1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Klik met verend geluid

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door HenkT, 26 jul 2023.

  1. Vanaf het begin maakte de wielophanging oid. geluid en voelde ik aan de bodem beweging bij bochten en op en afritten en drempels. Ik kon het steeds maar niet vinden. Enige tijd geleden ontdekte ik dat bij de dwarsbalk die ongeveer onder de voeten loopt alle vier de bouten los zaten.
    Vast gedraaid en OPGELOST. Hierna viel mij op iedere keer nadat de auto gestart was en ik wegreed er een geluid hoorbaar is. Ook voel je dit aan de pedalen en vloer. Alsof er een veer verspringt. Nu weet ik inmiddels dat het alleen voorkomt na het starten en bij 20 km op de teller. Hierna gebeurt het niet meer.
    Iemand enig idee? Ik zit zelf te denken aan de ABS, maar dat is alleen een gedachte die ik nergens op kan stoelen.
     
  2. Is dat ook als je vlak daarvoor nog een stuk gereden hebt?
    Probeer anders eens of je de auto met de hand in laat veren of je dan ook wat hoort. Eventueel met de motorkap open.
     
  3. Iedere keer na het starten, ook als de auto maar even uit is geweest. En altijd bij 20 km/u op de teller en het maakt niet uit in welke versnelling. Verder daarna niet meer.
    De test zoals je beschrijft is uitvoerig gedaan.
     
  4. Is het niet de autolock die dan de deuren op slot doet ?
     
    rfocus vindt dit leuk.
  5. Hier moest ik ook gelijk aandenken even het geluid er bij gezocht.
     
  6. Zpu zeggen ga rijden en bij 25kmh zet auto stil en open duur en test het nog een keer.
    Of check met de knop of het zelfde is en of de auto idd bij 20kmh op slot springt
     
  7. Als het goed is en autolock is actief gaat ook het lichtje van de knop aan. Maar als je daar niet op let en ook niet weet dat het actief is kan ik me voorstellen dat je denkt wat hoor ik toch. Makkelijkste test is boven de 20 rijden en dan stoppen en iemand van buiten af een deur open laten doen. Als dat niet kan is het autolock.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. of ff je raam opendoen en zelf de deur openen via de buitenkant ;)
     
  9. Ware het niet dat er geen autolock op zit. Bij 30 km/u gaan de deuren nog gewoon open. Het komt ook van onder aan de auto in de buurt van het schutbord vandaan.

    Vandaag ook getest of de ABS werkt. Grijpt wel laat in vind ik in vergelijking met eerdere auto's maar werkt wel.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Denk dat de veerschotel boven niet soepel draaid
     
  11. Dat is ook gecheckt en is goed, En dan is de 20 km/u alleen na starten wel erg vreemd. Hij zou het dan steeds moeten doen.
     
  12. De deuren moeten wel van buitenaf geprobeerd te openen. Niet van binnenuit want dan gaan ze altijd open ook bij auto lock. Juist omdat het bij 20km/h is en alleen maar het starten blijft dat voor mij verdachte nummer 1. Autolock staat standaard nooit aan en kan meestal alleen met forscan aangezet worden.
     
  13. kan goed begrijpen dat je zegt dat je geen autolock hebt ivm dat meer bij 5kmh is. idd moet je de deur testen van de buitenkant niet binnenkant.

    als 4 bouten los zaten vooraan zou ik wel even alles keer opnieuw aanhalen.
    spelling voelen op de ophanging en dergelijke.

    als je het voelt bij pedalen dan moet er ergens spelling op zitten.
    ben je op dat moment aan het schakelen of heb je dat al gedaan.
    als je auto uitzet en opnieuw start is het dan meteen terug.

    zoals met meeste geluiden is het via forum moeliljk zonder de auto te hebben om perfecte hulp te bieden. we kunnen namelijk niks testen en horen het geluid zelf ook niet.
    Kunnen alleen maar advies geven
     
  14. Vanavond nog ff getest, Na de klik gestopt, auto laten draaien en portier open gedaan. Na verder rijden geen klik.
    Na klik gestopt auto uit gezet en direct weer gestart, hierna wel weer klik. Het lijkt alsof er iets aangeschakeld wordt ieder keer als de motor uit is gezet en dat bij een bepaalde snelheid. Niet bij toerental want dat kan verschillen. Ook het moment van schakelen heeft geen invloed. Als ik in 1 blijft gebeurd het, bij twee maar ook als ik heel snel doorschakel naar drie gebeurd het bij 20 km op de teller.
    Portier vergrendeling hoor en voel je meer in de deuren en niet aan de bodem en pedalen.
    Tis een puzzel. Wellicht is het geen storing maar ik wil gewoon ook weten wat het is.
     
  15. Toch de ABS. Ik had het vermoeden maar vond dit wel vreemd. Daarom heb ik vanmiddag ook de ABS getest. Het klinkt aannemelijk.
    Ieder bedankt voor het mee denken.

    De vier bouten en de complete ophanging is gecontroleerd. Na de zomer vakantie check ik ze weer. Mocht de bouten weer zijn los gegaan, dan gaat er locktide in.
     
  16. Ehm toch,
    Heb zelf focus mk2 gehad maar ik denk dus geluk ivm ik het nooit heb gemerkt
     

Deel Deze Pagina