1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk3 1.6tdci, roetfilter uitstoot boven de nieuwe APK norm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door witzie, 12 mei 2022.

  1. hvo100 diesel tanken , schijnt ook te helpen
     
  2. Je kunt het roetfilter ook uit laten schrijven bij de RDW heb ik begrepen.
    Zit je alleen wel vast aan de “boete” bij je wegenbelasting voor zover ik weet, dus wordt je maandelijkse bijdrage aan de schatkist wat hoger.
    Maar scheelt je wel een boel gedoe.

    Wat Koen zegt dus…
     
  3. Als je doorrekent hoe hoog de 'boete' voor diesels die niet door de APK heen komen is tov hoeveel kosten je moet maken om 'schoon' door de APK heen te komen dan is de keus snel gemaakt (en hou er rekening mee dat je dat ieder moment kunt hebben). Ik ben zelf eens voor 2500 euro het schip in gegaan (nieuw roetfilter, nieuwe EGR-klep, etc, etc, en 't ding bleef maar problemen geven tot ik 't hele zwikkie eruit liet halen en weg liet programmeren. Had ik meteen al moeten doen, maar da's achteraf.
     
  4. Dat zal inderdaad heel veel gaan gebeuren denk ik.
     
  5. Ik ben alleen benieuwd hoe lang de uitprogrammeer-regeling nog van kracht gaat zijn. Ik heb zitten kijken, maar voor een fiesta is de roet tax 47 euro per maand erbij pff. Ik ga het toch een keer proberen met alle genoemde maatregelen. Al met al vind ik het gewoon smerig van de overheid om deze maatregel in het leven te roepen.
     
  6. 47 erbij per maand? is dat niet per kwartaal? We betalen hier voor onze VW transporter bus 7 of 8 euro per maand extra. het is toch 15% extra ofzo
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Dat denk ik ook, voor onze Seat ibiza 1.2 tdi is het ook maar vrij weinig opslag
     
  8. Fiesta is €11,25 per maand extra. Onze 1.6 is helaas ook niet door de keuring gekomen.

    Ik verwacht dat bijna geen auto van 10+ jaar er doorheen komt. Zw kunnen beter een subsidie geven dat je hem inruilt voor een schonere auto dan deze boete.
     
  9. Tja, de overheid is weinig consequent, maar ik zou gewoon voor 'mezelf' kiezen als ik jou was.
    Het dieseltje-pesten zal nog wel zo doorgaan en roomser dan de paus hoef je ook niet te zijn toch ;)
    Deze ietwat vreemde regeling is echt een stuk voordeliger
     
  10. Vooralsnog is dat een beetje 50/50 volgens mij.
    Hoop verhalen gehoord van mensen die er zo doorheen zijn gekomen en ook mensen die er fors boven zaten.
    Ook met veel jongere auto's trouwens.

    Hier zat de diesel op 50.000 deeltjes, 16 jaar oude auto met ruim 3ton ervaring en het originele roetfilter.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. De diesels die relatief weinig kilometers maken zullen waarschijnlijk wel sneller problemen geven. Als het ding elke dag goed warm wordt en steeds de regeneratie af kan maken is de kans groter dat het ook goed gaat.
    Zo'n diesel is niet gemaakt voor ritjes van 30-40km, dan begint hij net warm te worden.
     
  12. Dat zal zeker mee spelen.
    Echter als je 12 keer op de norm zit is er ergens toch wel iets mis of het roetfilter blijkt al niet meer mee te doen.
     
  13. Dat kan zeker zo zijn maar het roetfilter kan gewoon al slecht zijn geworden door korte ritten.

    Ik heb met mijn mk3.1 Econetic 252000km gereden in 5 jaar tijd (eigenlijk kreeg ik de auto toen deze 1 jaar oud was en 28000km had).

    Ik heb zelfs met mijn kilometers vaak genoeg gemerkt dat de regeneratiecyclus niet afgemaakt kon worden omdat de rit voorbij was. Door het grote aantal kilometers ging dit gelukkig meestal wel goed.

    Wat mij met bijna elke diesel die ik heb gehad is opgevallen qua korte ritten is dat ik zag dat het verbruik na 30-40km lager werd. In mijn ogen was dat dus het punt dat alles goed warm was.

    Ik zou nooit een diesel kiezen als ik minder dan 50-60km enkele reis per dag zou moeten rijden.
     
  14. Ik was vroeger ook een veelrijder. En ook toen net als jij dat je lang niet altijd het regenereren af kon laten maken.
    Op het moment werk ik 2 tot 3 dagen per week thuis maar staat er nog altijd een diesel voor de deur.
    Woon-werk is krap 100 kilometer per dag als ik op stap ben en zitten nog wel eens veel langere ritten tussen en anders wel met een zware aanhanger.
    Keuze voor een diesel is op het moment vooral als trekauto.
    Kom de afgelopen 3 jaar uit op gemiddeld 20.000 kilometer per jaar.

    Ondanks het niet optimale gebruik dus wel ruimschoots binnen de norm.
    Zal met een modernere diesel wel een stuk lastiger worden met gebruik zoals ik doe en de volgende zal denk ik ook geen diesel meer worden als het zo blijft als nu.
     
  15. Hallo allemaal. Bedankt voor alle reacties. Ik heb me onder vergist in de hoeveelheid roettax en 47 euro was inderdaad per kwartaal. Dus toch besloten om het roetfilter niet te vervangen en gewoon af te melden bij de rdw. Vandaag Apk goedkeuring gehad. Nu maar hopen dat deze regeling niet ineens afgeschaft wordt door de overheid. Nogmaals dank allemaal. Mvg Rob
     
    Koen_ en M.Blaak vinden dit leuk.
  16. Het roetfilter is nu "permanent" uitgeschreven bij de RDW, al schaffen ze die regeling af, je diesel staat nu als een vervuilende diesel zonder roetfilter geregistreerd.
    Enige issue kan zijn dat ze uiteindelijk die diesels gaan verbieden/nog zwaarder gaan belasten, maar daar is vooralsnog nog niet over gesproken.
     
  17. Dan zal je euro norm ook wel veranderd zijn denk ik dus moet je rekening houden dat je niet meer overal mag rijden in binnensteden
     
  18. hoe vreemd ook, de euronorm wordt vooralsnog niet aangepast !
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Misschien komt dat nog wel, de Nederlandse overheid kennende...
     

Deel Deze Pagina