1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe bougies maar voor t eerst te hoog CO tijdens APK (FF2 1.8 2007)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henk uit Rotterdam, 4 mei 2023.

  1. Vreemd of verklaarbaar?
    APK keurder informeert mij dat CO-waarde te hoog is -vorige jaren niet- terwijl ik dit jaar nieuwe bougies geplaatst heb. Terwijl de vorige bougies echt versleten waren. Rijdt wel weinig kilometers.

    Is het een idee om de bougies te poetsen of is er een andere verklaring?

    Dank.

    Groet Henk uit Rdam
     
  2. Zou eerst eens 98 erin gooien en hem flink op z'n staart trappen (met warme motor uiteraard)

    Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
     
  3. Nieuwe bougies veroorzaken normaal gesproken geen verhoging van de co waarden of er moet er 1 kapot zijn
     
  4. De kans is groot dat vorig jaar CO ook hoog was maar nog binnen de grenzen viel. dus goedkeur zonder vermelding.
    nu vallen ze idd keer te hoog uit.
    Zoals antig aangeeft keer goeie rit mee maken en motor keer in volle toeren gebied laten werken.
    Of je euro 98 tankt of flesje benzinesysteem reiniger in de tank gooit maakt niet veel uit. Want in euro 98 zit deel benzinesysteem reiniger middel in, althans adverteren ze ermee.
    Zuinig rijden is leuk, maar motor raakt daardoor intern vervuilt. Vooral bij kleine stukken rijden wordt motor nooit echt volledig warm. Als de motor temperatuur op 90 staat dan kan het nog 15minuten duren voor de motor echt volledig warm is, waaronder de olie.

    Bij diesel met te hoog roetuitstoot deden we het zelf. Rondje van pak weg 2 a 3km rijden. In zijn 2 en van 1500 naar max toerental. Gevolg zwarte wolk achter de auto maar roet uitstoot was volgens meter een goeie 9a10x zo laag daarna.
    Hoe het uitpakt bij benzine durf ik zo niet te zeggen, want diesel heeft roet in de filters zitten die je eruit kan blazen. Terwijl CO kan komen door katalysator nooit echt volledig goed heeft kunnen werken door kleine ritten. Injectoren die verstopt zijn, temperatuursensor die niet goed meewerkt. Loopt motor in open loop of closed loop , betrekking op lambda sonde die pas bij warme motor gaat werken om 3-weg kat goed te laten werken). Anders gezegd motor loopt te rijk
     
  5. Dat schoonblazen van een diesel werkt met auto's zonder filter of eentje die niet zelf regenereert.
    Een filter dat dit wel doet wordt zo warm dat je dit nooit voor elkaar krijgt.

    Bij een benzinemotor werkt goed warmrijden ook.
    Kathalysator moet op temperatuur komen dus als deze goed heet is scheelt dit weldegelijk.
    Zo werden de rallysuto's van een bekende ook altijd gekeurd, even flink warm rijden en direct aan de meter en het was goed.
    Koud zakten ze als een baksteen.
     
  6. Nieuw luchtfilter wil ook wel helpen
     
  7. Goed onderhoud dus en af en toe gewoon wel een flink stuk rijden en bij warme motor af en toe eens flink doortrekken. Kleine stukjes is funest voor een auto, is feitelijk altijd rijden met een koude motor.
     
  8. Nieuwe informatie:
    Bij APK keuring is -ongevraagd gvd- olie bijgevuld. Oliepeil staat nu boven max tot bovenaan het verdikte gedeelte.

    Zou dit nog een rol kunnen spelen?

    (Na 1e CO meting heeft APK keurder er een flesje "reiniger" in gedonderd waardoor volgens hem de waardes weer zijn gezakt tot acceptabel. Totale keuringskosten 150,-)

    Thx.

    Groet Henk uit Rotterdam

    NB het betreft een 1.8 FF uit 2007 met nieuwe bougies waar de laatste 2 maanden weinig mee is gereden
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Geen idee wat de gemaakte afspraken waren.
    Olie bijvullen wordt wel vaker gedaan. Maar als het nu boven max staat. Kun je gewoon zeggen los het maar op, ivm hun zelft boven max hebben gezet.

    Reiniger in de benzinetank hebben we hier al als tip aangegeven.
    Dit kan altijd mits klant er mee akkoord gaat.

    Is alles gedaan zonder akkoord dan zullen ze je verder tegemoet komen.
    Ken verhalen dat beurt is uitgevoerd zonder te vragen. Gevolg klant betaalde niks ervoor, ivm wagen bij dezelfde garage 6000km geleden een beurt had gehad.

    Zo heb ik apk gehad voor 20euro, kwamen aan dat propje in band hebben gezet ivm lek was. Moest dus 27.50 betalen. Daar kan ik wel mee leven, maar kon ook zeggen wil de prop wel zien.
    Nu is apk daar al weer 30euro en doen ze moeilijk als je om 3uur voor apk wil komen. Want monteur moet om 5uur naar huis. En als er steekproef komt, wordt het later.
    Ondanks dat ik zeg weet ik, heb keer steekproef gehad om 16.30, toen kwam hij binnen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. 'lijkt' mij heel sterk.
    als die niet door de meting heen komt en je voegt een reiniger toe dan kan alles in 1x loskomen en krijg je alleen maar hogere waardes.
    als dit geadviseerd word dan vertellen ze ook meestal om een keer ff lekker door te trappen (zoals hierboven staat) en dan na 1 of 2 weken weer terug te komen voor een nieuwe meting.
    ff reiniger erin en het is opgelost.......:think:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Nu schiet er eigenlijk me iets te binnen.
    Voor apk voor autos na 31december 2005. Moet er eobd test gedaan worden.
    Alleen als deze test geen codes heeft voor direct afkeur. Maar wel code aanwezig heeft.
    Dan pas wordt er 4gas test gedaan.

    Dus daarom is er nooit een probleem geweest ivm uitlez3n alles goed was en dus uitstoot direct goedkeur was.

    Waarom doen ze de uitstoot eigenlijk meten?
    Ivm storingcode aanwezig is?
    En welke storingcode is dat dan?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina