1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inhouden en vocht bij bougie mk2 ti-vct

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door provoke78, 16 aug 2023.

  1. Hoi,

    ik ben onderweg op vakantie en auto begon in te houden en te stotteren (als ik veel gas geef). Ik heb dit ooit eerder gehad, toen heb ik destijds bougies, bobine en kabels vervangen, probleem opgelost. Ik kreeg al een melding op dashboard misfire cilinder 4, p0304. Die heb ik volgens mij wel eens met slechte benzine eerder gehad. Nu sta ik even bij een tussenstop en controleer ik de bougies, maar er staat veel water in. Nu herken ik dat probleem met de volvo afdekkap en de lekkende sproeiers, maar ik dacht dat dat met andere 1.6 is, niet de duratec? De kabeleindes zijn helemaal rood gekleurd vd roest als het ware. De bougies zijn erg nieuw, maandje of 3 en minder dan 5.000 km ofzo.
    Iemand een idee wat het kan zijn, wat ik kan doen? Ik heb vrijwel niets om handen hier helaas. Alvast bedankt voor het meedenken.

    Mvg
    Bas
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. In iedergeval alles weer droog maken.
     
  3. Lekkende sproeiers zou kunnen maar dan moet je ze wel regelmatig gebruikt hebben geloof ik. Helemaal als het na 3 maanden zo nat is. Zat er misschien een bougie niet goed dat zou meteen de misfire verklaren en waarom de kabels niet goed meer zijn.
     
  4. Ok update, zoveel als mogelijk droog gemaakt. En nieuwe bobine en kabels besteld en gemonteerd. Dat is het niet helaas. Bougies heb ik nog niet kunnen vervangen omdat de levering te lang zou duren. Nog andere dingen die het kunnen zijn? Injector of benzinefilter ofzo?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Aan de hand van je verhaal zou ik toch bougies vervangen. En dan verder kijken.

    Probleem kan komen ook door regenbui. Want de sproeikop dicht slecht af en water kan dan onder de sproeikop komen.
    Dacht dat juist voor de duratec een volvo afdekplaat was. Maar kan het ook mis hebben.

    Misfire is eigenlijk missen van ontstekking. Missen van inspuiten. Of slechte compressie.
    Ivm water boven op lag bij de bougies. Ga ik vanuit dat dit als eerste een rede kan zijn van je issues.
    De andere twee nog nooit echt meegemaakt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Benzine filter zit bij je tank die zal het niet zijn. Was het wel gewoon water eigenlijk?
     
  7. Een heel bekend probleem komt vaker voor bij de mk2 ti-vct en met de gewone motor ook helaas! Water komt langs de ruitensproeierkop naar binnen op het motorblok en omdat de ruimte tussen de beide nokkenassen langer is hoopt het daar op, vandaar dat Volvo die afdekkap leverde, echter van Ford niets te krijgen hiervoor! Voor de gewone 1.6 kun je volgens mij die Volvo kap gewoon monteren, want zijn dezelfde motoren, maar bij de ti-vct past hij niet i.v.m. de andere nokkenasbehuizing aan de distributie zijde, misschien zou je hem kunnen aanpassen, heb ik zelf niet gedaan!

    Als je heel veel de ruitensproeiers gebruikt als het blok koud is heb je er meer last van, want als het water op een heet blok valt dan verdampt het snel, dus niet sproeien met een koud blok! Ik heb andere (lees nieuwere) ruitensproeiers gemonteerd en het is nu minder, maar niet helemaal weg helaas, heb ook nieuwe bougiekabels gemonteerd die strakker in het kleppendeksel passen, zodat het vocht niet te veel in de ruimte onder de bougiekabel afdichtring komt!
    Houd het regelmatig in de gaten en vooral met regenachtig weer kijk ik altijd of dat er water is en dan droog maken! Overigens de laatste tijd gaat het beter en met langere ritten geen last ook niet met sproeien (erg warm blok)!

    Het stotteren herkende ik gelijk bij je vraag / opmerking hierboven deed / doet hij bij mij ook, volgens mij gewoon een doorslag de hoge spanning gaat dan niet via de elektroden van de bougie zoals het hoort, maar slaat door op het blok en doordat de bougie dan niet vonk geeft die cilinder of cilinders dan als weerstand en voel je dat als stotteren!

    Je zou het een constructiefout kunnen noemen, je zult er mee moeten leven, uiteraard kun je het wel beperken / voorkomen door het gene wat ik hiervoor aangaf, echter een 100% oplossing is er niet helaas!

    Overigens een heerlijk motor die 1,6 16V ti-vct met 116 Pk dacht ik en meer koppel, dus meer kracht dan de standaard 1.6i 16V (en dat kun je goed merken vind ik, zoal op de Duitse AutoBahn rijdt dat lekkerder) en dat bij een lager verbruik, tenminste bij mij in vergelijking met mij vorige Mk2 met standaard 1.6 en een zeer laag olieverbruik, vul eigenlijk nooit bij tussen oliewissels, maar ik rij ook minder ca. 8.000 km per jaar (1 x wissel per jaar)!

    SUC6 met het beperken van het stotteren!
     
  8. Ik heb toen der tijd de motorkap isolatie gekocht en deze gemonteerd.
    Dit dekt de sproeiers af en als het dan lekt dan wordt het opgevangen door de isolatie.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Thx voor t meedenken guys. Het vervangen vd bobine en kabels heeft me iig weer thuis gebracht dus heeft wel wat gedaan. Er heeft veel vocht bij mijn bougies gestaan en het is daar nu erg roestig. Ik wil er nog even niet aan om de bougies eruit te draaien. Eerst ingespoten met wd40 en ze zijn nog niet zo oud. Ik ga eerst nieuwe ruitenwissersproeiers bestellen, verwarmde ofzo van de mk3 las ik ergens. En dan niet sproeien met koud blok bv, thx 4 tip.
     
    PhoenixNLx en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Weet iemand hoe en waar je dan precies de ruitensproeiers moet kitten?
     

Deel Deze Pagina