1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.0 trekt moeizaam

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door alex, 24 mei 2023.

  1. #21 alex, 5 jun 2023
    Laatst bewerkt: 5 jun 2023
    Vorige week een ritje naar dusseldorf gemaakt vanuit den haag. Wat me daarbij opviel is dat zowel op de heen- als de terugrit na een 15-30 minuten 'de vaart eruit ging'; op de heenweg was dat merkbaar bij utrecht, op de terugweg na een wat kortere afstand. In beide gevallen reed 't ding bij vertrek prima (natuurlijk wel binnen de grenzen van zń mogelijkheden; na 20 minuten was zń maximaumsnelheid 140 km op de teller, waarbij gaspedaal ook zwaar aanvoelde.

    Bij de beurt van een paar weken geleden waren ook de remschijven vervangen, waarbij de garagist constateerde dat de plunjer van de remklauw achter wat moeie had om terug te komen, waardoor de remschijf aangedrukt bleef. Op de terugweg even gestopt en auto uitgezet om te kijken of ik niet met roodgloeiende remmen rondreed (wat ik me niet kon voorstellen want dan zou ik dat wel gemerkt hebben. plus dat het dan aan beide kanten zou moeten zijn); niks te zien.
    Bizarre is dat toen ik daarna startte en vertrok, 160/170 opeens geen probleem was, en het 'probleem' ook weg bleef. Klinkt wmb heel er als een electronica-dingetje.

    (moet 'm nog eens uitlezen met een OBD2-scanner om te zien of dat nog wat oplevert, maar bij de garage kwam er weinig naar boven)

    (de diagnostiek is ook het probleem hier, als er niks overduidelijk 'stuk' is en het probleem niet altijd optreedt is het lastig foutzoeken)
     
  2. Dit gaat een beetje off topic vrees ik, maar de essentie is dat als het membraantje in de uitgang van je vacuum pomp niet meer goed is, dit ook voor significant vermogens verlies zorgt. De waste gate wordt dan niet meer aangestuurd.

    Ben overigens erg geinteresseerd in zo'n los membraan (wat volgens mij exact als een terugslagklep werkt, laat lucht de ene kant op door, de pomp in, en de andere kant op niet). Waar kan ik dat kopen ? Ik heb alles afgezocht maar kon het nergens vinden....
     
  3. Ik zag het net ook al toen ik zelf even zocht op internet, dat is het inderdaad, bij mij was het zwarte membraan volledig vergaan. Niet meer en niet minder dan een terugslagklepje in mijn optiek. Dat ik dat destijds niet heb kunnen vinden. Denk dat ik hem alsnog even ga kopen.
    Dank je
     
  4. @Yeah Steel
    Membraam zit in de wastegate van de turbo. Door andere kant vacuum te trekken. Trek je de interne wastegate open en komt turbodruk in je inlaat terecht.
    Dut gebeurt bij gaslos, bijvoorbeeld.
    Komt boor dat het scheurt en dus constant turbodruk terug de inlaat gaat. Gevolg verlies in vermogen.
     
  5. Ik denk dat hier verschillende membranen verward worden.

    Dus als het klepje in de vacuumpomp defect is kan het zijn dat de wastegate niet sluit.

    Dit is wat anders dan de recirc valve.
     
  6. Ik bedoel inderdaad niet het membraan van de turbo waste gate actuator, maar het terugslagklepje in de vacuum pomp.
     
  7. Dat is onderstaande toch als ik het goed zeg?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die is gemakkelijk zelf te vervangen en kost je +/- een tientje via eBay.
     
  8. Als je te weinig vacuum hebt,dan zal je toch ook storing krijgen betrekking op dat de druk soms niet gehaald kan worden. Ivm klep niet voldoende open kan
     
  9. Topickick, tijdje geleden al weer: zonet een belletje gedaan naar BR performance; die raadden me aan om niet te gaan tunen omdat de focus al teveel kilometers op z'n teller had staan (nu 205.000) en ze het risico op gescheurde slangen/lagers/etc. te groot vonden. 10.000-30.000 km was geen probleem geweest. Any comments?

    (punt is wel dat ik er inderdaad niet al te veel zin in heb om over 10.000km met panne te staan omdat er opeens van alles naar god aan het gaan is)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. waarom wil je nu (nog) een tuning?
    zijn de problemen in de eerste post al verholpen?

    als de Focus altijd goed zijn onderhoud heeft gehad zie ik het probleem niet zo om niet te tunen.
    zou geen extreme tuning doen maar een Eco tuning en die kan ook zo zijn voordelen hebben op de verdere slijtage, dat deze wat minder belast wordt en het vermogen wel voorhanden is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Je zou ze kunnen vragen of ze hier zelf ervaring mee hebben dat dit is gebeurd.
    Ikzelf heb een getunde auto naar een veel hogere kilometerstand dan dat gereden zonder dat er wat stuk ging.
    Dit zal dus ook afhankelijk zijn van rijstijl.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Hun verhaal is dat de motor is ingereden bij de huidige instellingen, en zodra je daar een tuning op los laat ga je alles zwaarder belasten / meer speling krijgen / etc. In hindsight had ik toch een diesel moeten kopen (ook wbt jaarlijkse kilometers), maar toen ik deze auto kocht stonden de dieselprijzen boven de benzineprijzen (die zijn nu weer terug naar de oude prijzen, maar goed...). Daarnaast moet je met diesels wel een beetje geluk hebben wbt onderhoud. Plan is om deze op te rijden, maar als-ie net een tandje meer pit heeft zou 't wel mooi meegenomen zijn.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Je kunt er als echt dat extra vermogen wil een racechip erin plaatsen.
     

Deel Deze Pagina