke dingen naar voren gekomen. En voor mijn gevoel heb ik altijd het idee dat je bij de dealer een nummer bent maar dat is persoonlijk en meer geld kwijt bent.En mijn focus is van 2018.
     
    Bramzel, VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Ik heb nog een ander sentiment: ik kom liefst niet bij de dealer omdat ik er verschillende keren het idee heb gehad dat ze niet helemaal weten wat ze doen, en dat ik voor hen de leerschool betaal (niet alleen bij de Ford dealer trouwens). Ik snap dat ze niet alles kunnen weten, maar dat mag niet mijn probleem zijn.

    Je moet denk ik gewoon geluk hebben. Het kan prima gaan bij een dealer, dat geloof ik best, en bij een onafhankelijke garage kan het net zo goed fout gaan. Echter, als er geen garantie meer in het spel is en/of als ik de auto zelf "op" rijd (en op dit moment is met een 2.0 TDCI die kans erg groot, tenzij het diesel rijden prijstechnisch wel heel vervelend wordt), dan neig ik naar een onafhankelijke garage.
     
    Bramzel en VdR-HJD vinden dit leuk.
  11. Ligt denk ik wel aan de dealer. Heb mijn Focus bij een grote vestiging gekocht (Groningen), daar zal dat vast zo zijn.
    Maar voor onderhoud (of leuke dingen) kom ik bij een kleinere. Daar heb ik niet gevoel meer een nummer te zijn dan bij een reguliere andere garage. Misschien ook niet handig hoor, anders was de overstap naar een universele garage wellicht makkelijker :lol:

    Dat speelt bij mij geen rol. Vind het prettig dat de app klopt. Maar bewaar alle facturen keurig. Dus onderhoud is hoe dan ook aan te tonen. Maar goed, ben toch niet van plan de Focus te verkopen.
     
    VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. #12 VdR-HJD, 6 jan 2024
    Laatst bewerkt: 6 jan 2024
    Wij verkopen de auto waarschijnlijk wel binnen enkele jaren dus dan is het wel het overwegen waard...

    Normaal gesproken reden wij in auto's van 6 jaar alleen deze is jonger dus weet niet precies waar we slim aan doen..
     
  13. Hoe schat jij het belang van 'dealer onderhouden' binnen nu en enkele jaren in? Als je denkt dat dit van belang is bij verkoop... dan is bij twijfel naar de dealer brengen geen slecht plan. Hoe jonger de auto, hoe meer van invloed schat ik in.

    Maar denk vooral dat aantoonbaar goed onderhoud op de juiste momenten belangrijker is. Mits dit bij een fatsoenlijk bedrijf is uitgevoerd. Een Bosch Car Service of Vakgarage zal beter staan, dan een vage eenmansgarage.
     
    VdR-HJD en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Bij mij ging/ gaat de auto altijd naar de dealer. (ongeacht de merken die ik tussendoor heb gereden)

    Puur om registratie (lees stempels), zij kennen het merk goed, hebben de juiste onderdelen, hebben de juiste software, de juiste apparatuur/ gereedschap.

    Ik heb "geen vertrouwen" in universeel, tenzij het een echt (1) merk specialist is.
     
    gerardTDCI, Sir Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.
  15. Ik zal maandag de dealer eens bellen welk onderhoud er precies moet plaats vinden en wat daarvan de kosten zijn. Als dit acceptabel is voor mij dan laat ik het onderhoud daar doen... De APK is dan voor mij een ander verhaal en laat ik dan waarschijnlijk bij de universele garage doen. Ik denk dat je daar mee het voordeligste uit bent en dus het beste van beide....
     
  16. Mijn eerste ervaring met de dealer was niet zo best, telt misschien ook mee. Katalysator was kapot drie maanden na aankoop en werd onder garantie vervangen. Tot zover goed. zou een dag duren en kreeg een leenfiets. Prima. Om half zes nog steeds niet gebeld om de auto weer op te halen dus op de fiets er naar toe. Was alleen nog verkoop personeel die met mij maar de werkplaats ingingen om te kijken of hij daar nog was. Ja hoor daar stond ie op de brug motorkap open. Die is dus niet klaar. Ja maar ik moet morgen gewoon werken en heb nu geen vervoer want hij zou vandaag klaar zijn. Na wat belletjes met management kreeg ik uiteindelijk toch een vervangende auto. Volgende dag die weer ingeleverd en met een sorry ja vergeten te melden dat het wat tegenzat was de zaak voor hun klaar. Tsja dan ga ik daar liever niet terug voor onderhoud. Mijn eigen garage had me dat nooit gebeurd.
     
    Marcel B, gerardTDCI en VdR-HJD vinden dit leuk.
  17. Ach, wij zien het nu met de Fiësta, de bekende problemen met de stuurbekrachtiging die met schokjes gaat,
    contact met de dealer opgenomen en het eerste wat ze doen is de onderhoudshistorie online bekijken,
    mis je wat dat heb je gewoon pech en geen recht op eventuele coulance, terwijl het onderhoud dus wel
    is uitgevoerd maar dus niet door een dealer.
    Is verkapt mensen dwingen om duur onderhoud uit te laten voeren
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  18. Als we het dan toch over ervaringen gaan hebben dan ga ik even op de zeur stoel zitten.

    Een van mijn ervaringen (en de duurste) was het vervangen van de DPF in een Mondeo van 2011. De garagehouder waar ik normaal heen ga wilde z'n vingers er niet aan branden, gezien eerder ervaringen met het vervangen van de DPF waar het niet bepaald goed was gegaan. Goed, DPF's zijn vervelende dingen, dus dat accepteer ik (er was ook weinig andere keuze, maar dat terzijde).

    Dan maar op naar de dealer: daar verwacht je dat de vervanging goed gaat, want die kennen hun auto's. Afspraak gemaakt, auto ingeleverd, huurauto opgehaald, en afwachten. Na twee dagen was de auto klaar en heb ik 'm opgehaald. Geweldig! De DPF-storing was weg. Voor ongeveer 30 km, en toen zag ik weer een motorstoring. Toch maar eens gebeld hoe dat kan, en natuurlijk krijg ik het antwoord dat het me vrij staat om nog eens langs te komen, zodat ze er opnieuw naar kunnen kijken. Op mijn kosten dan wel. Dat betekende ook dat ik voor de tweede keer een huurauto nodig had. Opnieuw is na twee dagen was de auto klaar, en ik heb de DPF-storing niet meer teruggezien.

    Ik had van tevoren al eens opgezocht over hoe en wat met de DPF (helaas kan ik wat ik toen op die Engelstalige fora vond niet meer terugvinden, maar misschien is er hier iemand die het herkent). Het schijnt dat er bij die DPF's (iig) twee onderdelen zijn: de DPF zelf, en iets wat een additief inspuit om het roet beter te kunnen verbranden. Bij het eerste bezoek was alleen de DPF vervangen, en bij het tweede bezoek is dat andere onderdeel ook vervangen. In een paar artikelen had ik al gevonden dat als de DPF zelf vervangen moet worden, je beter beide onderdelen kan vervangen, omdat het onderdeel dat het additief bij spuit dan vaak ook verstopt zit en je het probleem niet volledig oplost. Maar de Ford-dealer had dit niet gedaan, dus ik ging ervan uit dat het dan in mijn geval toch niet nodig was. Helaas. Als wel meteen alles was vervangen, dan was ik 1) minder geld kwijt geweest (arbeidsloon, tweede keer de huur van een auto), 2) minder tijd kwijt geweest, en 3) had het imago dat auto dealers bij mij hebben juist een boost gekregen in plaats van opnieuw een domper opgelopen. En als ze erover twijfelden of ze de volledige vervanging wel zouden doen om kosten te besparen (dat was de reden die werd opgegeven waarom het niet was gedaan), dan hadden ze nog steeds eerst contact met mij op moeten nemen om hierover te overleggen: waarschijnlijk had ik ervoor gekozen om alles meteen laten vervangen.

    Een andere ervaring is de vervanging van de cruisecontrol knoppen aan het stuur van dezelfde Mondeo. Daar was er eentje van kapot, dus dat hele setje moest vervangen worden. Ik ben er drie keer voor terug geweest en ik heb er uren zitten wachten. Bij het tweede bezoek kwamen ze erachter dat de knoppen die besteld waren, hoewel ze er identiek uit zagen, niet voor deze Mondeo waren en dus nooit gingen werken. Er zijn nieuwe besteld, en na het derde bezoek had ik twee dagen voordat ik een goeie 850 km ging rijden weer een werkende cruisecontrol. Net op tijd dus, want dat doe ik niet graag zonder cruise...

    Een man komt met een Mondeo MK3 bij de Ford-dealer (ik dus, en dat is al even geleden). Er zit een Blaupunkt TravelPilot EX met bluetooth module in de auto, echter... er zitten te veel telefoons in waardoor hij zijn telefoon niet meer kan toevoegen. "Meneer, kan iemand hier mij vertellen hoe ik al die oude telefoons uit de bluetooth kan gooien? Er zitten er zes in, en meer kan volgens de documentatie niet, dus ze moeten eruit. Ik zit in het menu rond te kijken, maar ik krijg het niet voor elkaar." "Maar u kunt toch in het handboek vinden hoe dat werkt?" "Jazeker, dat staat er ook in, maar het ding geeft me gewoon niet de mogelijkheid om die telefoons te verwijderen." Heel vriendelijk kijkt een monteur met de man mee, maar hij snapt het ook niet: ze volgen samen met de handleiding op schoot deze tot op de letter, maar de optie voor het verwijderen van telefoons is er gewoon niet. "Ja, u kunt uw auto hier laten staan, en dan kunnen we het nakijken." De man denkt er ongeveer 2 seconden over na, en bouwt maar een Parrot CK3100 in die hij nog van z'n vorige auto had liggen. De bluetooth module van de TP EX heeft nooit gewerkt.

    Ach ja, als kers op de taart... Voor de huidige Focus van 2016 reed ik dus een Mondeo van 2011. Dat is volgens mij en alle andere info die ik kan vinden een Mondeo MK4. Daarvoor had ik er een van 2006, en dat was een MK3. Dat wil zeggen, NL Wikipedia zegt: "Mk3; 2000-2007 Modelcode CD132", "Mk4; 2006-2014, Modelcode CD345", en de auto's die ik reed kwamen met de foto's op Wikipedia overeen. Maar corrigeer me vooral als ik dat verkeerd heb, en dan kom ik met plezier op m'n verhaal terug. Toen ik een jaar of wat geleden met m'n vader bij de dealer was om naar een C-Max te kijken, raakte ik met de sales figuur die ons te woord stond aan de praat. Tijdens dat gesprek wist hij me te vertellen dat mijn Mondeo van 2011 helemaal geen MK4 is, maar een MK3. Hij was er absoluut zeker van, en dat gaf me echt vertrouwen. Nou ja, ik heb er m'n schouders maar over opgehaald, waarna hij in sneltreinvaart m'n vader ging uitleggen hoe alle knoppen van de C-Max werken; ik zie het nog gebeuren. (Mijn vader heeft daar overigens weinig van onthouden. Hij gebruikt alleen het hoognodige, en vraagt soms iets over de knoppen die hij niet begrijpt, waarna hij ze toch niet meer gebruikt en vergeet waar ze voor zijn... :schater: Jawel, ik houd van 'm, maar 't is ook grappig.)

    Echt waar mensen... Ik wil geloven dat de mensen die bij een dealer werken weten wat ze doen en weten waar ze het over hebben, maar ik vind het moeilijk. Als ik alles teruglees dan zou je je bijna afvragen waarom ik eigenlijk een Ford rijd. Maar ik vind de auto prima, en ik weet een auto van een dealer te onderscheiden... :mrgreen: Verder moet je alles in perspectief zien: dit is ook alleen maar mijn ervaring bij één dealer. Dus begrijp me goed, mensen met Ford Assistance, garantie, of wat dan ook dat je anders kwijt raakt: ik snap het, dan zou ik ook de dealer het onderhoud laten doen. Zolang als dat nodig is dan. Als ik naar programma's als Wheeler Dealers zit te kijken dan zou ik willen dat ik het allemaal zelf kon doen. Maar dat is om meerdere redenen geen optie.

    En nu houd ik erover op. :P
     
    helhond, gerardTDCI, DexterXL en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. #19 rsterenb, 7 jan 2024
    Laatst bewerkt: 7 jan 2024
    Ik kon het niet loslaten. Volgens mij is de "DPF Fuel Vaporizer" wat ik zocht.
    Met een paar bijhorende interessante videos:

     
    VdR-HJD, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Fiesta:
    Tot +/- 140.000KM naar Ford garage gegaan, daarna Vakgarage op loopafstand. Bevalt prima en stuk goedkoper dan de Ford garage. Ook zijn de Ford garages om ons heen zijn van Van Mossel en daar meerdere keren idioot behandeld dus kom daar niet. Staat nu 210.000KM op de teller en de vering is slecht. Garage is nog van mening dat het nog wel net even kan.

    Edge:
    Auto is natuurlijk exotisch, en rij er 50.000KM per jaar mee. In onderhoud bij Ford dealer, dan ook fatsoenlijk garantie op de onderdelen. Onderhoud is wel duur, verwacht dat ik 5000 had kunnen besparen door alles lokaal te doen. Service is voor de rest goed en altijd goed geholpen bij de balie. Ook netjes probleem met wind geluid opgelost, ik was het vergeten te melden en de monteur kwam er met een proefrit achter. Deze heeft de bodemplaat beter bevestigd en toen was het probleem opgelost en was de auto behoorlijk stiller (zelf ging ik er vanuit dat het van de deuren o.i.d. kwam).

    Banden doe ik bij de garage van Fiesta en zaken zoals ruitenwissers doe ik zelf.

    Ford assistent gebruik ik niet, ik heb ANWB.

    Voor de rest waarde van je auto hoef je het niet bij een Ford dealer te doen, de kosten die je extra kwijt bent wegen niet op tegen de mogelijke extra opbrengsten.

    Volgende auto gaat alleen de eerste 120.000KM naar de dealer, daarna naar de lokale vakgarage. Uurtarief bij de garages is bespottelijk en ook de prijzen voor onderdelen zijn ruk.
     
    Edgar Focus en VdR-HJD vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina