Koelvloeistof controleren

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Christian—, Aug 12, 2023.

  1. Hier een update over dit probleem. De garage heeft alleen de slangen vervangen die aan de achterkant naar de motor lopen. Verder niet het expansievat of de zwakke slangen naar de turbo. Die tips heb ik ze wel gegeven maar ze vonden het niet nodig. Sinds twee weken ben ik op vakantie in Frankrijk. Er eigenlijk niet naar omgekeken verder tot ergens in de afgelopen dagen. Het reservoir was nu helemaal leeg, stond compleet droog. Ik had gelukkig koelwater van huis meegenomen en het reservoir weer bijgevuld tot ergens tussen min en max. Daarna een ritje gemaakt van 50 km in de bergen bij een temperatuur van 35 graden. En weer was er water weg, tot ergens halverwege de bodem van het reservoir en het min. niveau.

    De garage thuis heb ik al gemaild en de auto gaat daar volgende week woensdag naar toe. Dan kunnen ze hem nog een keer helemaal nalopen.
    Ondertussen ga ik hier naar de winkel voor extra koelwater mee te nemen onderweg.

    Maar zondag en maandag gaan we terug naar huis, eerst 400 km en dan 500 km.
    Hebben jullie tips wat ik onderweg kan doen om problemen te voorkomen?
    De temperatuur kan ik aflezen op het dashboard. Maar het wordt denk ik een lange dag als ik bij ieder uur moet wachten tot de motor compleet is afgekoeld om het water bij te vullen.
    Tips of adviezen voor die dag?

    Als het reservoir lek zou zijn, zou ik dan bij de Franse bouwmarkt geen duct tape of kit kunnen halen om die helemaal dicht te smeren?
     
  2. Zoek anders een garage bij jouw vakantieadres in de buurt die het eventueel wil doen. Ik zou zelf niet beginnen klooien met duct tape of kit met het risico dat het onderweg ineens niet meer houdt en je zo je motor in puin draait.
    Eigenlijk had je jouw garage ook niet moeten vragen "er even naar te kijken" maar had je gewoon opdracht moeten geven "dat wil ik dat jullie vervangen".
    Eventueel als je pechverhelping hebt die nu inschakelen, zo kun je in ieder geval niet naar huis rijden.
     
  3. #23 Bertus 7, Sep 8, 2023
    Last edited: Sep 8, 2023
    En vertrouw niet op de temperatuurmeter je motor kookt al voor je het op de meter ziet,controleer de slang die van de turbo komt bij het t-stuk vooral dat dunne slangetje.

    En het probleem kan ook zijn de o-ring van de waterpomp achter het distriebutiedeksel.
     
    focus-piet likes this.
  4. En als je bij thuiskomst wil laten repareren neem dan gewoon water om bij te vullen is een stuk goedkoper en net zo goed bij deze temperaturen.
    controleer goed op lekkage vooral wit-groenige sporen en een zoete lucht haal het tankje even los en ga er met je hand onderdoor of duw er wat wc papier onder
     
  5. @Hollender, makkelijk gezegd, ik heb ze verteld dat het reservoir lekt en dat de slangen naar de turbo vervangen kunnen worden voor betere. Als zij besluiten dat niet te doen, kan ik er verder niets van zeggen. Het was toen onder garantie. Als de motor in de soep draait ergens de komende dagen, dan is dat ook onder garantie. Ik hoop het niet natuurlijk, maar ik heb ze alvast wel per mail verteld dat ik aanspraak ga maken op de garantie als dat nodig is.

    Ford garages hier in Frankrijk hebben te kampen met wachtlijsten van 3 weken voordat ik met dit probleem terecht kan. Zometeem heb ik een afspraak met de algemene garage hier in het dorp en we gaan kijken wat die kunnen doen.

    het tankje of reservoir is lek, dat is wel duidelijk. De druppels hangen eronder en er is genoeg rode koelvloeistof terug te vinden op de motorsteun eronder.
     
  6. Dan zou ik zeker als goed documenteren en uitgebreid foto's nemen. Achteraf met het bewijsmateriaal nog even een hartig woordje wisselen met jouw garage dan.
    En zoals gezegd, als je niet op een en fatsoenlijke manier thuis kunt raken dan schakel je de pechverhelping in.
    Ik veronderstel dat je die hebt?
     
  7. Een expantietank aanschaffen bij een Ford garage en zelf plaatsen.
     
  8. #28 badkuip, Sep 8, 2023
    Last edited: Sep 8, 2023
    Update na mijn bezoek aan de plaatselijke garage.
    Er is een lek gevonden bij een van de slangen achter naar de motor. Inderdaad, dezelfde slang die eerder gelekt had en al vervangen was door de garage thuis.
    De druppels lopen eraf, heb er een filmpje van gemaakt. Die staat hier.

    Het enige wat de monteur kon doen was de slang een keer loshalen en een keer opnieuw vast klemmen. Hij zei dat er daar bij de koppeling misschien wat mist waardoor ie niet goed klemt. Daarom moet de auto sowieso naar de garage thuis. op dit moment kon hij niets verder voor me doen en heeft hij me weer weggestuurd. Hij zei me naar huis te rijden en de temperatuur in de gaten blijven houden. Indien temperatuur oploopt dan stoppen, het blok laten afkoelen en de slang zelf opnieuw aandrukken.

    De pechhulpdienst is gebeld maar er is nog niets definitiefs afgesproken. Het vervoer van de auto terug naar huis gaat 6 tot 8 weken duren. Dan kan ik morgen of zondag zelf de trein naar huis nemen. Dat is nogal een onderneming. Afspraken zijn nog niet gemaakt.

    ik heb vanavond een vergelijkend onderzoek gedaan door een testrondje te rijden. Ik heb vanavond na de reparatie hetzelfde blokje om gereden als dat ik vanochtend voor de reparatie gedaan had. Vanochtend bij dat blokje om, liep het vat leeg, vanavond niet meer. Er lijkt nu niets meer te lekken. Heb de auto nu weggezet en ga morgenochtend opnieuw naar het water kijken. Als dat nog op hetzelfde niveau staat als nu, denk ik eraan om morgen 250 km naar Besançon te rijden. Als dat goed gaat kom ik er misschien nog wel mee thuis….
     
  9. Zorg er voor dat je regelmatig controleert de temperatuurmeter zit niet op het blok en geeft niet de temperatuur van het blok aan.
     
  10. En mocht de temperatuur oplopen: ramen open en de kachel vol aan.
    Niet comfortabel maar het helpt wel.
     
  11. Niet als het water weg is.
     
  12. Bedankt voor de tips.
    ik moet nog worden teruggebeld door de pechservice. Als ze morgen bellen zal ik vragen of ik mag gaan rijden of dat als ik dat doe, dat ik dan de garantie/service kwijt ben. To be continued…
     
  13. Hierbij een update van het verhaal.
    Ik ben zondag zelf weer terug gereden met de Focus.
    De pechhulp bleek niet te willen helpen.
    Vrijdag schreef ik nog dat er een transport voor de auto georganiseerd zou worden. Zaterdag vertelden ze dat ze dat niet meer gingen doen omdat ik eerst nog een paar dingen zelf moest regelen. De pechhulp moest namelijk eerst weten wat de kosten zouden zijn van de reparatie. Daarvoor moest ik een offerte opvragen bij een lokale garage. Maar dat kon niet omdat die natuurlijk op zaterdag en zondag gesloten zijn.

    Ook werd mij nog doodleuk verteld dat de auto ergens gestald moest worden en dat ik daar zelf voor moet zorgen. het stallen mocht niet op de parkeerplaats buiten de poort van de camping en de sleutel achterlaten bij de receptie van de camping. Dat mocht enkel bij een garage of depanneur. Moet je raden, die zijn op zaterdag ook niet open natuurlijk.

    Dat zou betekenen dat ik maandagochtend pas met de trein kon.
    Ondertussen krijg je het gevoel dat de pechservice (Dit is de Vakgarage pechservice) helemaal niets voor je wil doen en ze je vrolijk ergens laten staan.

    Uiteraard moet ik dinsdag weer aan het werk en kan niet een eeuwigheid wachten op een pechservice die toch geen reet voor je doet.

    Dus ik heb zelf maar (op advies van mijn pa) een noodverband gelegd bij de lekkende koppeling. Als dat niet zou werken dan zou ik op de tolweg wel stranden dan wordt ik sowieso weggesleept. Had dus helemaal niets meer te verliezen.

    De Franse monteur had de slang naar de kachelradiateur er alweer ingedrukt en mij uitgelegd hoe ik die zelf weer kan aansluiten als die er weer uit knalde. Ik ben toen naar de Franse hornbach gegaan en heb met slangklemmen, tie wraps en een fietsband de koppeling helemaal ingepakt.

    [​IMG]

    En toen maar gaan rijden, we zien wel waar het schip strandt. Eerst drie keer om het uur gekeken. Er lekte niets en ik verloor geen koelwater. Toen checks gedaan om de twee uur en uiteindelijk de laatste 3 uur van 900km zonder checken naar huis gereden. Ging allemaal goed en we zijn dus zonder problemen verder thuis gekomen.

    De auto is vandaag naar de eigen garage gebracht. Ze baalden ervan dat het ging lekken bij een slang die zij net vervangen hadden. Maar ze vonden het nog vervelender voor mij, dat het misging in het buitenland.
    Het hele koelsysteem wordt na reparatie afgeperst en nagekeken. Het reservoir met haarscheuren had ik zelf al aangeschaft op Amazon. Die heb ik ze gegeven en die zullen ze ook meteen vervangen.

    Bedankt allemaal voor de hulp hier op het forum!
     
  14. Wat een verhaal man, aan zo'n pechhulp heb je dus 3x niks. Gelukkig zonder al te veel gezeik thuis kunnen komen. Hopelijk is het na de reparatie allemaal weer in orde.
     
    Edgar Focus likes this.
  15. Gelukkig dat het goed gegaan is en dat je zonder problemen thuis bent gekomen. Maar wel slechte service van de vak garage garantie. Alsof je daar allemaal op zit te wachten als je problemen hebt met je auto.
     
  16. en hoe staat het er nu mee?
    wel van je vakantie kunnen genieten?
     

Share This Page