1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus C-Max 1.8-16v Futura 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Laurent, 22 dec 2023.

  1. Beste Ford kenners,

    Ik rijd al jaren met veel plezier in een Ford Focus 1.6 Wagon uit 2002 met 290.000 km.
    Gisteren is de auto weer goedgekeurd voor APK. Wel had mijn garage wel wat aandachtpunten (slijtage onderdelen) op te noemen. Niets heel bijzonders maar toch overweeg ik deze kosten in de toekomst niet te willen maken maar bij te leggen bij een andere gebruikte auto. Omdat ik liever wat hoger wil zitten en omdat ik geen groot budget heb overweeg ik een Ford Focus C max 1.8 uit 2006 met 250.000 km of een C-max 1.6 uit 2007 met ongeveer 200.000 km's aan te schaffen.

    Maar zijn deze modellen van Ford net zo robuust en betrouwbaar als mijn huidige Ford? Of kan ik toch bijvoorbeeld weer kijken naar een Focus Station met dezelfde eigenschappen/motoren en kilometerstanden zoals C-max die te koop staan.

    Als de C-max een aanrader is, waar moet ik dan op letten?

    Alvast heel veel bedankt voor jullie reactie.

    Groet
     
  2. Ik rij zelf op dit moment een Focus station uit 2007 met de 1,6 Ti 16V VCT motor (met 116 PK) en die bevalt me eigenlijk prima, rij er al 5 jaren zonder storingen en extra kosten mee rond alleen motorolie (met filter) en filters op tijd verversen en ruitenspoeiervloeistof bijvullen en het duurste van allemaal regelmatig benzine tanken!

    Ik heb de auto ooit als inruilauto overgenomen van een bevriende autohandel, had toen wel heel veel achterstallig onderhoud en hij reed niet goed (inhouden, schrokken, tillen, etc.), maar daar was de prijs ook na!
    Heb met een vriend de hele auto weer in een goede staat gebracht (nieuwe voor en achterremmen (schijven en blokken); nieuw velgen (de stalen waren helemaal krom en 1 helemaal doorgeroest, gevaarlijk gewoon) en nieuwe banden; alle vloeistoffen en filters vervangen; achterremklauwen gereviseerd; nieuwe (andere gebruikte) gasklephuis; nieuwe LMM (luchtmassameter); motorkap slot met bediening compleet; nieuwe ruitenwissers rondom en nog wat zaken! En de auto laten uitlijnen na het wisselen velgen met banden!

    Hij bevalt mij dus prima en is dus gewoon een degelijke en betrouwbare auto, echter ook de lagere zit gaat op termijn een probleem worden en wil ook naar een auto met een hogere zit en denk ook aan een Focus C-max!
    Ik heb de gewone 1,6 (met 100 PK) gereden en vind hem helaas wat te traag, is ook geleverd met de 1,6 met 116 PK zoals in mijn Focus maar die zijn zeldzaam, alternatief is de 1,8 met 120 PK dacht en/of de 2.0 met 140 PK of zo! De laatste vind ik te veel benzine gebruiken, ook omdat ik veel korte ritten rij overdag! Ik heb ook begrepen dat de 1.8 en 2.0 nogal de tendentie hebben olie te gaan gebruiken helaas! Dus ben er nog niet uit!

    Ik begrijp dat je nu een Focus uit 2002 rijdt dus model 1 fase 2 (denk ik), dan zou een Focus 2 (geen C-max) al een verbetering zijn, o.a. meer veiligheid (meer airbags en steviger carrosserie) en meer luxe en de prijzen ervan zijn ook niet super hoog van ca. 1000 tot ca. 2000 euro heb je al wat leuks, wel op de roest letten! Een C-max kost meestal iets duurder, maar ook niet erg veel! De Focus C-max (en ook model 2) is een beetje verouderd en minder in trek dus je kunt ze nu voor een redelijke prijs kopen! Let wel op schadeauto's, roestvorming, import verleden en staat van onderhoud, dat je niet zoals ik gelijk heel veel moet laten doen, ik kon alleen die focus kopen, omdat ik het zelf met een vriend kon doen en de onderdelen van het internet heb gekocht tegen een sterk gereduceerde prijs!

    Dus ik kijk ook nog verder hoe of wat te doen, de huidig rijdt nog prima dus is niet direct nodig, wil wel in 2024 voorjaar serieus gaan kijken en/of moet iets tegen het lijf lopen, je weet het nooit!

    Ben benieuwd hoe het bij jouw gaat aflopen, keuze en ervaringen!

    Groet en SUC6 met het zoeken!
     
  3. Qua motor heb ik alleen ervaring met de 1.6i en de 2.0i, de 1.6i is een vlotte motor maar mist het doortrekken,
    de 2.0i is leuk, maar die moet even op gang komen, eenmaal op gang dan gaat die lekker door.
    Ik heb begrepen dat de 1.8i een compromis is van die 2 motoren en dat dat prima rijd, mijn broertje heeft een
    Focus 2 met een 1.8i, intussen staat deze al over de 260.000km en gaat nog prima door.
     

Deel Deze Pagina