1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Automaat schakelt niet naar eerste versnelling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Matthijs Focus, 22 jun 2023.

  1. Hallo! Ik heb sinds kort een Ford Focus St-Line automaat met een 8-traps automaat uit 2019. Nu viel mij op dat als ik de auto tijdens het rijden op manual zet, hij niet meer naar z'n eerste versnelling terug wil schakelen. Ook als de auto helemaal stilstaat, is 'M2' de laagste versnelling.

    Als de auto uitstaat en ik start hem, begint hij wel in 'M1'. Maar na zo'n 50 meter rijden, gaat hij automatisch naar M2 zonder dat er iets verandert in de toeren..

    Dit leek mij een beetje vreemd.. Ik weet zelf niet veel van automaten, omdat ik hiervoor altijd handgeschakeld heb gereden. Zou er iets mis zijn met de automaat? Of is dit normaal voor een automaat?
     
  2. Je zou gewoon alle versnellingen moeten kunnen selecteren.
    Afhankelijk van de snelheid dat je niet te ver terug kan schakelen maar dat heb je zelf al uitgesloten.
     
  3. Zet de auto eens in de sport rijmodus, wat doet hij dan?

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  4. In sportmodus is er geen verschil met normal of eco. Af en toe staat hij wel in M1 als ik van auto naar manual schakel, maar ook maar heel zelden. Ik vind het nog maar vaag. Lijkt me in ieder geval niet helemaal goed om altijd in de tweede versnelling weg te rijden. Denk dat hij weer even terug naar de dealer gaat...
     
  5. Denk niet dat het een probleem is om in de 2e versnelling weg te rijden bij een 8 trapas zitten de schakel overbrengingen toch al redelijk dicht bij elkaar.
     
  6. Dat sowieso. Bijna elke volautomaat rijdt in z'n 2 weg.
     
  7. automaat gebruikt de 1 toch eigenlijk alleen maar bij helling of zware belasting (aanhanger) ofzo?
     
  8. De automaten die ik heb gehad en anderen die ik heb gereden starten toch echt allemaal in de 1e versnelling bij het wegrijden.
    2e versnelling is niet zo'n punt maar het hoort zeer zeker niet.

    Een automaat kan niet zien dat je op een helling staat of dat er iets aan de trekhaak hangt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. De auto kan zeer zeker wel detecteren dat deze op een helling staat. Helling detectie wordt immers ook gebruikt voor Hill Start Assist en de hardware hiervoor is vanaf de Focus 3 standaard aanwezig.

    Daarnaast wordt mits het juiste type trekhaak kabelset is toegepast en deze correct is geconfigureerd ook gedetecteerd dat er iets aan de trekhaak hangt.


    Bij een 8 traps automaat waarbij de verhoudingen relatief dicht bij elkaar liggen is het vrij gebruikelijk dat er standaard in de 2e versnelling wordt weggereden en dat de 1e versnelling alleen wordt gebruikt wanneer de omstandigheden daarom vragen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. De parkeersensoren worden uitgeschakeld bij het in pluggen van een stekker maar hij schakelt er niet anders door.
    In Amerika zijn er een aantal pick-up's die dat doen maar ook die zijn voor zover ik weet op 1 hand te tellen.

    De MK3 die wij hadden hield de rem standaard vast, voor mijn gevoel ook op een vlakke weg maar daar kan ik naast zitten.

    Ik heb met denk ik 15 verschillende merken/modellen automaat gereden of zelf gehad van 4 traps tot 8 en allemaal gingen die echt terug tot de eerste versnelling.
    Sowieso hoor je deze ten alle tijden handmatig te kunnen selecteren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Mercedes rijdt ook in 2 weg.

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  12. Thanks voor de antwoorden!

    Ik ben erachter gekomen dat wanneer ik stil sta en hem dan in z'n automaat zet en dan weer terug naar manual, hij WEL in M1 begint. Als ik hem dan zelf naar M2 zet, kan ik echter niet meer handmatig terug naar M1. Dus dat doet me vermoeden dat wanneer hij in automaat staat, hij wel gewoon altijd in z'n 1 wegrijdt (alleen kan ik volgens mij niet zien wanneer hij in welke versnelling zit als hij in auto staat).

    Ik lees wel verschillende antwoorden.. Is er toevallig iemand die zelf ook een 8-traps automaat heeft in MK4 st-line die hetzelfde (of juist niet) heeft?
     
  13. Hier ook een MK4 ST-line uit 2019 met een 8-traps automaat. En daarbij hetzelfde gedrag zoals jij omschrijft. Geen rede om je zorgen te maken dus.

    Waarom het dan handmatig (M) niet mogelijk is om naar M1 te gaan heb ik mij ook weleens afgevraagd, maar heb geen idee…..

    Het is jammer dat er geen versnellingsindicator is in de auto-stand. Aan de andere kant, het is de automaat die het voor je uit handen neemt. Zal dan vast wel goed gaan toch ;)
     
    gerardTDCI en Matthijs Focus vinden dit leuk.
  14. Ahh goed om te horen! Het zal dan vast een Ford dingetje zijn ;-) Thanks!
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en Arian vinden dit leuk.
  15. de eerste en 2e versnelling liggen zo dicht bij elkaar dat er vaak een versnelling overgeslagen wordt.
    De 8-bak is dan ook een soort marketing naam. In de praktijk is het amper een 7-bak.

    Ik had een diesel met deze bak en die deed zo ongeveer hetzelfde.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Precies hetzelfde probleem heb ik ook ondervonden met decFocus met 8 versnellingsbak. Ik heb een hele tijd met, de nieuw gekochte, auto gereden en hem wel degelijk handmatig naar zijn 1e versnelling terug kon schakelen. Ineens werkte dat niet meer. De dealer heeft nooit opheldering kunnen geven, ook niet na contact met de importeur, wat hier de oorzaak van was cq waarom dit ineens niet meer functioneerde. Ook kon men niet aangeven of dit verband hield met een software update die mijn auto ondergaan had.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Sommige audi modellen rijden ook in de 2 weg.
     

Deel Deze Pagina