1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf bagagekarretje met 1.6 105PK econetic motor?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binnetie, 9 mei 2023.

  1. Ik rijd al jaren een Focus 3 fase 1 met een 1.6 TDCI 105PK econetic motor.
    Prima auto waar ik veel rijplezier aan beleef.

    Alleen veranderen dingen in het leven en zo hebben we besloten om na jaren van huisjes huren, weer te gaan kamperen met een tent. Inmiddels ook een kindje en het wordt allemaal wel erg krap in de bagageruimte en dakkoffer.
    Nu kan ik qua dakkoffer nog een maatje groter gaan (van 420 naar 620 liter). Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om met een bagagekarretje te gaan rijden, daarnaast zal ik wel een trekhaak moeten plaatsen. Nu voelen jullie hem al aankomen: de auto mag 300KG geremd als ongeremd trekken.

    Hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

    Mijn vriendin heeft een Opel Corsa uit 2016, 1.0 liter en mag 1200KG geremd, of 560KG ongeremd trekken. De kofferbak inhoud is wel een heel stuk minder dan de Focus.

    Wat is jullie advies? Zijn er bijvoorbeeld kleine bagagekarretjes te vinden waar bijvoorbeeld alleen de tent in kan (die neemt het meeste ruimte in).
     
  2. Zoiets?

    https://www.daxara.nl/aanhangwagens/bagagewagens/daxara-158-met-deksel-v-dissel

    Het karretje weegt zelf maar 134kg en er kan 1100 liter in. Dat is toch meer dan een groter dakkoffer. Geen ervaring met hoe deze kar rijdt (en jouw type Focus). Ik denk best goed omdat het ding voorzien is van schokbrekers. Onze Focus (1.0 100pk) had geen moeite met een dergelijke kar. Nu een vouwwagen, die een stuk zwaarder is, gaat ook prima.
    Wij gebruikten onze bagagekar als kast op de camping, heel handig! Nadeel (tov een dakkoffer) is de lagere snelheid onderweg en je hebt een plek nodig om te stallen.

    En een wat grotere (geremde) kar achter de Corsa kan natuurlijk ook!
     
  3. De auto zal geen enkele moeite hebben met 300kg aan de haak.
     
  4. Kijk ook eens naar bijvoorbeeld de Anssems GT 500kg 151x101cm bakwagen in combinatie met een pasklaar afdekzeil. Met een eigen gewicht van slechts 110 kg blijft er dan 190 KG laadvermogen over. Door slim te laden kan er behoorlijk wat in.

    Persoonlijk zou ik altijd voor een aanhanger kiezen met grote wielen. Dat rijdt een stuk stabieler als een aanhanger met kleine wieltjes.
     
    meeder vindt dit leuk.
  5. Ik heb jarenlang geleden een aanhangwagen gemaakt(bouwpakket) van Tijhuis uit de Lutte. Gewoon een as van Alko-Kober en een opbouw van hoekijzer met 9 mm hechthout. Zelf afwerken in kleur of lakken. Ongelooflijk stabiel. Eenvoudig en degelijk. Ik heb er op het deksel zelfs fietsen op vervoerd. Grote wielen zijn zeer aan te bevelen.
     
  6. @focusp, dat is best een leuke optie. Hoe moet ik het gebruik als kast zien? Zet je hem rechtop? Want dat is met deze mogelijk.
    @JW deze is ook interessant. Ik heb zelf geen ervaring met het rijden met en aanhangwagen/bagagekarretje.

    Uit kosten overweging overweeg ik om een tweedehands karretje te kopen. Als het bevalt kan ik altijd nog voor nieuw gaan. Er staat niet vaak bij hoe zwaar ze zijn, maar op Marktplaats eens goed kijken.

    @HansK ik zoek liever iets wat al in elkaar zit. Mijn vader heeft jaren terug zijn eigen bagagekar van aluminium gemaakt, samen met een vriend. Leuk om als klein jongetje te zien hoe ze beiden eentje bouwden. Later moesten er fietsen mee en werd er een Imperial opgezet. Uiteindelijk tussen de fietsen nog een dakkoffer, het leek wel een verhuizing.
     
  7. Nee, niet zo letterlijk! Onze bagagewagen had een klep. Op de kampeerplek stond deze naast de tent en alles wat je niet direct nodig had, kon je daar dan mooi droog (en veilig) in bewaren.

    +1 voor de grote wielen. Je ziet soms van die karretjes met ‘kruiwagenwieltjes’. Daar zou ik niet zo veel vertrouwen in hebben.
     
  8. Ook een mooie oplossing en precies wat je zegt: je kunt tenminste doorrijden. Ik las in de ene review die er was dat hij niet goed waterdicht is. Maar op basis van 1 review zegt dat niks. Handig is ook dat de koffer naar voren kan en je zo toch nog bij je kofferruimte kunt. Ik heb nog geen trekhaak, dus met de aanschaf kan ik daar nog rekening mee houden. Dit in combinatie met een dakkoffer maakt wel dat je tent, accessoires, kleding, speelgoed, keukenkastje, koelkastje, stoelen enzo mee kunt nemen.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  9. Let dan wel op je kogeldruk is een stuk minder dan dat je in een karretje mag laden.

    Dacht dat je maar zo weinig mag trekken doordat je een econetick uitvoering hebt
    De focus carrosserie mag 1500 kg hebben
     
  10. Die 300 kilo valt mij zwaar tegen inderdaad, ondanks dat je in zo'n bak op de trekhaak minder mag laden dan in een karretje zou ik daar nu wel voor kiezen.
    Mag de auto een "normale" aanhanger trekken zou die keuze anders zijn.

    De 1.0 hier thuis mag zelfs iets van 1100 of 1200 kilo hebben en dat gaat prima met onze tandemasser.
    Al aantal keren wat lange lichte spullen mee vervoerd achter de Focus en met een leeggewicht van een dikke 600 kilo rijd dat uitstekend.
     
  11. Ja, dat klopt wel. Is ook maar net hoeveel extra ruimte hij nodig heeft.
    De kogeldruk is 75 kg, dus mag die box tot z'n max gevuld worden.
     
  12. Dat ligt er maar net aan wat erin de box gaat

    eigen gewicht zal al iets van 20 kg zijn dus als schoonmoeder niet meer weegt dan 55 kg dan kan het. mal zal de focus de 80 kg ook geen probleem vinden.

    Voor ts je mag er elke aanhanger achter hangen zolang het WERKELIJKE gewicht maar niet boven de 300 kg komt
    Dus een tendemasser met een hoofdkussen kan nog wel :schater:

    Maar al zou je een net karretje vinden en een paar kg teveel meenemen dan zal de focus er niets van merken voor de rest kun je zelf bepalen hoeveel risico je wil lopen om gecontroleerd te worden

    ook met een aanhangertje mag je 75 kg of iets meer aan kogeldruk hebben dus kun je wat meer op het karretje laden theoretisch dus 375 kg afgekoppeld gewogen dat moet het aanhangertje dan ook nog mogen hebben
     
  13. Zo'n towbox is wel een uitkomst voor auto's die weinig tot niets mogen trekken (hybrides, elektrisch bijvoorbeeld). Ze zijn tov een dakkoffer ook veel gunstiger voor je brandstofverbruik. Je ziet ze steeds meer. Het laadvermogen is wel beperkt. Deze weegt 34kg dus er blijft nog maar 41kg laadvermogen over. Al zal niemand moeilijk doen over een paar kilo meer, zolang je Focus maar niet met zijn kont over het asfalt sleept! :D

    Gek genoeg mag een karretje tot 750kg (zonder kenteken dus) wettelijk maar een max. kogeldruk van 50kg hebben. :shrug: Artikel 5.18.17f voor wie het weten wil.
     
  14. Volgens mij staat er iets anders

    De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.
    2
    Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane last onder de koppeling:
    • a.
      alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
    • b.
      niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
    • c.
      niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
    • d.
      niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.


      de kogeldruk hoeft niet meer te bedragen dan 50 kg maar meer mag wel


      Tot de max van de auto of aanhanger(koppeling)
      De focus mag 75 kg hebben als de kar meer mag dan geld de 75 als max mag de kar minder hebben dan geld die waarde
     
  15. Wij gingen tot vorig jaar met de caravan maar hebben ook besloten om weer te gaan kamperen met een tent.
    Hiervoor hebben we ook een relatief licht gewicht bagagewagen (2e hands) aangeschaft.
    Misschien is dit wat voor je? Het gaat om een Europa Carrier wat leeg 109 kg weegt.
    Wat eventueel ook handig is, je kan dit karretje ook rechtop zetten door de beugels achterop.
    Ik heb ook een afbeelding van internet bijgevoegd met wat technische info van het karretje. Dit betreft de maat van de bak exclusief wielen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Binnetie vindt dit leuk.
  16. Off topic:
    Uit ervaring weet ik dat veel meer kilo’s ook “prima” gaan met de 1.0 155pk Mild Hybrid.
    Vorig jaar met de tuin bezig, moesten een hoop stenen worden afgevoerd, de combinatie (auto, aanhanger en 2 jonge jochies) ging richting de 3500(!) kilo en met papa in de auto gingen we erover :schater:

    Weer on topic.
    @TS: Grappige titel van je topic. Ik dacht in eerste instantie dat je een karretje (auto) zocht met de 105 pk motor erin. :D.

    Wanneer je straks die trekhaak hebt, ga je dan ook gebruik maken van een fietsendrager? Kies dan wel een merk dat dergelijke bagageboxen ondersteunt.
     
  17. Ik had al wat zitten zoeken naar een Daxara 127 (eigen gewicht van 65KG) of een 159 (eigen gewicht van 134KG), maar erg duur. Tweedehands weinig te vinden. Nu kan ik een Daxara huren bij mij in de buurt, dat is om eens te proberen of dit bevalt wel interessant. Kost iets van 75 euro per week.

    Jouw karretje (en dan bedoel ik voor de andere forumleden, je aanhangwagentje :)) is ook zeker interessant. Nu weet ik dat ik naar meer typen kan kijken. Op Marktplaats krijg je vaak 'geen idee' als ik vraag wat het eigen gewicht van de kar is.

    Maar goed ik moet eerst een trekhaak en dat is ook best nog wel een speurtocht. Het schijnt dat bepaalde uitvoeringen van de Focus een aanpassing moeten hebben in het koelsysteem (extra fan en pompje las ik ergens). Maar is dit met de Focus 3 fase 1 1.6 Econetic ook zo? Ik ben zelf niet handig met auto's, dus ik ga het denk ik uitbesteden indien ik weet hoeveel ik ongeveer kwijt ben. Heb 1 offerte van Trekhaakcentrum van €838,-
     
    Fofo2RE vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina