1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2 fase 2 afstandsbediening werkt niet meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HocusPocus, 10 aug 2023.

  1. Ik heb een Ford Focus 2 fase 2 waarvan de afstandsbediening plots niet meer werkt. De centrale deurvergrendeling kan niet meer met de knopjes op de sleutel worden bediend. Ik kan nu alleen het 'nood'-sleuteltje die je uit de afstandsbediening kunt schuiven (die je ook voor het motorklep-slot achter het Ford-logo gebruikt) gebruiken om de deuren te vergrendelen/ontgrendelen.
    De sleutel wordt door de auto overigens nog wel herkend. Met de start/stop knop kan de auto gestart worden. Rijden is dus geen probleem.

    De batterij heb ik al vervangen door een nieuw exemplaar zonder resultaat. In het instructieboekje staat beschreven hoe de sleutel opnieuw geprogrammeerd kan worden. De procedure die beschreven wordt gaat uit van een auto met contactslot. Mijn Focus heeft echter een start/stop-knop en geen contactslot meer.

    Vragen
    1. Kan ik de afstandsbediening van een Ford Focus 2 met start/stop knop opnieuw programmeren of moet ik daarvoor naar de garage?
    2. Is er nog iets anders dat ik zou kunnen proberen?
     
  2. Met een start/stop knop is contact aanzetten de knop indrukken zonder de kopppeling in te drukken. Dus ja je kunt zelf opnieuw programmeren.
    Verder:
    De nieuwe batterij moet wel een goed merk zijn en even checken wat de prodcutei datum is, staat meestal op de verpakking.
    Een batterij die al dire jaar geleden gemaakt is zal niet zo een goed signaal geven als een die relatief nieuw is.
    Ik neem aan dat je maar 1 sleutel hebt, aangezien je niet een reserve sleutel hebt geprobeerd zodat je niet met dat losse sleuteltje hoeft te pielen?
     
    HocusPocus vindt dit leuk.
  3. Weet je zeker dat het programmeren van de sleutel met de start/stop knop ook werkt? In het boekje staat dat je de sleutel in het contactslot moet stoppen en dan 6x wisselen tussen positie 0 en positie II binnen 4 seconden.
    Met de startknop lukt het mij niet om 6x binnen 4 seconden de auto op contact te zetten en er weer af te halen. Éénmaal op contact zetten en er weer afhalen duurt al bijna een seconde. Is de procedure bij een startknop misschien anders?

    Er is maar 1 sleutel helaas. Een extra sleutel / afstandsbediening zou wel zo handig zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Deze video legt het uit voor zowel met als keyless:
     
  5. Hoi Edgar, bedankt voor de snelle reactie. Het filmpje is bedoelt voor auto's die nog een contactslot in de stuurkolom hebben zitten. Mijn Ford Focus uit 2010 heeft dat niet meer, omdat die met een start-knop op de middenconsole werkt.

    Voorbeeld van hoe mijn start-knop op de middenconsole (onder de versnellingspook) er ongeveer uitziet:

    [​IMG]

    In de stuurkolom zit een 'loze' dop waar normaal het contactslot zou zitten:
    [​IMG]

    Zoals op de foto hierboven te zien is zijn hier geen markeringen van 0, I, II, etc. Deze plastic dop zit vast en een sleutel kan hier ook niet in draaien.

    Inmiddels heb ik op een engelstalig Ford forum een soortgelijke vraag gevonden:
    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/42880-how-to-reprogram-push-button-start-remote/

    Daar wordt geschreven dat een sleutel niet kan worden geprogrammeerd in een Focus Phase 2 met start-knop. Alleen met speciale apparatuur is het mogelijk dus ik zal dan een afspraak bij de garage moeten maken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Geen idee of dat dan een standaard uitvoering is of dat iemand dat zo gebouwd heeft, ook vanwege de carbon look bij je pook.
    Ik dacht overigens dat het filmpje ook voor keyless starten was, had niet de volle 4,5 minuut uitgekeken, excuses.
     
  7. Het is wel degelijk een standaard uitvoering. Ik heb een Ford Focus 1.8 phase 2 uit 2010 ( FoFo 2,5). De foto die ik linkte is van een RS model, omdat ik geen goede foto kon vinden. Die startknop is echt standaard voor de latere Ford Focussen die met navigatie en met (dual?) climate control werden geleverd.
     
  8. klopt de mijne heeft dit ook incl. de carbon look.
    (even hardop meedenken) kan je ze niet in leren met behulp van forscan?

    deze gevonden is met behulp van de startknop
     
  9. Ik heb geen Forscan dus ik zou niet weten of het daar mee kan? Op de website lees ik wel dat Forscan keyles entry kan programmeren voor de Focus MK2,5 maar geen PATS ondersteund. Als ik het goed begrepen heb is het inleren van de sleutelloze toegang een andere handeling dan het inleren van PATS (transponder in de sleutel voor de startonderbreker).

    Het door jou gedeelde filmpje heeft helaas ook niet geholpen. Ik krijg ook geen akoestische melding zoals in het filmpje. Toch bedankt voor het meedenken!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Pats is inderdaad iets anders dan keyless entry aan of uit zetten. Sleutel programmeren met forscan weet ik niet of dat kan.
     
  11. Ik denk niet dat de sleutel opnieuw geprogrammeerd hoeft te worden. De auto kent hem immers je kan ermee starten en rijden. Het lijkt erop dat het op afstand openen en sluiten gedeelte van de sleutel defect is. Wellicht een defect of los component op het printplaatje.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Zijn twee verschillende zaken. De startonderbreker in de sleutel is iets anders dan de chip om hem te openen. Daarom start hij ook gewoon. Wat wel kan is inderdaad een los contact. Is de sleutel misschien gevallen?
     
  13. het zal indd aan je printplaat of je knoppen liggen.
    als die gewoon start ligt het niet aan het inleren of de PATS

    maak de sleutel eens open en check of de knoppen voor openen en sluiten wel goed contact maken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Mijn AB werkt prima maar onze tweede AB kent 't zelfde probleem.Omdat mijn vrouw 't blijkbaar geen probleem vind heb ik nog geen moeite gedaan om dit te verhelpen. Zowel zij als ikzelf sluiten af met de handgreep knoppen.
    Afgezien van t feit of je de sleutel opnieuw zou moeten programmeren staat in 't boekje te lezen dat je de gordel om moet doen ramen en deuren moet sluiten om waarschuwingssignalen die het programmeren kunnen storen te elimineren. Daarna schakel je binnen 6 sec het contact 4x in en uit en dan volgt er een signaal dat vanaf dat moment de sleutel geprogrammeerd kan worden. Daarna een knop van de AB indrukken totdat er een bevestigings signaal volgt.Daarna 10 sec. wachten of contact weer aanzetten om de programmering te beeindigen. En of je nu een startknop of een sleutelcontact hebt. In beide gevallen moet de sleutel herkend zijn en bij een sleutelcontact mag de sleutel niet verwijderd worden om de programmering niet te verstoren.
    Of deze handeling dus jouw probleem zou verhelpen betwijfel IK dus ook omdat jouw sleutel wel herkent wordt.
    Volgens het boekje zou je op deze manier tot acht sleutels kunnen programmeren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina