1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruitensproeierpomp

Discussie in 'Electronica' gestart door HenkT, 2 mrt 2023.

  1. Nieuwe techniek is mooi, maar ook een stuk moeilijker te begrijpen als je de oude gedachte methoden blijft gebruiken.

    Het volgende doet zich voor. De ruitensproeier pomp werkt niet. Dan denk je de zekering is kapot. Nee zekering is goed. Dan denk je de pomp is kapot, maar nee de pomp werkt prima als hij gedemonteerd is en met 12 V wordt aangestuurd. Het is volgens mij een pomp die zowel links als rechtsom draait en zo de vloeistof naar voor of achter transporteert.
    Bij het bekijken van de bedrading loopt er vanaf het koel vloeistof vaatje een bypass draad tot net voor de stekker die in de voorkant van de wielkast zit. Hier gaat met een koppelstekker de bedrading verder naar de pomp. Ook blijkt dat er bij het zekering paneel op de rechtse stekker twee draden af getapet zijn omdat de isolatie is weg gehaald. Deze heb ik netje gesoldeerd en met een krimpkous geïsoleerd. Het lijkt er dus op dat er al aan gewerkt is.
    Het vermoeden is nu dat er ergens tussen de schakelaar van de voor en achter bediening een stukje elektronica zit die de draairichting van de pomp bepaald.
    Weet iemand of dit ook zo zit en zo ja waar kan ik dat vinden?
     
  2. Het kan dit probleem zijn.
     
  3. Bertus, bedankt voor je reactie. Bij mij is dit zeker niet het geval. Juist bij de stekker was er geknutseld aan de draad. en deze zag er prima uit. Ook bij de stekker zelf geen probleem gezien.
    Ik zoek weer verder.
     
  4. Gisteren dit probleem weer maar eens aangepakt.
    De schakelaar uit de stuurkolom gehaald (peace of cake). Inmiddels ben ik dankzij het schema er achter dat het via de nul geschakeld wordt. In dat zelfde schema kan ik niets ontdekken dat eventueel tussen de pomp en de schakelaar zit. De pomp is goed en een nieuwe doet het ook niet. Ook de schakelaar was al eens van zijn plek geweest want er zat een vervangend schroefje in om hem vast te zetten. Er is dus al aardig gezocht maar de zoeker heeft het dus ook niet gevonden.
    Het lijkt op een defect in de schakelaar aangezien de nul een goede verbinding heeft.
    Eigenlijk zou een leen schakelaar de oplossing zijn om dat uit te testen.
    Vooralsnog ben ik dus nog geen stap verder.:shhh::frusty:
     
  5. Even naar de sloop dat zal zoveel niet kosten
     
  6. Even naar de sloop geweest. Deze hadden alleen auto's van voor 2008. Jammer. Wel weer aan het zoeken gegaan. Met hulp draad de pomp direct verbonden aan de polen op de schakelaar stekker. Hetzelfde resultaat. Ruitenwisser werkt zijn programma af maar pomp werkt niet. Er zitten twee relais in het systeem heb ik op het schema gezien. Wellicht is er daarvan een stuk. Maar ik weet ze in de auto niet vinden. Iemand een idee?

    Als bijkomstigheid heb ik door het direct aansluiten en pompen wel de lekkage in de kofferbak ontdekt. Het blijkt een lekkage van het ruitensproeier systeem aan de achterkant te zijn. Zie mij post over dit onderwerp.
     
  7. ik heb nog wel een stuurkolomschakelaar liggen van een mk3 facelift. Wil je die ? of zoek je dat niet?
     
  8. Martijn,
    Bedankt voor je aanbod. Ik denk dat de schakelaar anders is dan van de MK2.
     
  9. Nofinger,

    Precies die.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Die kun je daar bestellen en wordt netjes verstuurd, zeer betrouwbare site waar menigeen van hier al dingen heeft gevonden.
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  11. O sorry, ik dacht dat je een mk3 had.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. @Notfinger

    Bedankt voor de link. Zojuist besteld.
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  13. @martijn,

    Geeft niets. Bedankt voor het mee denken.
     
  14. geen dank:cool:
     
  15. Inmiddels de schakelaar ontvangen en geprobeerd.
    Geen verandering, dus de schakelaar is het ook niet.
    Heb de relais een voor een verwijderd uit de zekeringbox onder de motorkap en telkens voor en achter sproeier geactiveerd. Bij 1 relais stopte de ruitenwisser achter. De voorste bleven het steeds doen.
    Gek dat de achterste daar wel zit en de voorste niet.
    Op schema staan er twee relais. Verder zie ik niets dat er in het systeem gebouwd zit.
    Ik verdenk een van de twee relais.
    Opzoek dus naar de plaats van de voorste.
     
  16. Zou misschien ook nog slechte massa kunnen zijn, zou die links onder motorkap zeker meepakken.
     
  17. Er zitten twee massa verbindingen. Een bij de rechter en een bij de linker A stijl beide aan de kokerbalk. Allebei visueel bekeken en goed. Had ze ook door moeten meten maar wist de goede contacten aan de schakelaar niet.
     
  18. Inmiddels weer eens tijd om mij in dit probleem te verdiepen.
    Bovenstaande heb ik gecheckt door afzonderlijk beide aarde verbindingen apart en onderling te testen met een pieper. Want wist nu de goede contacten te vinden in de schakelaar. Ook aan de passagierskant visueel gecheckt. Alles prima in orde.

    Dus pomp is goed, schakelaar is goed, aarde via schakelaar is goed.

    Op de wit zwarte draad C102 32-KA34 van de schakelaar naar de pomp staat bij contact aan, constant 12V op deze draad. Deze laat de pomp vooruit draaien als ik een shortcut maak met aarde.
    Op de geel zwarte draad staat geen constante spanning. Wanneer de knop voor de achtersproeier wordt aangezet komt er een fluctuerende spanning op te staan van om en nabij de 6V. De pomp gaat niet draaien.
    Er zit maar 1 zekering in met nummer 136. Ik vermoed toch ergens een relais dat niet goed werkt, maar kan ik kom er niet uit.

    Heb mij suf gekeken op het schema, maar daar kom ik met mijn eenvoudige elektro kennis niet uit.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  19. Weer maar ens verder gegaan.
    Ben gaan zoeken naar een tweede hands zekeringsplaat en vond er een dichtbij met het zelfde nummer. Voor weinig geld. Ik blij. Plaat gemonteerd en de pomp WERKTE GOED. Ik nog blijer. Totdat ik de auto wilde afsluiten. Kreeg dat alleen met de sleutel voor elkaar. Oude plaat weer terug gezet en pomp werkt weer NIET, maar afstandbediening van de deuren weer wel. Plaat terug gebracht en geld terug.
    Dit geeft dus aan dat het systeem werkt maar dat er op de plaat iets fout gaat.

    Kreeg het idee om een bypass te maken in de zekeringsplaat. Allebei de connectoren opgezocht en de plaat open gemaakt. Dit gaat vrij eenvoudig. Een draad gesoldeerd op beide connectoren en weer terug geplaatst.
    De pomp doet het niet. Heb nu wel een ander luxe probleem. Zodra ik het contact aanzet gaan mijn dimlichten branden. Ik had verwacht dat er een storing zou zijn of een zekering door zou gaan als het niet goed zou zijn, maar deze zag ik niet aankomen. Het lijkt alsof of een connector verkeerd heb gepakt.
    Volgende keer de draad maar weer verwijderen en een bypass aan de draden op de stekkers maken.

    Heb een topic gevonden over de zekeringsplaat waar ik lees dat hier ook een computer in zit. Bypass zal dus wel niet lukken maar dat ga ik toch nog proberen.

    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/zekeringkast-onder-dashboard-vervangen.113590/

    Ik ga daar verder schrijven over dit gevalletje.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina