1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp gevraagd na installatie BLIS

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door smittyp, 18 mei 2023.

  1. Na het activeren van BLIS en CTA lees ik in Forscan dat de IPC de communicatie met de BLIS radars is verloren. (Dtc 232/233) Ook blijft het BLIS icoontje in de IPC branden.

    Wat kan de oorzaak van deze foutmelding zijn?

    Moet ik ook nog ergens een zekering plaatsen om de radars van spanning te voorzien?

    Graag jullie input voor dit probleem.
     
  2. Denk dat @pd3jcw Het beste je kan helpen.
    Heb het zelf geïnstalleerd op mijn mk4.
    wat met forscan wel belangrijk is dat je nieuw profiel aanmaakt en niet bestaande gebruikt. Want die leest dan niet de BLIS uit ivm hij weet dat dit afwezig is.
    Door nieuw profiel leest forscan alles uit wat erop zit.
    Zie je de BLIS modules wel in forscan zelf verschijnen.
    Want weet bij mk4 dat deze ook deels geprogrammeerd kunnen worden.

    Zo nee dan is het eerst even controleren op de stekker van de radar of je 12 volt hebt. zo ja dan checken of je CAN voltage hebt. 2.5v naar massa is dat ongeveer.
    Hoe meer data er loopt hoe meer het kan afwijken van de 2.5V. Ieder geval je moet iets meten op beide draden onder de 5v.
    Dan weet je dat er communicatie loopt.

    Dan kan het alleen zijn dat er iets niet geconfigureerd is.
    Heb je de ook iets moeten wijzigen in de hoofdcomputer.
     
  3. Ook goed om te controleren is of je je VIN correct in de radar modules hebt geprogrammeerd.
     
  4. @trucker0werner ben er al wel achter dat er op posities 29 en 46 van de fuse box in de kofferruimte een 5a zekering hoort. Deze ontbreken en ga ik vandaag kopen.

    @FocusSTL : hoe programmeer ik dan het VIN in de modules?
     
  5. #5 smittyp, 19 mei 2023
    Laatst bewerkt: 19 mei 2023
    Heb op plaats 29 en 46 een zekering geplaatst echter zonder resultaat.

    @trucker0werner: helaas heb ik niet de meetapparatuur om dit te kunnen meten. Verder vind ik het ook raar dat er geen spanning zou zijn. Ik heb een originele kabel door de bumper gelegd. Op deze kabel zitten ook de parkeersensoren en die werken gewoon.

    Is er ook een mogelijkheid om er achter te komen of de radarsensoren kapot zijn? Ik heb ze via een demontagebedrijf gekocht.

    of zijn de radarsensoren niet compatible? Zie hieronder de onderdeelnummers:

    IMG_3204.jpeg IMG_3203.jpeg
     
  6. Nog weer wat onderzoek gedaan. Heb nu gezien dat de stekker die vanaf de PAM naar de achterbumper loopt 2 pins niet aangesloten heeft. De nieuwe kabelboom die ik gelegd heb, heeft deze pins wel aangesloten. Het gaat dan om de oranje/groene en paarse draad. Deze zitten wel op de naar de PDC/BLIS gaande kabel maar niet op de stekker vanaf de PAM. Zie foto’s:

    IMG_3224.jpeg IMG_3223.jpeg

    Nu nog uitvogelen waar deze kabels vandaan komen en hoe ik dit aangesloten krijg.
     
  7. Daar zou het elekrisch scxhema bij kunnen helpen, of die app die Carl noemde. je weet welke kleuren 't zijn, dus kan je daar naar op zoek. Misschien moeten er 2 draden getrokken worden.
     
  8. Ik ga het schema doorspitten. Had niet verwacht dat er kabels zouden ontbreken.
     
  9. Flink door de schema's heen geworsteld maar kom er niet helemaal uit. Op stekker C431 ontbreken 2 aansluitingen bij mij en ik kan er niet achter komen waar deze vandaan komen. Heeft er iemand een schema van C431 en dan vermoedelijk pin 11/12?
     
  10. VIN programmeer je via de Asbuilt. Eerst je VIN in Hex omzetten en deze is dan in de eerste regels verwerken.
     
  11. Dank voor de uitleg. Nu eerst maar eens zien of ik het überhaupt werkend krijg.
     
  12. Om mijn vorige post nog even onder de aandacht te brengen. Weet iemand de pinout van onderstaande stekker:

    C44H To floor rear bumper inline.JPG
     
  13. Kwa kleur zouden het can bus draden zijn even in de schema,s kijken van de module communicatie of je de stekker daarin terug vindt
     
  14. Heb inmiddels heel de pinout nagezocht. Alles lijkt te kloppen. Wellicht dat ik dan aan de voeding-kant moet gaan zoeken. Weet iemand het verschil tussen zekering F29 en F46. Ze zijn beide voor BLIS maar F29 is "non VQM" en F46 is "VQM" ook het aantal ampère is anders F29=5a F46=10a?

    Pinout.JPG
     
  15. Zojuist zekering F29 in de kofferruimte doorgemeten. De zekering is goed en ook een 12v meting gedaan. Aan beide zijde van de zekering meet ik netjes 12v.

    Echter worden de BLIS radarsensoren nog steeds niet zichtbaar in Forscan.

    Wat zou nog een volgende stap kunnen zijn die ik kan ondernemen om er achter te komen waarom de sensoren niet zichtbaar worden?
     
  16. Op je lijstje dat je hierboven hebt geplaatst.
    Hrb je op beide stekker gemeten of je 12v hebt. Beste met 5watt lampje ivm dan meteen bekracht meet. Maar met multimeter moet je ook al goeie indicatie krijgen.
    Zit can kabels goed aangesloten. Is dat al doorgemeten naar bekend punt waar je zeker weet het zelfde can zit en dus draadweerstand van daar naar de stekker van blis kunt meten. Dat low op low zit.
    Meet je 0.5ohm is goed, meet je 60 a 120ohm dan zitten de draden omgedraaid.

    Met betrekking op pin5 geen idee bij mk3. Alleen bij mk4 is deze draad op maar 1 van de twee blis aangesloten.
    Deze gnd kabel zegt dat het links is. Zit er niks dan is het rechts.
    Of net andersom natuurlijk.
    Als beide aangesloten zit. Kan dus zomaar zijn dat forscan ze beide ziet.

    En met forscan belangrijk eerst je profiel verwijderen en dan verbinden.
    Ivm geen profiel doet hij alles nalopen wat erop zit.
    Anders slaat hij blis dus over omdat het niet opgenomen is de aangemaakte profiel
     
  17. Ik heb de 12v gemeten op bij de zekeringbox in de kofferruimte. Heb de spanning niet gemeten op de 2 polige stekker rechts achter onder de bumper (Voeding BLIS) dit omdat de spanning voor die kabel van zekering F29 vandaan komt.

    Canbus zou goed moeten zijn, heb de originele Ford kabelboom gekocht en zelf geen kabels gemaakt.

    De dubbele massa die je beschrijft zit inderdaad alleen aan de rechterkant voor de adressering.

    Betreffende Forscan: Heb net nagezocht hoe ik een profiel kan verwijderen. Zal vanavond eens opnieuw scannen met Forscan.
     
  18. Je moet idd, als je nieuwe module's toegevoegd zijn, opnieuw een profiel maken. Je kan dit al doen door op No te klikken wanneer hij naar je profiel vraagt.
     
  19. Ik hoop met deze inzichten dat ik eindelijk het systeem draaiende krijg. Heb er nu al zoveel tijd inzitten.
     
  20. Nou heb mijn profiel verwijderd en een nieuwe aangemaakt…..helaas worden de BLIS- radars nog steeds niet zichtbaar. Pffff wordt er moedeloos van!

    wie heeft de gouden tip?
     

Deel Deze Pagina