1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikkend geluid bij 3000tpm (mk2 2.0)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nierma, 31 mei 2023.

  1. Wanneer heeft ie voor het laatst de klepspeling gecontroleerd
     
  2. Vergeet die distributieketting maar. Dat geloof ik niet. Zoals gezegd het is geen VW of Peugeot rommel.

    - Ratelend geluid distributiezijde: controleer je krukaspoelie. Een slechte krukaspoelie maakt het zelfde geluid als verrotte lagers en loopt op met het toerental.

    - Klepspeling: volgens mij had de motor niet veel gedraaid of wel? En ratelende kleppen hoor je eigenlijk continu

    - Krukaslagers: carterpan eronderweg halen en dan van onderuit controleren

    - Drijfstanglagers: kop eraf, zuigers eruit en dan de lagers controleren (Hey als je toch de kop moet liften, ik heb nog een nwe originele koppakking en nwe originele kopbouten liggen, die voor leuk weg mogen ).

    - Je olieverbruik lijkt overigens wel gewoon in orde. Ik ken ze veel slechter.
     
  3. Geloof ook niet dieect de ketting. Is alleen dat geluid me daar direct aan doet denken.
    Via video en geluid kunnen we niet echt je beter helpen.
    Daarvoor moet je langs een kenner gaan. Moet namelijk echt bij de auto zijn om zelf te luisteren en dan geluid te localiseren.

    Als je denkt dat het krukaspoelie is. Kun je eenvoudig de multiriem eraf halen. Dan starten en luisteren.

    Krukaslagers en drijfstanglager worden nooit echt gecontroleerd in garage. Dit geluid wordt in korte tijd zo erg dat ze daarna direct zeggen moet andere motor erin.
     
  4. Het is gediagnostiseerd! Het is de multiriem spanner. Hier zit speling op, dus die gaan we vervangen.

    Helaas had de lokale onderdelenboer 'm niet liggen. Maar gaan we binnenkort doen. Tevens is een van de stabilisatorstang aansluitingen door, dus die gaan we ook vervangen. En (een van de) homokineten is hoorbaar, dus die gaat ook op de schop.

    Echt zo blij dat het niet iets heel ernstigs is!

    Zodra het gefixed is, zal ik een filmpje plaatsen van het (ga er toch vanuit) gezondere motorgeluid.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. Ow, de vervanging van de swirl flaps heeft een ander voordeel gehad: het verbruik is van 1:12,5 naar 1:14,4 gegaan! :rock:
     
    Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  6. Ik kan me vergissen, maar heeft de 2.0 Duratec wel een spanner? Mijn MK2 met 2.0 Duratec uit 2008 iig niet.
     
  7. Een mk2.1 uit 2006 heeft idd boven nog een spanner icm een ‘normale’ multiriem, na 2008 is dat veranderd in 2 stretchbelts met alleen nog maar een looprol.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Check. Ik baal iig van die stretchbelts. Kleaute werkje om die erop te krijgen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. De onderste riem is wel een stretchbelt. En ik snap nu erg goed waarom je er van baalt.

    Multiriem dus vervangen en helaas is het euvel niet over. In verband met een oververhitting probleem was de ANWB gekomen. Die hoorde de tik ook en dacht dat het een gevalletje kantelende zuigers is. :?

    Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Dus ga waarschijnlijk toch nog kijken of het eventueel een klapperende ketting is.

    Het doet zich in ieder geval alleen maar voor bij een constant toerental. Maar niet als er geen of meer koppel van het blok wordt gevraagd (bijvoorbeeld bij heuvel op of af).
     
  10. Kijken naar kantelende zuigers is makkelijk te doen. Bougies eruit en met camera de cilinder wanden bekijken. Je zult namelijk dan beschadiging zien.

    Ketting opmeten of checken zou meer werk kunnen kosten
     
  11. Kan je anders eens een foto sturen van hoe het er uit ziet als je je olie vul dop er af haalt? En den een foto maken zodat je in de motor kijkt?

    Eens zien hoe de staat van de motor is.
    Die 2.0 blokken kunnen behoorlijk wat hebben.
     
  12. #32 Nierma, 4 jul 2023
    Laatst bewerkt: 4 jul 2023
    Bij deze de foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    En een klein filmpje:
    https://youtube.com/shorts/FCAGk_8Fu10?feature=share

    Ben erg benieuwd wat het oordeel is. Heb zelf wel kennis van autotechniek, maar dat is vooral theoretisch. Ik heb geen idee of dit nu er wel/niet goed uit ziet.

    Btw, kleine edit: Dacht vanmorgen dat de olie (die we 1400km geleden vervangen hebben met 4.5 liter) op was. Maar blijkbaar heb ik niet goed gepeild. Stond netjes precies tussen min & max.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  13. Kijk duidelijk, dat ziet er gewoon goed uit. Dus je olie schraap veren zitten niet vast. En de motor zou in iedergeval geen olie verbruiken.

    Peilen bij de 2.0 is altijd. Dipstick er uit, schoon maken, er in en er weer uit halen. Dat is dan je niveau.

    Heb je toevallig al een olie wissel gedaan? Of op de planning staan? Even je oude olie op metaal schilvers controleren.

    Wat was de rede van de oververhitting?
     
  14. Stomme was dat het vanmorgen echt niet boven de min kwam....maar wellicht te snel gepeild? Alhoewel ik daarvoor maar een paar meter gereden had...

    De oliewissel is al gedaan. We hebben alleen niet gecontroleerd op schilvers. Mede omdat we dachten dat de multiriem het probleem was. Achteraf gezien hadden we dat dus toch beter wel kunnen doen.

    De reden van oververhitting was een ventilator die niet aansloeg en file rijden. Maar de reden dat de ventilator niet aansloeg is niet 100% duidelijk. Of een ventilator die niet helemaal lekker werkt of een stekker die niet helemaal goed zat. We hebben natuurlijk wel veel los gehad tijdens de vervanging van het luchtinlaatspruitstuk. In het vervolg gewoon goed in de gaten houden wat de temperatuurmeter doet tijdens filerijden.

    Verder gaan we het gewoon even zo laten en kijken of het geluid niet erger wordt. Heb wel een endoscoop besteld om toch zelf de cilinderwanden te kunnen bekijken (en omdat het leuk speelgoed is).
     
    Edgar Focus en R.Zwiers vinden dit leuk.
  15. Olie peil even poosje in de gaten houden. Vind niet dat je motor er vervuild uit ziet.

    Ah oke ja dan kan een loszittende stekker natuurlijk de boosdoener zijn. Anders misschien een thermostaat.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina