1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.0 trekt moeizaam

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door alex, 24 mei 2023.

  1. Sinds september vorig jaar heb ik een FF 1.0 Ecoboost (benzine), als vervanging van een 1.6 TDCi diesel, die na 467.000km om de 1500 km een liter olie nodig had, en waar ook nog wat andere onderhoudsdingetjes aan zaten te komen...

    Qua vermogen zouden de beide wagens elkaar niet veel moeten ontlopen; de 1.0 ecoboost zou zelf ietsje meer vermogen moeten hebben dan de diesel. (92 kW voor de ecoboost, 80 kW voo de diesel.) Daarnaast lees ik hier dat de ecoboost over dat vermogen ook over een bredere range wbt toeren zou moeten aanbieden. Allemaal prima, MAAR.... als ik met 10 25-kg zakken gips achterin over de brienenoordbrug oid ga, heeft de ecoboost daar merkbaar moeite mee, terwijl de 'diesel' dat met vingers in de neus deed. Daarnaast heeft de ecoboost op wat langere ritten (>150km) ook moeite om op te trekken (terug naar 80 en het voelt alsof je een 1.0-bakje rijdt, zonder turbo).

    Ecoboost heeft recent z'n onderhoudsbeurt gehad; werden geen bijzondere dingen gemeld wat dit betreft. Is dit nu 'klassiek gedrag' voor een ecoboost en is het genoemde vermogen puur een getal van 'leuke fantasiespec maar dat haal je in het echt nooit', of is er toch iets niet helemaal lekker? Uitlezing geeft vooralsnog geen bijzondere foutmeldingen. Is er op de een of andere manier te testen of-ie z'n geclaimde vermogen/koppel ook inderdaad waarmaakt?
     
  2. Ik rij een 1.6 Ecoboost dus ik kan je niks vertellen over de 1.0. Als je het precies wil weten zou je op de testbank moeten gaan om te kijken of hij het volle vermogen en koppel haalt. Zelf zou je nog kunnen kijken wat de opgegeven tijden zijn voor tussenacceleratie in een bepaalde versnelling en dan zelf timen hoe lang jouw auto er over doet. Opgegeven topsnelheid testen kan natuurlijk ook maar om dat legaal te doen zou je naar Duitsland moeten uitwijken.
     
  3. Niet zo gek dat de 1.0 daar meer moeite heeft.
    De motor heeft geen pk's maar Nm nodig om de Brienenoord op te komen.
    aangezien den 1.0 170 Nm heeft en de 1.6 tdci 230/240/300 (afhankelijk van het aantal pk's dat je had), zal je het daaraan wel merken.
     
    gerardTDCI en alex vinden dit leuk.
  4. Ik lees op autoweek dat de 1.0 exoboost een max koppel van 170Nm heeft, en de 1.6 TDCI een max koppel van 230 of 240Nm heeft. Dat is dus een verschil van zo'n 60-70Nm (geen idee of die getallen helemaal kloppen, maar dat is wat ik vond). Het is vast ook een 3-cylinder benzine tov een 4 cylinder diesel. Dat zal allemaal wel verschil maken als je met een lading een heuveltje op gaat. Om eerlijk te zijn verbaasd het me niet zo.

    Sent from my IN2023 using Tapatalk
     
  5. Zou goed kunnen
    Zou een prima verklaring zijn. Ff de kentekencheck bij autoweek.nl gedaan: de ecoboost (uit 2012) zou 200Nm max halen, en de 1.6tdci 240Nm. Moet wel zeggen dat het verschil groter aanvoelt. Een keer een testbanksessie zou ik nog wel willen overwegen (vooral omdat toen ik 'm kocht er last-minute nog wat 'verborgen gebreken' naar boven kwamen, die schappelijk door de verkopende garage werden opgevangen), maar het zou idd. ook gewoon en gevalletje kunnen zijn van "volgende keer toch beter een 1.6/1.8tdci kopen (en beter naar het koppel kijken)".
     
  6. Laten tune dan wordt het 145 pk en 240 nm
     
    alex vindt dit leuk.
  7. Het is ook erg afhankelijk van de versnelling waarin je rijdt. Versnellen in z'n 6 gaat toch heel wat trager dan in z'n 4 om een voorbeeld te noemen.
    Een benzinemotor heeft wat meer toeren nodig om tot leven te komen, vergeleken met een dieselmotor.
     
  8. Die 6e versnelling zit er alleen maar op voor de lange nachtelijke autobahnstukken, want in de spits is dat geen doen.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  9. #9 alex, 24 mei 2023
    Laatst bewerkt: 24 mei 2023
  10. alex vindt dit leuk.
  11. Rij ook tijd met de tuning rond.
    Enige is ben ik van 1.6ecoboost naar 1.0 gegaan.
    Voordeel van diesel is dat het van nature koppel beest is. Benzine moet het altijd hebben van pk.
    Ja door turbo wordt motor wat feller onderin.
    Maar gaat niks boven atmosferische motor met lichte krukas. Die stijgt maar al te graag in toeren.

    Juist dit is de rede bij de 1.0ecoboost.
    Krukas is wat zwaarder om trilling van 3 cilinders op te vangen.
    Eentje die dat niet heeft voel je heel de auto trillen zeg maar.
    Dit is meteen rede dat massa traagheid in werking komt als hij dit in beweging moet brengen.
    Dan voelt het voor mij aan dat in zijn 1 en 2 koppel begrenst wordt.
    Want 3 en 4 trekt de wagen merkbaar beter.
    Dit is weer gedaan om de bak niet over te belasten met koppel. Dat je dus de bak kapot rijdt.
     
  12. niets te vergelijken met de trekkracht van een diesel.

    mss een V8 :grin:
     
  13. #13 Iodokus, 24 mei 2023
    Laatst bewerkt: 25 mei 2023
    :think:

    :mrgreen:
     
  14. Je hebt nu een kleinere motor met minder pk/Nm in een carrosserie die zeer waarschijnlijk zwaarder is dan de oude dus al minder reserve.
    Dan ga je 10*25 kg = 250 kg in de auto gooien. Je eigen gewicht er nog bij en misschien nog iemand meer, dan ga je toch langzaam aan naar zijn maximale toegestane gewicht en zal er gewerkt moeten worden als het gaat klimmen nu is de brug geen berg maar toch een flinke helling dus dat ie daar moeite mee krijgt vindt ik niet vreemd
     
  15. Ik denk dat hier inmiddels alle logica wel is uitgeleged wat er aan de hand is.
    Mee leren leven of toch weer naar een Diesel overstappen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Ik rij een MK4 1.0 Ecoboost met 155pk mildhybrid, koppel zat. Zelfs met een volle aanhangwagen erachter. En ja toeren maken, dat doet ie ook prima. Maar deze combi kan je ook heel schakellui rijden.
     
  17. Het zal er ook vanaf hangen welke 1.0 je rijd.
    De 100 pk is weer niet te vergelijken met een 155 pk variant.
     
  18. Mijn Ecoboost 2014 reed toen ik hem kocht zonder noemenswaardige turbodruk rond. Ik merkte het toen ik met goed fatsoen met de vouwagen een bergje in Limburg niet opkwam. Kan op jou observaties lijken. Euvel: membraan vacuum toevoer turbo niet goed meer. Opgelost door een terugslagklepje te plaatsen in het slangetje (nieuwe vacuum pomp kan ook, maar is vrij kostbaar). Je kan dit even controleren door te kijken of de Turbo waste gate wel sluit na het starten. Iemand anders de motor even laten starten, kijken of het turbo stangetje de klep wel goed sluit (stangetje moet richting de actuator gaan direct na het starten). Ecoboost is geen diesel, maar vlot rijden moet zeker kunnen, ook een brug op.
     
  19. Een kapot membraam kun je niet oplossen met een terugsplagklepje, of ik lees je bericht verkeerd.
     
  20. Zo lees ik hem ook.
    Overigens is dat membraan los te koop en zit je dus niet aan een dure nieuwe pomp.
     

Deel Deze Pagina