Schurend/piepend geluid koppeling

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by StLine182, Jul 7, 2023.

  1. Beste leden,

    Ik bezit een Ford Focus Wagon St Line 182 uit december ‘17. Voor het eerst de weg op gegaan in april 2018.
    KM stand: 120.000. Elk jaar onderhouden conform voorschriften.

    Sinds een jaar maakt de koppeling een schurend/piepend geluid (redelijk hard) als ik de koppeling laat opkomen en tegelijk gas geef.
    - Alleen vanuit stilstand, voornamelijk op een helling als meer kracht vereist is. Maar heel af en toe ook op vlakke stukken. In zowel de 1e versnelling als in z’n achteruit.
    - sporadisch, dus niet altijd(?). Lijkt op een bepaald punt/balans tussen koppeling en gas geven te zijn.

    Conclusie garage (meerdere keren): Helaas, niks kunnen horen. Kunnen er niks mee.

    koppeling slipt niet, auto komt goed op snelheid, hapert niet, bokt niet. Rijdt verder als een zonnetje.

    afgelopen week tijdens vakantie kon ik opeens heel slecht schakelen, tussen 1, 2, 3 en 4e versnelling. Het koppelingspedaal bleef ingetrapt “hangen”. Auto langs de kant gezet.

    uitgezet; geen lekkages of beschadigingen visueel. Koppelingspedaal kon ik weer omhoog halen met de hand en was daarna ‘gewoon’ op druk(?). Kon ook weer schakelen.
    Daarna probleemloos 1400 km naar huis gereden. Reed weer als een zonnetje….

    ik lees van alles online, van drukgroepen tot het vliegwiel, alsook de platen (die overigens 2x vervangen zijn tijdens terugroepacties). Platen lijken mij overigens in orde…

    ik kom er niet uit, de garage ook niet. Opnames maken is lastig (helaas doet de auto het niet op commando).

    is er iemand die zich herkent in bovenstaande en mij wellicht iets meer opweg kan helpen naar welke (vermoedelijk dure) reparatie voor de deur staat ?

    Groet!! En alvast veel dank voor het meedenken.
     
  2. Ik vrees de druk groep die klein lek heeft. Dat is alleen niet te controleren zonder de hele bak er onder vandaan te halen volgens mij.
     
  3. Druk lager ???
     
    Edgar Focus likes this.
  4. Die bedoel ik ja
     
  5. Ik herken dit! Mijne doet precies het zelfde.
    Komt eens in de paar maanden voor.
    Vaak als ik de oprit haaks op draai bij de supermarkt. Dus bijna maximale stuuruitslag. Verder nooit niks geks gemerkt, dus laat het er maar bij.

    Ik heb een 1.0 ecoboost.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
    Edgar Focus likes this.
  6. #6 Beun, Jul 9, 2023
    Last edited: Jul 9, 2023
    Ik heb het ook
    focus 2007 weet wat het is dus vind ik het niet erg
    De koppeling werkt gewoon slipt niet
     
    Edgar Focus likes this.
  7. Ik heeft het gehad bij mijn vorige auto ( daewoo tacuma)
    Koppeling bleef onderin hangen bij mij viel de druk soms weg nieuwe remcilinder bij de bak er op gezet probleem op gelost
     
  8. Ik ervaar dezelfde klachten bij mijn Focus uir 2013 met 1600/150 pk en 150.000 km op de teller. Voor mij is het een garantiekwestie, want ik kocht dee auto 3 maanden geleden met BOVAG-garantie. De garage zegt dat de auto hier oud mee kan worden, maar dat is mij te makkelijk. Zeker ook wanneer in de auto t.z.t. weer wil verkopen. Met zo'n geluid zal dat niet eenvoudig worden.
    En omdat het geluid niet altijd hoorbaar is (vnl. tussen eerste 5 en 10 km) zijn suggesties van harte welkom.
     
    Edgar Focus likes this.
  9. @Leh-Yon
    Als het alleen om geluid gaat en niet om pedaal dat onderin blijft hangen.
    Is het moeilijk. Bedoel ja je hebt bovag garantie, maar de verkoper betaalt de reparatie. Alleen bij dure reparaties kunnen ze kosten verhalen op de bovag. Bovag moet je zien als autoverzekering. Gebruik je het niet heb je lage premie. Gebruik je het wel dan worden de kosten betaald maar kan het zijn dat premie omhoog gaat.

    Terug te komen op geluid. Dit kan van alles zijn.
    Heb keer gehad dat het vliegwiel/drukgroep resoneerde. Dat veroorzaakte het geluid. Er was niks fouts te zien aan vliegwiel of koppeling. Alleen normale slijtage. Alles verva gen en issue was weg.
    Maar dat ging toen wel om eentje die fanatiek door reed. Rustig optrekken ook nooit last van. Alleen als je te hoge toerental verschil hebt en maximaal koppel direct vraagt. Dat vind koppeling en vliegwiel niet fijn.
    Echter dat gebeurde ook met warme motor. Niet alleen met koude motor.
     
    Edgar Focus likes this.

Share This Page