1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 2 MK4.2 wagon Titanium X

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door R@ymond, 22 aug 2023.

  1. #1 R@ymond, 22 aug 2023
    Laatst bewerkt: 24 aug 2023
    Iets (nouja veel) eerder dan gepland komt er deze week een nieuwe bolide op het pad.
    Na 2 jaar geheen en weer naar de garage, en ondanks de fabrieksgarantie hebben we in goed overleg met de dealer besloten om het boek MK4.1 te sluiten.
    Erg zonde, we hebben destijds bewust voor deze uitvoering/kleur en motorisering (1.5 150pk) gekozen. ( topic over de MK4.1 )
    Panther Blue is maar een korte periode leverbaar geweest, en is in onze ogen de mooiste blauw die leverbaar is geweest, de 150pk/240nm is gewoon lekker (vooral het koppel), en het trekgewicht van 1500kg is praktisch.
    Maar de frustratie en teleurstelling als het na reparatie wederom niet goed is hebben het plezier in deze auto behoorlijk weggehaald.

    Waarom dan toch weer een Focus, en dan in een minder sterke motorisering?
    Wij zijn erg fan van stations, de ruimte, de wegligging, er is geen type auto die tegen een station op kan.
    Een Kuga, stond wel op de lijst, maar we zijn nog jong :D (geintje @Kees37 ), nee deze in nieuwe uitvoering zat gewoon boven budget. Tweedehands had gekund, maar wij willen gewoon een station.
    Een ander merk, tsja ik denk niet dat we bij welk merk dan ook een dergelijke deal hadden kunnen sluiten, en Ford blijft gewoon de lekkerst rijdende autos maken :thumbup:.

    We hebben uiteindelijk een voorraadmodel uitgekozen die qua uitrusting vergelijkbaar is met de MK4.1.
    Het is een wagon 1.0 125pk mildhybrid Titanium X geworden in Chrome blue, met winter en parkingpack, en een afneembare trekhaak.
    De X uitvoering omvat eigenlijk alle losse pakketten die wij op de MK4.1 hadden zitten, Winterpack was een pre, en het parkingpack een leuke extra. Grootste verschil zal het Sync4 systeem zijn met het grotere scherm. Daar ben ik wel erg benieuwd naar.
    Het gaat ongetwijfeld wennen worden met de minder vermogende motor, maar ik heb begin dit jaar een ruime maand met een Focus gereden met deze motor, en die reed in principe prima. Zeker voor het grootste deel van het jaar waarvoor wij hem gebruiken. De vakantieritten zal wellicht wat meer schakelen worden in de bergen :P.

    Als het even meezit kunnen we hem morgen halen, en dan komen er natuurlijk ook weer foto's en eerste rijervaringen.
     
    Patman, gerardTDCI, CvO en 11 anderen vinden dit leuk.
  2. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
     
  3. Gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst.
     
  4. Veel plezier met ophalen vandaag, altijd leuk!
     
  5. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
     
  6. Gefeliciteerd.
    Benieuwd naar Panther Blue. Panther Black ken ik wel maar die is er dus al niet meer

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  7. Knock knock, waar blijven de foto’s. :schater:


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  8. Omze MK4.1 was blue panther, bij de nieuwe is die helaas niet meer leverbaar en hebben we voor chrome blue gekozen.
    In mijn oude tipic kan je de panther blue bewonderen.
     
  9. Jaja rustig, komen er vanavond aan, ben ff druk
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  10. Snel een paar plaatjes geschoten.
    Eerste Indruk, ja niet heel veel anders dan onze "oude" natuurlijk.
    Bestuurderstoel met AGR-label en meer verstelbaar is erg prettig.
    Sync 4, erg fraai, stukje sneller, maar toch ook weer vertrouwd. Wel een vooruitgang weer, en natuurlijk een mooi groot scherm.
    Ook het digitale tellerscherm is erg mooi en verandert met de rijmodus-stand.
    Motorisch, hij is zoals verwacht gewoon een stukje minder soepel en fel ten opzichte van de 1.5 versie.
    Klinkt ook iets "goedkoper" maar eigenlijk kom je hiermee natuurlijk in NL niets te kort, en de ondersteuning van het mild hybrid deel neemt een deel van de tekortkoming op zich.
    Verder rijden wij ouderwets de auto een beetje in, en vermijd ik nog even hogere toeren, dus echt vergelijken kan ik het nog niet.
    Kleur zijn we evengoed erg blij mee, vanmiddag in de volle zon kwam hij er erg fraai uit (niet vast te leggen op de foto).
    Kortom, eerste indruk positief, en hopelijk houden we het met deze auto wat langer vol dan de vorige :D.

    Oud en nieuw bij elkaar
    Focus oud-nieuw.jpg
    Focus Voor.jpg
    Focus achter.jpg
    Focus achter 1.jpg
     
    Edgar Focus, Kees37, peter482 en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. gefeliciteerd Raymon :thumbup:
    lijkt me een heel dubbel gevoel geven, aan de ene kant is het leuk een nieuwe auto te rijden maar aan de andere kant wilde je eigenlijk de vorige gewoon niet kwijt.
    ben wel benieuwd naar je ervaring op wat langere termijn, tenslotte heb je nu 145 PK in de mild hybrid t.o. de 150 PK in de vorige.
    en ook qua trekkracht (NM) en verbruik.
    anyway, geniet er van :sturen:
     
    Edgar Focus en R@ymond vinden dit leuk.
  12. Ja precies dat, normaal is het een bewuste keuze (of is het er gewoon tijd voor), nu voelt het meer als een verplichting (uiteindelijk een luxe probleem), maar het is toch anders.
    Neemt niet weg dat een nieuwe auto halen altijd leuk is, alleen ga je een beetje met het idee dat je er motorisch en qua kleurkeuze wat op achteruit gaat.
    Kleur valt ons uiteindelijk alles mee (al reden we met de Panther Blue wel in een meer exclusieve kleur), motor is gewoon wat minder.
    Hij heeft 125pk ipv 145 zoals je aangeeft, maar met name het koppel 170nm ipv 240nm merk je gewoon. Onderin issie wat minder soepel, en waar de 1.5 80-85km/u met gemak in zijn 6 deed heeft de 1.0 daar echt geen zin in.
    Maargoed als je met die dingen wat rekening houdt is het een prima zuiniger torretje.

    Als we de eerste 1000den kilometers erop hebben zitten kunnen we er meer over zeggen.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. Inmiddels een kleine 2K km verder, we rijden inderdaad niet heel veel maar voldoende om een redelijk beeld te krijgen van de auto.
    Zeker gezien het feit dat de auto vrijwel identiek is aan de vorige auto was het vrij snel gewend.
    De ruimte, de zitpositie (overigens met de agr-stoelen een verbetering), en het weggedrag is natuurlijk niet verandert, en daardoor onverandert goed.
    Het Sync4 is een fijne verbetering die vooral sneller is, en het grotere scherm is erg duidelijk. Scherm had overigens wel een tikkie naar de bestuurder gericht mogen worden.
    Bediening van de airco etc wat voorheen met fysieke knoppen ging zit nu op het scherm, en werkt eerlijk gezegd prima. Geen klachten zoals bij de VAG systemen.
    Maarja.... dan de motor. Die valt mij eerlijk gezegd en ook eerlijk gezegd als vooraf gevreest wel een tikkie tegen.
    Er zit gewoon weinig pit in, en zeker onderin (onder de 2000 toeren) is er ondanks het mild hybrid-deel niet echt iemand thuis.
    Zeker vergeleken de 1.5 die we hadden met veel meer koppel is dit wel een behoorlijke stap terug. 6e versnelling gebruik ik ook echt zelden meer. Maar zelfs acceleren in zn 5 bij een 80-100km per uur is echt terug naar zn 4 om een beetje vlotter op te kunnen trekken. Het helpt ook niet dat ik de hele week in de Astra plugin van mn werk rijdt (die gaat namelijk als een komeet icm zn automaat :) ).
    Waar bij de 1.5 je met 2500 toeren wel kon doorschakelen moet je bij deze toch echt wel dik over de 3, en beter rond de 4000 toeren doortrekken. Je hebt gewoon niet heel veel over.
    Drama?? nou dat ook weer niet, maar een beetje vermogen over hebben rijdt toch een stukje comfortabeler. Ook het geluid van de motor is iets minder volwassen (voor zover je een 3 cilinder volwassen kan noemen :mrgreen:) dan de 3-pitter van de 1.5 versie.
    Maargoed wieweet wennen we nog aan elkaar haha. We komen evengoed wel met het verkeer mee hoor.
    Verbruik is wel iets beter dan de 1.5 versie. Het mildhybrid deel merk je met name vanaf zn 3e versnelling wel iets.
    Met gas los merk je dan weer dat hij wat extra remt op de dynamo (wat zodra je de koppeling intrapt weer weg is en er een stukje remdruk verdwijnt waardoor je weer wat meer het rempedaal in moet trappen en dit soms wat hotterig aanvoelt).
    De winterbanden van de vorige auto passen natuurlijk netjes op deze auto, die hebben we vorig weekend er maar onder gezet. Staat hem prima zo. Op naar de volgende duizenden kilometers.
    20231125_133832.jpg
     
    bws723, Patman, Tom91 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Zou het met dit blok niet mogelijk zijn om de standaard 150pk software ook te installeren?
    Overigens wel grappig dat de kleurnaam steeds een beetje opschuift van de modellen die je hebt gehad, Chrome Blue, Blue panther, Panther black :mrgreen:
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  15. Ik ben benieuwd: je had al een maand met deze motorisering gereden, en dat reed prima schreef je. Wat maakt dan dat het nu zo tegen valt?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ja moet in basis wel kunnen. Maar 1 forumlid was nog niet zeker of het bij de nieuwe focus zou lukken.
    Verder gaat het vooral om het koppel, en die neemt niet heel erg toe bij de 155pk versie (190 ipv 170), maar wellicht is dat net het beetje extra wat wij missen.
    Haha ja die kleuren... straks moet er dus een auto komen met in ieder geval Chrome in de kleurnaam :think:

    Nou eerlijk gezegd verbaast mij dit ook. Ik had het vermoeden dat die auto een stukje soepeler was dan deze.
    Kijk dat het motorisch minder zou zijn wist ik van te voren, maar het valt helaas iets meer tegen dan gehoopt denk ik.

    Maar het is niet zo dat het alleen maar negatief is hoor :), hij gaat evengoed wel vooruit, alleen moet hij er gewoon harder voor werken wat ik niet helmaal vindt passen bij zon auto (en niet gewend ben/was).
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  17. Op het werk hebben we ook een Focus 1.0 mHEV 155pk in de floot rijden. Daarvan was ik blij verrast. Die 155pk rijd zeer vlot en kan je ook goed meekomen met het Duitse (snellere) verkeer.
    Wellicht dat de automaat die daarin zit ook een positieve bijdrage levert?
     
  18. Dat is ook mijn ervaring tijdens de proefrit die ik maakte, vandaar dat ik ;m besteld heb ;-)

    Blijkbaar is het verschil in rijervaring tussen de 125 pk en de 150pk versie nogal groot.
     
  19. #19 R@ymond, 5 dec 2023
    Laatst bewerkt: 7 dec 2023
    Ja het zou zomaar kunnen dat dan met name die 20nm extra het verschil maken.
    De pk's merk je meestal toch pas echt hoger in de toeren (het is 155pk toch?).
     
  20. Beetje toeren maken voor wat vermogen is normaal toch? Mijne doet ook niet veel onder de 2000 toeren hoor.
     

Deel Deze Pagina