1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Automaat herrie fofo mk4 en kleppendeksel lek

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vder, 29 jul 2023.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb weer wat. Door mijn eigengarage erop geattendeerd dat er een oliespoor zat bij de kleppendeksel. Dit is onder garantie verholpen door Ford. Toen ik weer even bij mijn garage was om de bodemplaat eronder te zetten zagen ze dat er een stuk uit de wielkuip was gesneden. Ik boos uiteraard :evil: en ze hebben nu dit uiteraard opgelost met een nieuwe. Maar nu hoorde we ook als je van de N naar de P gaat een roffel in de bak. Na een hoop gezeur over en weer, gaan ze nu de bak eronderuit halen en deze bekijken en met Ford Nederland over leggen.

    Dus voor de genen met een FoFo mk5 1.5 kijk dit ff na, en ook of je het geluid hoort.
     
    RamonZM vindt dit leuk.
  2. #2 Geurt, 31 jul 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2023
    Hallo vder
    Betreft dit de 8-trapsautomaat (met draaischijf?).
    Ik heb een Focus, bouwjaar 2022, 125 pk benzineversie, km.stand 20.000 km. Gekocht in december 2022 op km stand 15000 km via officiële Ford dealer. Vorige maand geparkeerd op lang parkeren Schiphol en tijdens manoeuvreren (dus van D naar N en R) bij parkeervak een hard geratel ("klonk, klonk, klonk") uit versnellingsbak. Auto kwam niet in beweging, stond wel te schokken. Vliegtuig gehaald en afgesproken met dealer om bij terugkomst te kijken wat er gebeurde. Bij terugkomst reageerde de auto weer normaal. Twee weken later bij parkeren de auto van D naar N en R weer geratel/schokken, deze keer echter kortstondig en tot op heden weer normaal. Wij rijden dagelijks in de auto.
    De Ford dealer heeft er inmiddels naar gekeken en e.e.a. uitgelezen maar komt geen storingen/code's tegen.
    Is er iemand bekend of herkent hij/zij deze problemen of een idee wat dit zou kunnen zijn?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ik weet wel dat ik een 8 traps automaat heb. Ik ga het afwachten. Ik ga straks een werkplaats afspraak maken.
     
  4. Ben benieuwd naar hun bevindingen.
     
  5. wellicht ga je te snel van D naar R en andersom. probeer 'm eerst eens een paar seconden in de N te houden voordat je de D or R inschakeld. en doe dit natuurlijk ook als je volledig stilstaat. Maar dat zal vast al het geval zijn. Sommige bakken zijn daar vrij gevoelig voor.
     
  6. Dat kan er mee te maken hebben.
    Alhoewel ik niet het idee heb te snel te wisselen kan de (gevoelige) techniek daar anders over denken :-). Uiteraard wissel ik bij volledige stilstand.
    Er zit niets anders op dan onder controle houden. De auto zit nog in de fabrieksgarantie (en vervolgens verlengde garantie) dus over eventuele kosten maak ik mij nog geen zorgen. Het is meer mijn vertrouwen in de auto wat op de proef wordt gesteld.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Mmm, bijzonder gezien dat er bij de automaat naar mijn weten geen tandwielen geschakeld worden. Alleen interne koppelingen en rembanden om betreffende delen vast te zetten en te verbinden
    Te snel omschakelen zou met de keuzeknop ook niet echt kunnen bak bepaald zelf wanneer die klaar is (er zit geen mechanische verbinding tussen de knop en versnellingsbak)
     
  8. Er zijn toch ook mk4's waarbij ze van de conventionele automaat weer overgestapt zijn op de Powershift?
    Dan heb je wel fysiek schuivende tandwielen.
     
  9. Ik heb dit met mijn MK4 twee keer gehad, ik realiseerde me dat er iets gebeurde in combinatie met de stop/start die net ingreep op het moment van schakelen.

    Sindsdien dus iets langzamer gaan schakelen zodat dit niet samen tegelijk hun ding ging doen.

    Als ik me goed herinner is die dit gaan doen na een update van de BCM en de Automaat, dat was in ieder geval het moment dat ik het voor het eerst had. Maar dat kan net zo goed toeval zijn geweest.

    Ik kon het iig reproduceren door op het 'verkeerde' moment door te schakelen, de bak/auto bokte behoorlijk dan.
     
  10. Aha, ik ben dus niet de enige die hier tegenaan loopt. Zoals gezegd kwam de dealer tijdens het uitlezen geen meldingen (ook geen updates) tegen. Ford zal waarschijnlijk straks mededelen dat het een producteigenschap is ...
    Overigens is die stop/start het eerste wat ik uitschakel bij vertrek.
    Ik heb de afgelopen 45 jaar in veel gereden (personenauto's) wat wielen heeft, privé en beroepshalve. Ook automaten maar deze vraagt kennelijk een aparte behandeling.
    De auto bevalt verder prima. Eerder reden wij 6 jaar en ruim 60000 km een Mk3,5 wagon (handgeschakeld). Ik had wat reserves tov de ecoboost motor maar dat was onterecht want die doet het, ook nu in combinatie met deze automaat, gewoon goed.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Hallo vder,
    Is jouw auto inmiddels al in de werkplaats geweest, m.a..w.: is de bak al nader bekeken door de dealer en/of Ford Nederland?
     
  12. Ik heb meer info van Ford. Het gaat om een product eigenschap volgens ford. Dus het hoort er gewoon bij......
     
  13. Dat woord "producteigenschap" wordt tegenwoordig nogal gemakkelijk gebruikt als reactie wanneer een product niet aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet. Bij de aankoop hoor je ze daar nooit over ...
    Ook andere automerken maken zich hier schuldig aan valt mij op.
    Enfin, onze Focus gedraagt zich de laatste tijd goed. Nu maar hopen dat dit zo blijft ...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina